20.12.2021

Katsastusraportti: Mercedes-Benz GLC jälleen vähävikaisin 2–3-vuotias automalli

katsastusraportti

Kattavan katsastusraportin mukaan eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet laatuaan, japanilaisten autojen totuttu laatu osoittaa hiipumisen merkkejä 2–3-vuotiaiden automallien ikäryhmässä.

TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

TÜVin vuotuinen vikaraportti on yksi arvostetuimmista ja vakiintuneimmista henkilöautojen vikaraporteista, joka julkaistiin nyt jo 50. kerran. Valtaosa vikaraportissa mukana olevista automalleista on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaiset merkit vahvoilla

2–3-vuotias Mercedes-Benz GLC on nyt jo kolmantena peräkkäisenä vuotena koko TÜV-katsastusraportin paras, hylkäysprosentti ainoastaan 1,5. Myös GLC:n edeltäjä GLK menestyi mainiosti aikaisemmissa raporteissa. Euroopan markkinoille Mercedes-Benzin GLC-katumaasturia valmistetaan sekä Saksassa Bremenissä että Suomessa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.

Mercedes-Benz porskutti ylipäätään vahvasti nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä. Peräti kuusi mersun mallia sijoittui kymmenen parhaan joukkoon! Mercedes-Benz B-sarja sijoittui toiseksi, Volkswagen T-Roc nappasi kolmannen sijan.

Muut 10-kärjessä -mallit olivat mersun SLC, E-sarja Coupé, A-sarja ja C-sarja, Audin Q2 ja Q3 sekä Porsche 911. Parhaiden mallien laatuerot ovat vähäisiä hylkäysprosenttien ollessa välillä 1,5–2,5. Auton laadun ohella osasyynä Porschen menestykseen on urheiluautoille tyypillinen vähäinen ajomäärä ja tavallista huolellisempi hoito.

Mazda pitää yllä japanilaisten mainetta

katsastusraportti
Mazda CX-3 pärjäsi jälleen katsastusraportissa japanilaisautoista parhaiten.

Automallien 2–3-vuotiaiden kärkikymmeniköstä ei löydy enää yhtään japanilaista automallia. Japanilaisten paras oli taas Mazda CX-3 – jo kolmannessa peräkkäisessä raportissa. Mazda CX-3 löytyy nyt sijalta 14.

Uusi tulokas kärkipään listalla on eteläkorealainen Kia Venga sijalla 15. Aikaisemman menestyjän, Toyotan yksikään malli ei ole 25 parhaan joukossa.

Hänniltä tässä automallien nuorimmassa ikäryhmässä löytyvät Dacia Logan (hylkäysprosentti 11,6), Dacia Duster (11,4) ja Renault Kangoo (9,2).

Ansiona ajomäärätiedot

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot

Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc oli raportin paras ei-Mercedes.

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaprosentti on sama useammalla automallilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Mercedes-Benz GLC (54 000) (1,5)
  2. Mercedes-Benz B-sarja (36 000) (1,9)
  3. Volkswagen T-Roc (34 000) (2,0)
  4. Mercedes-Benz SLC (27 000) (2,1)
  5. Porsche 911 (21 000) (2,1)
  6. Audi Q2 (36 000) (2,3)
  7. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (40 000) (2,3)
  8. Audi Q3 (41 000) (2,5)
  9. Mercedes-Benz A-sarja (41 000) (2,5)
  10. Mercedes-Benz C-sarja (50 000) (2,5)
  11. Mercedes-Benz GLE (58 000) (2,6)
  12. Opel Grandland (36 000) (2,6)
  13. Volkswagen Golf Sportsvan (31 000) (2,6)
  14. Mazda CX-3 (33 000) (2,7)
  15. Kia Venga (29 000) (2,8)
  16. Audi A1 (32 000) (2,9)
  17. Honda Jazz (27 000) (2,9)
  18. Porsche Macan (44 000) (2,9)
  19. Audi A3 (44 000) (3,0)
  20. Audi TT (34 000) (3,0)
  21. Mercedes-Benz E-sarja (66 000) (3,0)
  22. Opel Mokka (33 000) (3,0)
  23. Audi Q5 (56 000) (3,1)
  24. Renault Captur (29 000) (3,1)
  25. Seat Arona (31 000) (3,2)
    25. Suzuki Vitara (36 000) (3,2)

25 monivikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot

Dacia Logan MCV Stepway
Dacia Logan syrjäytti viime vuonna raportissa huonoiten pärjänneen Dacia Dusterin.

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Ford Ka (26 000) (6,0)
  2. Ford Focus (50 000) (6,0)
  3. Mazda 3 (37 000) (6,0)
  4. Mazda 6 (46 000) (6,0)
  5. Volkswagen Caddy (52 000) (6,1)
  6. Volkswagen Touareg (58 000) (6,2)
  7. Fiat Panda (30 000) (6,3)
  8. Kia Sportage (41 000) (6,3)
  9. Opel Crossland (28 000) (6,3)
  10. Ford Kuga (42 000) (6,5)
  11. Hyundai i10 (28 000) (6,5)
  12. Seat Alhambra (52 000) (6,5)
  13. Suzuki Jimny (27 000) (6,5)
  14. Škoda Superb (76 000) (6,6)
  15. Ford S-Max (62 000) (6,7)
  16. Ford Mondeo (65 000) (6,8)
  17. Citroën C4 Picasso (47 000) (6,9)
  18. BMW 5-sarja / 6-sarja (66 000) (7,1)
  19. Nissan X-Trail (45 000) (7,2)
  20. Volkswagen Sharan (58 000) (7,3)
  21. Dacia Sandero (33 000) (7,5)
  22. Ford Galaxy (57 000) (7,5)
  23. Citroën Berlingo (46 000) (8,1)
  24. Dacia Dokker (43 000) (8,2)
  25. Fiat Tipo (38 000) (8,2)
  26. Renault Kangoo (44 000) (9,2)
  27. Dacia Duster (43 000) (11,4)
    128. Dacia Logan (55 000) (11,6)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021. Keskimääräinen vikaprosentti 4,7 %

Tuloksissa mielenkiintoista on se, että saman merkin eri malleja voi esiintyä sekä 25 parhaimman että 25 heikoimman listoilla. Näitä merkkejä ovat aakkosjärjestyksessä: Kia, Mazda, Opel, Renault, Seat, Suzuki ja Volkswagen.

Luokkavoittajat (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Opel Karl) (3,4)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Audi A1) (2,9)
  • Pienempi keskiluokka (Mercedes-Benz A-sarja) (2,5)
  • Isompi keskiluokka (Mercedes-Benz C-sarja) (2,5)
  • Tila-autot (Mercedes-Benz B-sarja) (1,9)
  • Katumaasturit, SUV (Mercedes-Benz GLC) (1,5)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Hyundai i10) (6,5)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Seat Ibiza) (5,4)
  • Pienempi keskiluokka (Dacia Logan) (10,4)
  • Isompi keskiluokka (Ford Mondeo) (6,8)
  • Tila-autot (Renault Kangoo) (9,2)
  • Katumaasturit, SUV (Dacia Duster) (11,4)

Hylkäysten määrä merkittävässä laskussa – osittain koronapandemian vuoksi

Uusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on laskenut 17,9 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäysprosentti oli 19,9, toissa vuonna 21,5 ja esimerkiksi vuoden 2014 raportissa 24,9. Autokannan keski-ikä Saksassa on noussut. Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuoden 2021 alussa 9,8 vuotta.

Tulokset ovat myönteinen merkki siitä, että autojen tekninen laatu on parantunut. Lisäksi koronapandemia on vähentänyt ajokilometrejä, mikä näkyy selvästi nuorimman 2–3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä.

Koronapandemian aikana autonkäyttäjillä on ollut enemmän aikaa kiinnittää huomiota autonsa huoltoon ja korjauksiin. Hylkäysprosentin laskusta huolimatta Saksan valtavasta 48,3 miljoonan henkilöauton kannasta edelleen yli 8,6 miljoonaa henkilöautoa on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Valitettavasti osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle.

Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen, esimerkiksi Dacia Dokkerin, Renault Kangoon ja Volkswagen Caddyn heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla 9,6 miljoonaa katsastusta

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2020 kesäkuu 2021. Mukana on 132 eri automallia, kun lisäksi lasketaan niiden mallimuutokset, on tilastossa kaikkiaan 222 automallia.

TÜVin raportti on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot mallin kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

katsastusraportti
Kia Venga pärjäsi listauksessa korealaisautoista parhaiten.

Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan kaikkiaan 150 kohtaa, joista raportissa kiinnitetään huomiota 18 tärkeimpään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat. Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy.

Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

katsastusraportti
BMW 5-sarja kuului myös raportin häntäpäähän.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut. Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Tyyppiviat on uusi ilmainen palvelu, joka kertoo suosituimpien automallien vikatiedot

Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Auton ylläpito vaikuttaa

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Katsastuksessa havaittuja ja tielle jättäviä vikoja

Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät Tyyppiviat-kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Ajosuoritteissa on isoja eroja

Eri automallien ajosuoritteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Taksi- ja muussa ammattikäytössä suosituilla isoilla autoilla ajetaan paljon, sen sijaan pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähemmän. Toisissa raporteissa ajokilometrit on mainittu tai otettu huomioon – toisissa taas ei. Automallin keskimääräinen matkamittarilukema auttaa suhteuttamaan vikojen määrän automallin ajomäärään.

Tyyppiviat -tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta riskiä joskus kalliisiinkin korjauslaskuihin.

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Kuluttajalla on oikeutensa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan esimerkiksi moottorin jakoketjulle ja vaihteistolle ei ole määritelty vaihtoväliä, vaan niiden oletetaan kestävän huomattavan pitkään.

Takuun umpeutuminen ei kyseisissä kohdissa rajoita valmistajan virhevastuuta, vaan tyyppivikatapauksessa valmistajalla on virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. Autoliike vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä. Virhetilanteessa kannattaa ensisijaisesti valittaa myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, kannattaa asiasta hankkia kuluttajariitalautakunnan lausunto.

Tietyt osat eivät kestä auton koko käyttöikää. KKV:n Kuluttajariitalautakunta luokittelee esimerkiksi dieselmalleissa yleisen kaksoismassavauhtipyörän kulutusosaksi. Ostajalle pitää kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että todennäköisesti sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Myös moottorin jakohihnalle on määrätty vaihtoväli, mitä on syytä noudattaa.

Lue lisää virhevastuusta täältä sekä kuluttajaviranomaisen ratkaisuista täältä ja täältä.

Edellä mainittu kuluttajansuojalaki koskee uuden ja käytetyn auton ostoa autoliikkeestä eli ammatinharjoittajalta.  Jos auto ostetaan yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin.

Ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan eikä kuluttajariitalautakunnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat