23.12.2021

Katsastusraportti: Audi Q2, Porsche 911 ja Mazda CX-3 4–5-vuotiaiden kärjessä

katsastusraportti

Hylkäysten määrä on laskenut ja autojen tekninen laatu on parantunut. Etenkin saksalaiset autot pärjäävät erinomaisesti tuoreessa katsastustilastossa.

Saksalaiset automerkit ja -mallit kuten Audi Q2, Porsche 911 ja japanilainen Mazda CX-3 ovat vahvoilla uusimmassa katsastusraportissa 4–5-vuotiaissa autoissa.

TÜV on automaa Saksan suurin katsastusorganisaatio. Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Sekin selviää, että hylkäysten määrä on ylipäätään laskenut ja autojen tekninen laatu on parantunut.

Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot pärjäävät erinomaisesti tuoreessa katsastustilastossa, japanilaisilla automalleilla on vaikeampaa. Raportti perustuu 9,6 miljoonaan katsastuskertaan.

Automallit on asetettu paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella. 4–5-vuotiaiden paras automalli on Audi Q2. Porsche 911 sijoittui toiseksi, Mazda CX-3 oli kolmanneksi paras. Seat Ateca nappasi neljännen tilan.

Kymmenen parhaan joukossa on kolme Mercedes-Benz -mallia, B-sarja, SLC ja GLC. Porschella on TOP 10 -listalla kaksi mallia, 911 ja Macan, samoin Volkswagenilla, Golf Sportsvan ja Tiguan.

Kuten nuorimmassa ikäluokassa niin myös 4–5-vuotiaissa Mazda piti ainoana japanilaisten mainetta yllä kärkijoukossa Mazda CX-3:n sijoittuessa kolmanneksi. Aikaisempi menestyjä Toyota löytyy parhaimmillaan kahdella mallilla, Yaris ja RAV4, jaetulta 24. sijalta.

Häntäpään kolmessa huonoimmassa mallissa lähes kahdeksankertaisesti enemmän vikoja kuin parhaimmassa mallissa.

4–5-vuotiaiden monivikaisimmat mallit ovat BMW 5-sarja/6-sarja (vikaprosentti 16,8), Volkswagen Sharan (16,4) ja Dacia Dokker (16,0). Mielenkiintoista on, että Seat, Suzuki ja Volkswagen löytyvät sekä parhaiden että huonoimpien listalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Audi Q2 (45 000) (2,1)
  2. Porsche 911 (35 000) (2,9)
  3. Mazda CX-3 (51 000) (3,5)
  4. Seat Ateca (63 000) (3,8)
  5. Volkswagen Golf Sportsvan (54 000) (4,1)
  6. Volkswagen Tiguan (66 000) (4,2)
  7. Mercedes-Benz B-sarja (55 000) (4,3)
  8. Mercedes-Benz SLC (48 000) (4,3)
  9. Porsche Macan (71 000) (4,5)
  10. Mercedes-Benz GLC (72 000) (4,6)
  11. Audi Q3 (62 000) (4,8)
  12. Mercedes-Benz A-sarja (61 000) (5,0)
  13. Mitsubishi ASX (64 000) (5,1)
  14. Opel Astra (64 000) (5,3)
  15. Opel Karl (42 000) (5,4)
  16. Audi A1 (54 000) (5,5)
  17. Audi Q5 (86 000) (5,5)
  18. Honda Jazz (44 000) (5,5)
  19. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (60 000) (5,5)
  20. Opel Mokka (57 000) (5,5)
  21. Suzuki Vitara (62 000) (5,5)
  22. Mercedes-Benz E-sarja (88 000) (5,6)
  23. Mazda 2 (53 000) (5,7)
  24. Audi A3 (70 000) (5,8)
  25. Audi TT (55 000) (5,8)
  26. Toyota Yaris (49 000) (5,8)
  27. Toyota RAV4 (69 000) (5,8)

25 monivikaisinta automallia 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Citroën C3 (53 000) (10,2)
  2. BMW X1 (62 000) (10,3)
  3. Hyundai i30 (72 000) (10,3)
  4. Fiat Panda (46 000) (10,4)
  5. Kia Ceed (69 000) (10,4)
  6. Renault Scénic (71 000) (10,4)
  7. Smart Forfour (42 000) (10,4)
  8. Citroën C4 Picasso (76 000) (10,6)
  9. Nissan Micra (44 000) (10,6)
  10. Fiat 500 (42 000) (10,8)
  11. Mini (53 000) (10,8)
  12. Citroën Berlingo (75 000) (11,3)
  13. Suzuki Jimny (43 000) (11,5)
  14. Hyundai i10 (45 000) (11,9)
  15. BMW X5/X6 (93 000) (12,5)
  16. BMW 2-sarja Active Tourer (67 000) (12,7)
  17. Renault Kangoo (72 000) (12,8)
  18. Fiat Punto (52 000) (13,0)
  19. Dacia Sandero (54 000) (13,3)
  20. Dacia Logan (69 000) (13,9)
  21. Ford Ka (55 000) (14,7)
  22. Dacia Duster (62 000) (15,9)
  23. Seat Alhambra (83 000) (15,9)
  24. Dacia Dokker (69 000) (16,0)
  25. Volkswagen Sharan (87 000) (16,4)
  26. BMW 5-sarja/6-sarja (105 000) (16,8)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021, keskimääräinen vikaprosentti 8,0 %

Kattava ja arvostettu raportti

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuinen vikaraportti on arvostettu ja kattava. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021. Mukana on 222 automallia. Valtaosa niistä on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.

TÜVin vikaraportilla on painoarvoa, sillä sitä on julkaistu vuosittain 50 kertaa vuodesta 1971 alkaen. Raportti on laadittu myös tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyppiviat on Moottorin uusi ja kätevä palvelu, joka paljastaa automallien vikatiedot

Tyyppiviat on Moottorin kokoama uusi ja ainutlaatuisen kattava tietopankki, josta voi kätevästi selvittää eri automallien vikaherkkyyden. Palvelussa on mukana liki 140 automallin tiedot. Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä.

Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Auton ylläpito vaikuttaa

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Katsastuksessa havaittuja ja tielle jättäviä vikoja

Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät Tyyppiviat-kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Ajosuoritteissa on isoja eroja

Eri automallien ajosuoritteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Taksi- ja muussa ammattikäytössä suosituilla isoilla autoilla ajetaan paljon, sen sijaan pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähemmän. Toisissa raporteissa ajokilometrit on mainittu tai otettu huomioon – toisissa taas ei. Automallin keskimääräinen matkamittarilukema auttaa suhteuttamaan vikojen määrän automallin ajomäärään.

Tyyppiviat -tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta riskiä joskus kalliisiinkin korjauslaskuihin.

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Kuluttajalla on oikeutensa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan esimerkiksi moottorin jakoketjulle ja vaihteistolle ei ole määritelty vaihtoväliä, vaan niiden oletetaan kestävän huomattavan pitkään.

Takuun umpeutuminen ei kyseisissä kohdissa rajoita valmistajan virhevastuuta, vaan tyyppivikatapauksessa valmistajalla on virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. Autoliike vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Virhetilanteessa kannattaa ensisijaisesti valittaa myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, kannattaa asiasta hankkia kuluttajariitalautakunnan lausunto.

Tietyt osat eivät kestä auton koko käyttöikää. KKV:n Kuluttajariitalautakunta luokittelee esimerkiksi dieselmalleissa yleisen kaksoismassavauhtipyörän kulutusosaksi. Ostajalle pitää kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että todennäköisesti sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Myös moottorin jakohihnalle on määrätty vaihtoväli, mitä on syytä noudattaa.

Lue lisää virhevastuusta täältä sekä kuluttajaviranomaisen ratkaisuista täältä ja täältä.

Edellä mainittu kuluttajansuojalaki koskee uuden ja käytetyn auton ostoa autoliikkeestä eli ammatinharjoittajalta.  Jos auto ostetaan yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin. Ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan eikä kuluttajariitalautakunnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat