17.5.2022

Katsastus löytää autojen timantit – mihin joukkoon omasi kuuluu?

Hyundai i20

Traficomin tuore katsastusraportti paljastaa, kuuluuko oma automallisi vähä- vai runsasvikaisimpien ryhmään.

Katsastus on yksi tapa erotella jyvät akanoista, vikaherkät automallit varmatoimisimmista automalleista. Mihin joukkoon oma automallisi kuluu? Onko oma autosi murheenkryyni vai takuuluotettava etenijä?

Kysymyksiin antaa vastauksen Traficomin katsastusraportti 2022, joka perustuu katsastusvuoteen 2021. Tilasto on kattava, sillä siinä ovat mukana 3–15-vuotiaat automerkit ja -mallit käyttöönottovuosilta 2006–2018, joita on katsastettu viime vuonna vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kärki erottuu selvästi

Koko tilaston 10 vähävikaisinta ja runsasvikaisinta automallia erottuvat selvästi.

Mitsubishi Outlander

Tilaston vähävikaisimmat mallit edustavat tietenkin nuorempaa autokantaa. Kymmenen vähävikaisimman listalle ovat yltäneet vain 3–4-vuotiaat henkilöautot käyttöönottovuosilta 2017 ja 2018.

Näistä parhaat kuusi automallia on läpäissyt määräaikaiskatsastuksen puhtain paperein hylkäysprosentilla 0,0. Lisäksi Lexus (mallit yhteensä, käyttöönottovuosi 2018) sai puhtaat paperit.

TOP 10 -mallia (käyttöönottovuodet 2006–2018)

10 vähävikaisinta mallia, käyttöönottovuosi, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäyssyy    

  • Hyundai i20 (2017) (57 000) (0,0)
  • Mitsubishi Outlander (2017) (92 000) (0,0)
  • Honda HR-V (2018) (44 000) (0,0)
  • Mazda CX-3 (2018) (42 000) (0,0)
  • Toyota Corolla (2018) (37 000) (0,0)
  • Volvo XC40 (2018) (56 000) (0,0)
  • Toyota Avensis (2018) (57 000) (0,4)
  • Toyota RAV4 (2018) (55 000) (0,4)
  • Škoda Rapid (2018) (51 000) (0,5)
  • Suzuki Vitara (2018) (48 000) (0,5)

Hylky yleinen iäkkäissä

Eniten hylkäyksiä saaneet automallit edustavat ikääntyneempiä 12–15-vuotiaita automalleja, käyttöönottovuodet 2009–2006.

Kymmenestä eniten hylkäyksiä saaneista automalleista peräti kahdeksan on Chrysler-yhtiön valmistamia Dodge- tai Jeep-malleja.

3–15-vuotiaita automalleja käsittelevän Traficom-katsastusraportin mukaan Dodge Caliber on ylivoimaisesti eniten Suomen määräaikaiskatsastuksissa hylätty henkilöautomalli.

Aikoinaan hankintahinnaltaan erittäin edullinen Dodge Caliber tulee käytössä kalliiksi, sillä auton ikääntyessä liikennekelpoisuuden eli katsastuskunnon ylläpito vaatii lukuisia korjaamokäyntejä: Caliber -malleista hylätään reilusti yli puolet.

Sittemmin Chrysler yhdistyi Fiatin kanssa 12.10.2014, jolloin muodostui Fiat Chrysler Automobiles (FCA).  FCA puolestaan yhdistyi 16. tammikuuta 2021 PSA:n kanssa Stellantis-konserniksi.

Stellantiksen alla ovat Fiat Chrysler Automobilesin automerkit Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati ja Ram Trucks sekä Groupe PSA:n Citroën, DS, Opel, Peugeot ja Vauxhall.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

FLOP 10 -mallia (käyttöönottovuodet 2006–2018)

10 runsasvikaisinta mallia, käyttöönottovuosi, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäyssyy        

  • Dodge Caliber (2007) (205 000) (64,2) (taka-akselisto)
  • Dodge Caliber (2006) (210 000) (61,3) (taka-akselisto)
  • Dodge Caliber (2008) (185 000) (59,7) (taka-akselisto)
  • Jeep Patriot (2007) (216 000) (58,7) (taka-akselisto)
  • Dodge Caliber (2009) (202 000) (57,5) (taka-akselisto)
  • Jeep Compass (2007) (238 000) (56,6) (taka-akselisto)
  • Renault Laguna (2007) (210 000) (55,0) (etuakselisto)
  • Dodge Journey (2009) (221 000) (54,6) (etuakselisto)
  • Nissan Pathfinder (2006) (352 000) (54,6) (taka-akselisto)
  • Jeep Patriot (2008) (225 000) (54,4) (taka-akselisto)

Kaikki vertailu ei onnistu

Olisi ollut myös mielenkiintoista verrata automerkkien ja -mallien tuloksia koko ajalta eli keskiarvona käyttöönottovuosilta 2006–2018. Se ei valitettavasti onnistu.

Jeep Compass

Muutama automerkki ja aika moni automalli ei ole ollut saatavana läheskään kaikkina edellä mainittuina vuosina, mikä vääristää tuloksia. Niinpä katsastusraportin koko ajan vertailua ei voi tehdä.

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa syksyllä. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Traficom-katsastustilasto, Traficom-katsastuksen vikatilastot-tietokanta 

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat