3.4.2019

Katsastusten kertomaa: Toyota, Lexus, Audi ja Honda kärjessä Traficom 2018 -katsastustilastoissa

Vähävikaisia Traficomin tilastojen mukaan ovat myös Mini, Porsche ja Suzuki.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta.

Merkkikohtaisissa tilastoissa (sisältäen merkin kaikki mallit) eri ikäryhmissä parhaita ovat useimmiten Toyota, Lexus, Audi ja Honda, seuraavina Mini, Porsche ja Suzuki.

Dacia Duster

Merkkitilaston heikoimpien listalla on useimmiten muissakin katsastustilastoissa heikosti menestyneet Dacia, Fiat, Renault, Alfa Romeo ja Jeep sekä vanhemmissa ikäryhmissä Jeepin lisäksi Chrysler-yhtymän kaksi muuta merkkiä, Dodge ja Chrysler.

Vähävikaisimpina automalleina loistivat tällä kertaa kolmivuotiaat Honda HR-V, Range Rover, Mini Cooper ja Seat Leon X-Perience. Ne nousivat tilaston parhaiksi, sillä niiden hylkäysprosentti on puhdas nolla (0,0).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etuakselisto, jousitus, jarrut

Eniten autoja hylätään edellisten vuosien tapaan etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi. Viat näissä kohteissa heikentävät merkittävästi ajoturvallisuutta.

Vuonna 2018 määräaikaiskatsastuksessa hylättiin 3–15-vuotiaista henkilöautoista keskimäärin joka viidennes, noin 20 prosenttia, kun vastaava luku vuonna 2017 oli 20,6 prosenttia.

Hylkäysten osuuksissa ei viime vuosina ole tapahtunut isoja muutoksia.

Uutta automerkkisijoitus

Tulostaulukoissa on uutuutena mallikohtaisten vikatietojen lisäksi myös automerkkikohtaiset sijoitukset, joissa on mukana kaikki merkin mallit yhteensä. Kolmivuotiaiden ryhmässä tilaston parhaat merkit ovat Mini, Suzuki, Honda ja Toyota.

Kolmivuotiaiden autojen ryhmässä peräti 15 mallin hylkäysprosentti on alle yhden.

Kolmivuotiaana ensimmäisen kerran katsastukseen tulevista autoista hylättiin vuonna 2018 keskimäärin 3,1 prosenttia, vuonna 2017 keskimäärin 3,0 prosenttia. Toukokuussa 2018 voimaan tulleet lainsäädäntömuutokset näkyvät käytännössä muun muassa siinä, että huonokuntoiset renkaat saadaan nopeammin pois liikenteestä.

Ajokilometrit auttavat suhteuttamaan vikamääriä

Katsastustilastoissa on viime vuoden tapaan mukana mallikohtaiset ajokilometrit. Tämä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikatietojen suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin. Esimerkiksi kolmivuotiaiden autojen ajomäärä on keskimäärin 60 000 km, mutta vaihteluvälit eri autoluokkien välillä ovat valtavia.

Pikkuautoilla ja urheiluautoilla ajetaan vähiten, ison keskiluokan autoilla, isoilla autoilla ja pikkubusseilla enemmän. Esimerkiksi kolmivuotiaan Nissan Micran matkamittarilukena on keskimäärin vain 34 000 km, kun taas usein ammattikäytössä olevan Mercedes-Benz Spinter-pikkubussin mittarilukema on kolmivuotiaana keskimäärin 251 000 km, ero on 7,4-kertainen!

Suuret ajokilometrimäärät nostavat merkittävästi vikojen mahdollisuuksia niissä automerkeissä ja –malleissa, jotka ovat suosittuja ammattikäytössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia vikatietoja

Uutuutena katsastustilastoissa löytyy korjauskehotuksiin, hylkäyksiin ja ajokieltoihin johtaneiden vikojen lukumäärät käyttöönottovuosittain, mallisarjoittain ja vikakohteittain.

Traficomin verkkosivustolla voi tarkastella automallien kaikkia 88:aa katsastuksen tarkastuskohdetta ja selvittää, missä on ollut vikoja. Tiedot mahdollistavat esimerkiksi tarkastelut eri vikojen yleisyydestä sekä merkkien ja mallien välisen vertailun katsastuksessa löytyneiden vikojen suhteen. Tiedot löytyvät tietokantataulukosta.

Uusimpia autoja hylätään eniten jarruista löytyvien vikojen ja puutteiden vuoksi. Vanhempia autoja taas hylätään eniten etuakseliston takia. Myös jousituksessa ja iskunvaimennuksessa löytyvät viat ovat yleinen hylkäysperuste.

10 yleisintä vikakohdetta 2018 kaavio
Lähde: Traficom

Katsastuksessa käyttöön uudet arvosteluperusteet – muutos painottaa renkaiden kunnon ja jarrujen tarkempaa huomioimista

Uudet katsastusaikavälit ja katsastuksen uudet arvosteluperusteet tulivat käyttöön toukokuussa 2018.

Arvosteluperusteiden muutos ei juurikaan näy hylättyjen katsastuspäätösten määrässä.

Aikavälillä 20.5.2018–31.12.2018 henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista 25,2 % päätyi hylkäykseen, kun vuonna 2017 vastaavalla ajanjaksolla hylättyjen osuus oli 26,2 %.

Ajokiellot nousussa

Ajokieltojen määrä sen sijaan on noussut edellisestä vuodesta. Merkittävästi liikenneturvallisuuteen vaikuttava liian pieni renkaiden urasyvyys (kesärenkaissa alle 1,6 mm, talvirenkaissa 3,0 mm) aiheuttaa ajoneuvon määräämisen ajokieltoon.

Myös jarruihin liittyviä arvosteluperusteita tarkennettiin. Jarrunesteen vuoto ja huomattava jarrujen puoltaminen taikka tehottomuus johtavat suoraan ajokieltoon, mikä on näkynyt niiden määrän kasvuna.  Vaatimukset ovat tiukentuneet paitsi käyttöjarrun, myös pysäköintijarrun osalta.

– Määräaikaiskatsastuksella on tarkoitus löytää liikenneturvallisuuden kannalta olennaiset viat ja puutteet autosta. Katsastuksen arvosteluperusteisin tehdyt muutokset tulevat suurimmaksi osin suoraan katsastusdirektiivistä, erityisasiantuntija Teemu Toivanen kertoo.

Vikamäärät kasvussa

Hylkäykseen johtaneiden vikojen määrät ovat lisääntyneet katsastuksen arvosteluperusteiden muutoksen jälkeen valaisimien ja sähkölaitteiden osalta, kuten myös koeajoon ja näkyvyyteen liittyvissä tarkastuskohteissa.

Käytännössä hylkäyksiä tuli vuoteen 2017 verrattuna enemmän esimerkiksi lähivalosta, etuvalosta sekä tuulilasin kunnosta eli niistä vioista, jotka heikentävät liikenteen havainnointia.

Ajokieltojen määrä taas kasvoi erityisesti pääkohteissa jarrujärjestelmät sekä akselistot, pyörät ja jousitus. Tarkemmalla tasolla ajokieltoja langetettiin aiempaa enemmän varsinkin renkaiden urasyvyyden sekä seisontajarrun kunnon takia.

– Renkaiden ja jarrujen kunto on suoraan liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia, mihin jokaisen autoilijan tulee kiinnittää huomiota, esimerkiksi renkaiden kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti, Toivanen painottaa.

Yli 1,5 miljoonaa katsastusta: käyttöönottovuodet 2009–2013 sekä 2015

Traficom-katsastustilastossa vuodelta 2018 on henkilöautojen määräaikaiskatsastukset käyttöönottovuosilta 2003–2013 ja 2015, yhteensä 1 536 469 määräaikaiskatsastusta.

Tilastoissa on mukana automallit ja vuosimallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta. Hylkäykseen johtaneissa syissä taulukossa on mukana vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä kyseessä olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti.

Honda HR-V

Mallit yhteensä -kohdassa on mukana kaikki käyttöönottovuoden kyseisen merkin katsastukset eli mukana on myös ne mallit, joita on katsastettu alle 100 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

3 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2015

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit, keskiarvo
Viisi huonointa malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit, keskiarvo
1. Honda HR-V0,051 000136. Mercedes-Benz Vito22,1215 000
1. Land Rover Range Rover0,069 000135. Dacia Sandero18,947 000
1. Mini Cooper0,043 000134. Kia Sorento16,877 000
1. Seat Leon X-Perience0,079 000133. Dacia Logan13,654 000
5. Audi Q50,575 000132. Peugeot 200813,041 000
5. Seat Leon0,552 000
5. Suzuki SX40,543 000
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit)
1. Mini0,643 00030. Dacia12,758 000
2. Suzuki0,746 00029. Fiat9,739 000
3. Honda0,854 00028. Renault8,746 000
4. Toyota1,349 00027. Tesla Motors8,570 000
5. Škoda1,768 00026. Jeep7,665 000

Kolmivuotiaiden kärjen malli- ja merkkilista on monipuolinen, niin japanilaisia kuin eurooppalaisia. Merkkilistan (sisältää kaikki mallit) kärjessä ovat Mini, Suzuki, Honda, Toyota ja Škoda.

Kolmivuotiaassa, usein ammattikäytössä olevassa Mercedes-Benz Vitossa oli eniten hylkäykseen johtaneita vikoja, mutta tärkeänä tekijänä vikamäärään on merkittävästi keskiarvoa (60 000 km) suurempi ajomäärä (Vito 215 000 km), mikä on 3,6-kertainen kolmivuotiaiden keskimääräiseen ajomäärään verrattuna ja 6,3-kertainen vähiten ajettuun (34 000 km) Nissan Micraan verrattuna.

Tesla merkkinä neljänneksi huonoin

Merkkilistan häntäpäässä ovat aikaisemmistakin raporteista tutut merkit, Dacia, Fiat, Renault ja Jeep.

Sähköautokaan ei ole ihan puhdas pulmunen. Merkkikohtaisessa tilastossa huomio kiinnittyy Teslaan, joka merkkinä on hylkäystilastossa neljänneksi huonoin.

Vuonna 2018 on katsastettu 149 Tesla Model S -mallia ja 4 muuta Tesla-mallia. Tesla S:n hylkäykseen johtaneet viat liittyvät etupäässä akselistoihin, pyöriin ja renkaisiin sekä jousitukseen ja iskunvaimennukseen, jotka muodostavat 11 hylkäystä 149 autosta. Taka-akseliston vuoksi hylättiin 5, renkaiden ja vanteiden vuoksi 4 ja jousituksen ja iskunvaimennuksen vuoksi 2. Lisäksi turvavöiden vuoksi kaksi ja valmistajan kilven vuoksi yksi hylkäys.

5 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2013

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
Viisi huonointa malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
1. Toyota Corolla1,670 000140. Dacia Duster22,295 000
2. Audi Q51,8117 000139. Dacia Sandero22,175 000
3. Toyota RAV42,099 000138. Volkswagen Caravelle21,9124 000
3. Toyota Auris2,079 000137. Mercedes-Benz Vito21,8295 000
5. Škoda Yeti2,391 000136. Volkswagen Transporter19,7292 000
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit)
1. Porsche2,679 00030. Dacia23,789 000
1. Toyota2,683 00029. Fiat17,067 000
3. Honda2,889 00028. Renault15,279 000
4. Mini2,974 00027. Alfa Romeo11,779 000
5. Audi3,5109 00026. Mitsubishi9,9105 000

Mallitilaston kärjessä Toyotan ylivoimaa, häntäpäässä paljon ajetut Mercedes-Benzin ja Volkswagenin pikkubussit.

Audi A7

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

6 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2012

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
Viisi huonointa malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
1. Audi A70,7128 000164. Mercedes-Benz Vito33,8318 000
1. Suzuki Swift0,780 000163. Fiat 50025,965 000
3. Lexus CT200H1,599 000162. Renault Clio23,479 000
4. Mazda 31,679 000161. Volkswagen Caravelle22,2146 000
4. Toyota Corolla1,682 000160.Mercedes-Benz Sprinter22,1391 000
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit)
1. Porsche1,4105 00030. Fiat20,382 000
2. Honda2,9102 00029. Dacia19,9108 000
2. Lexus2,9103 00028. Jeep19,9113 000
4. Toyota3,499 00027. Renault18,7102 000
5. Audi4,1130 00026. Alfa Romeo14,395 000

Mallitilaston kärjessä Audi A7 sekä neljä japanilaista.

Lexus CT 200 H vuoden ympäristöystävällisin

7 vuotta vanhat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2011

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
Viisi huonointa malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
1. Audi A71,8149 000154. Renault Clio33,290 000
2. Suzuki Swift2,787 000153. Renault Twingo32,968 000
3. Lexus CT200H2,9116 000152. Hyundai Santa Fe32,4182 000
4. Toyota Corolla3,0100 000151. Hyundai i4031,4165 000
5. Audi Q53,2157 000150. Dacia Duster29,6129 000
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit)
1. Lexus2,7120 00032. Jeep29,0137 000
2. Audi5,0149 00031. Dacia28,9124 000
3. Toyota5,2121 00030. Renault21,9120 000
4. Honda6,1123 00029. Fiat20,184 000
5. Suzuki6,389 00028. Chevrolet19,8113 000

Seitsenvuotiaissa huomio kiinnittyy taas ajomäärien suuriin eroihin. Renault Twingo-pikkuautolla on ajettu keskimäärin vain 68 000 km, kun taas yleensä ammattikäytössä olevalla Mercedes-Benz Sprinterillä on ajettu keskimäärin jopa 414 000 km, ero on 6,1-kertainen! Seitsenvuotiaiden keskiarvo on 137 000 km.

8 vuotta vanhat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2010

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
Viisi huonointa malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
1. Toyota Corolla4,3111 000147. Dodge Journey38,9174 000
2. Honda CR-V5,0165 000146. Citroën C3 Picasso34,9140 000
3. Toyota Auris5,5111 000145. Renault Clio33,892 000
4. Ford Fusion5,899 000144.Peugeot 500833,5185 000
4. Volvo S605,8157 000143.Fiat 50032,783 000
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit)
1. Lexus6,2144 00035. Dodge37,6157 000
2. Toyota6,7136 00034. Jeep33,6170 000
3. Porsche7,4128 00033. Chrysler28,5168 000
4. Honda7,5141 00032. Alfa Romeo26,9127 000
5. Audi8,9168 00031. Dacia26,6122 000

Mitä ikääntyneempi auto, sitä suurempi on Toyotan ja Lexuksen ylivoima. Myös Audi on menestynyt hyvin useammassa ikäryhmässä. Kahdeksanvuotiaissa huomio kiinnittyy siihen, että kolme huonointa merkkiä ovat Chrysler-konsernin merkkejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

9 vuotta vanhat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2009

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaHyl-
käys-
%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
Viisi huonointa mallia Hyl-
käys-%
Ajokilo-
metrit,
keskiarvo
1. Lexus RX450H4,7156 000135. Dodge Caliber56,2167 000
2. Suzuki Alto5,095 000134. Dodge Journey47,9196 000
3. Toyota Corolla5,3143 000133. Mazda 542,0170 000
4. Toyota IQ6,091 000132. Renault Mégane Scénic41,0180 000
5. Honda Insight6,5129 000131. Chrysler 300C39,7191 000
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit)
1. Lexus5,0157 00034. Jeep43,4163 000
2. Toyota8,4158 00033. Dodge41,3173 000
3. Mini9,0117 00032. Chrysler35,1183 000
4. Audi10,0190 00031. Chevrolet33,2138 000
5. Porsche10,1128 00030. Alfa Romeo30,7150 000

Lexuksen ja Toyotan ylivoimaa, hyvää japanilaismenestystä täydentävät Honda ja Suzuki.

Chrysler-yhtymä (Chrysler, Dodge, Jeep) taas kolmesti huonoimpien malli- ja merkkilistalla. Kehnoimman mallin, Dodge Caliberin, hylkäysprosentti on liki 12-kertainen parhaaseen malliin (Lexus RX450H) verrattuna.

Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2018 (3–9-vuotiaat autot)

Saat käyttöönottovuoden taulukon näkyviin valitsemalla halutun tilaston alta.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Katsastustilasto ei kerro läheskään kaikista vioista. Katsastuksessa havaitut viat ovat usein erilaisia kuin tielle jättävät viat, muut autonkäyttäjän havaitsemat viat (jotka yleensä korjautetaan ennen katsastusta tai reissua) tai takaisinkutsun aiheuttaneet viat.

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi valoissa, jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Auton hoito vaikuttaa

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Suomalaisessa Traficomin katsastustilastossa ja saksalaisessa TÜV-katsastustilastossa on mainittu mallien keskimääräinen ajomäärä kussakin auton ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.

Auton hoidon taso voi vaihdella mallikohtaisestikin.

Todennäköisesti arvokkaita urheilu- ja erikoisautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja tai firmojen yhteiskäytössä olevia työautoja (esimerkiksi pakettiautomaiset, korkeat tila-autot) – ajotapa ja auton hoidon taso toki riippuu firmasta ja käyttäjästä.

Tielle pysäyttäviä vikoja

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa.

Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Tietoja sadan suositun mallin katsastuksessa havaituista vioista, tielle pysäyttäneistä vioista, käyttäjien ilmoittamista (tyyppi)vioista sekä korjauskehotuksista eli takaisinkutsuista löytyy www.moottori.fi -etusivulta kohdasta Vikatietolista. Lista päivitetään kesäkuussa kerran vuodessa. Tielle pysäyttävistä vioista saa ajankohtaisimmat tiedot syöttämällä Moottorin etusivun hakuun ”ADAC tiepalvelu”.

Teksti ja kaaviot: Timo Turkula Lähde: Traficom Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat