17.5.2022 Ajoneuvot Katsastus löytää autojen timantit – mihin joukkoon omasi kuuluu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin tuore katsastusraportti paljastaa, kuuluuko oma automallisi vähä- vai runsasvikaisimpien ryhmään. Katsastus on yksi tapa erotella jyvät akanoista, vikaherkät automallit varmatoimisimmista automalleista. Mihin joukkoon oma automallisi kuluu? Onko oma autosi murheenkryyni vai takuuluotettava etenijä?Kysymyksiin antaa vastauksen Traficomin katsastusraportti 2022, joka perustuu katsastusvuoteen 2021. Tilasto on kattava, sillä siinä ovat mukana 3–15-vuotiaat automerkit ja -mallit käyttöönottovuosilta 2006–2018, joita on katsastettu viime vuonna vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärki erottuu selvästiKoko tilaston 10 vähävikaisinta ja runsasvikaisinta automallia erottuvat selvästi.Tilaston vähävikaisimmat mallit edustavat tietenkin nuorempaa autokantaa. Kymmenen vähävikaisimman listalle ovat yltäneet vain 3–4-vuotiaat henkilöautot käyttöönottovuosilta 2017 ja 2018.Näistä parhaat kuusi automallia on läpäissyt määräaikaiskatsastuksen puhtain paperein hylkäysprosentilla 0,0. Lisäksi Lexus (mallit yhteensä, käyttöönottovuosi 2018) sai puhtaat paperit.TOP 10 -mallia (käyttöönottovuodet 2006–2018)10 vähävikaisinta mallia, käyttöönottovuosi, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäyssyy Hyundai i20 (2017) (57 000) (0,0) Mitsubishi Outlander (2017) (92 000) (0,0) Honda HR-V (2018) (44 000) (0,0) Mazda CX-3 (2018) (42 000) (0,0) Toyota Corolla (2018) (37 000) (0,0) Volvo XC40 (2018) (56 000) (0,0) Toyota Avensis (2018) (57 000) (0,4) Toyota RAV4 (2018) (55 000) (0,4) Škoda Rapid (2018) (51 000) (0,5) Suzuki Vitara (2018) (48 000) (0,5)Hylky yleinen iäkkäissäEniten hylkäyksiä saaneet automallit edustavat ikääntyneempiä 12–15-vuotiaita automalleja, käyttöönottovuodet 2009–2006.Kymmenestä eniten hylkäyksiä saaneista automalleista peräti kahdeksan on Chrysler-yhtiön valmistamia Dodge- tai Jeep-malleja.3–15-vuotiaita automalleja käsittelevän Traficom-katsastusraportin mukaan Dodge Caliber on ylivoimaisesti eniten Suomen määräaikaiskatsastuksissa hylätty henkilöautomalli.Aikoinaan hankintahinnaltaan erittäin edullinen Dodge Caliber tulee käytössä kalliiksi, sillä auton ikääntyessä liikennekelpoisuuden eli katsastuskunnon ylläpito vaatii lukuisia korjaamokäyntejä: Caliber -malleista hylätään reilusti yli puolet.Sittemmin Chrysler yhdistyi Fiatin kanssa 12.10.2014, jolloin muodostui Fiat Chrysler Automobiles (FCA). FCA puolestaan yhdistyi 16. tammikuuta 2021 PSA:n kanssa Stellantis-konserniksi.Stellantiksen alla ovat Fiat Chrysler Automobilesin automerkit Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati ja Ram Trucks sekä Groupe PSA:n Citroën, DS, Opel, Peugeot ja Vauxhall.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFLOP 10 -mallia (käyttöönottovuodet 2006–2018)10 runsasvikaisinta mallia, käyttöönottovuosi, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäyssyy Dodge Caliber (2007) (205 000) (64,2) (taka-akselisto) Dodge Caliber (2006) (210 000) (61,3) (taka-akselisto) Dodge Caliber (2008) (185 000) (59,7) (taka-akselisto) Jeep Patriot (2007) (216 000) (58,7) (taka-akselisto) Dodge Caliber (2009) (202 000) (57,5) (taka-akselisto) Jeep Compass (2007) (238 000) (56,6) (taka-akselisto) Renault Laguna (2007) (210 000) (55,0) (etuakselisto) Dodge Journey (2009) (221 000) (54,6) (etuakselisto) Nissan Pathfinder (2006) (352 000) (54,6) (taka-akselisto) Jeep Patriot (2008) (225 000) (54,4) (taka-akselisto)Kaikki vertailu ei onnistuOlisi ollut myös mielenkiintoista verrata automerkkien ja -mallien tuloksia koko ajalta eli keskiarvona käyttöönottovuosilta 2006–2018. Se ei valitettavasti onnistu.Muutama automerkki ja aika moni automalli ei ole ollut saatavana läheskään kaikkina edellä mainittuina vuosina, mikä vääristää tuloksia. Niinpä katsastusraportin koko ajan vertailua ei voi tehdä. Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisinkutsut Traficomin kotisivuillaLisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa syksyllä. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Traficom-katsastustilasto, Traficom-katsastuksen vikatilastot-tietokanta Lisää aiheestaAjaton kone: Porsche 911 paras 15-vuotias automalli – Traficom-katsastusraportti 2022 Audin vitoset ja Volvo S60 kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Golf Sportsvan, SX4 ja Q5 kärkeen viisivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Japanilaisten ylivoimaa kolmivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Saab 9-5 kummittelee menestyjissä – Traficom-katsastusraportti 2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen