20.1.2022 Liikenne Kauas tavoitteet karkaavat – 219 kuoli liikenteessä viime vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä kuolleiden määrän vähentämistavoitteista ollaan yhä kaukana, eikä alle kahdensadan vuosittaisen kuolonuhrin tunnuta päästävän. Suomessa tieliikennekuolemien määrä laski alle kolmensadan ensimmäisen kerran nykyaikana vuonna 2009, kertovat Tilastokeskuksen tilastot.Vuosien 2009–2020 välillä onnettomuudet tieliikenteessä ovat vaatineet vuosittain keskimäärin 252 ihmisen hengen.Välillä on ollut parempia vuosia, välillä kehnompia. Kuten torstaina julkitulleet tuoreimmat Tilastokeskuksen liikenneturvallisuustilastot kertovat, vuonna 2020 tieliikenteen kolareissa kuoli 223 ihmistä, ja viime vuonna ennakkotietojen mukaan 219 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteisiin ei olla ylletty”Pitkän tähtäimen tavoite on, että vuoden 2025 paikkeilla vuosittainen liikennekuolemien määrä on enintään 100.”Tästä kunnianhimoisesta tavoitteesta kerrottiin muun muassa vuonna 2004 julkaistussa Tiehallinnon Tieliikenteen turvallisuus vuoteen 2020 -selvityksessä, jossa tuotiin esiin, että valtioneuvoston asetettaman tavoitteen mukaan liikennekuolemien määrän tulee olla alle 250 vuonna 2010.Välitavoitteeseen ei ylletty, sillä vuonna 2010 tieliikenne vaati 272 ihmisen hengen.Edistystäkin on tapahtunutEdistystä on toki tapahtunut roimastikin, sillä selvityksen ilmestymisvuonna 2004 tieliikenteessä kuoli 375 ihmistä.Tavoitteista ollaan silti yhä kaukana, eikä alle kahdensadan vuosittaisen kuolonuhrin tunnuta päästävän.Kuinka käy uusien tavoitteiden?Vuoden 2004 selvityksessä tuotiin esiin, että liikenteen turvavisioksi on määritelty ”tieliikennejärjestelmän suunnittelu siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä”.Se kuulostaa tutulta määritelmältä, sillä samainen tavoite löytyy myös liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltavasta valtakunnallisesta liikenneturvallisuusstrategiasta vuosiksi 2022–2026.Strategian keskeinen ydin on kunnianhimoinen tavoite eli nollavisio, jonka mukaisesti kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälitavoitteena kuolemien puolitusNollavisiota on tavoiteltu jo vuosia. Välitavoite on puolittaa tieliikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteisiin otti vastikään kantaa myös Onnettomuustietoinstituutin liikenneonnettomuuksien tutkinnan johtaja Kalle Parkkari.– Onnettomuusmäärien jämähtäminen korostaa tarvetta vaikuttavan liikenneturvallisuusstrategian käynnistämiselle. Tavoite puolittaa tieliikennekuolemat vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä on muuttumassa entistä haastavammaksi, ja tulee vaatimaan entistä vaikuttavampia toimenpiteitä, Parkkari arvioi.Seitsemän päälinjaustaTällä hetkellä ei ole voimassa olevaa liikenneturvallisuusstrategiaa tai liikenneturvallisuutta koskevaa valtioneuvoston periaatepäätöstä. Aikaisemmat suunnitelmat ja periaatepäätökset on tehty vuosina 1993, 1997, 2001, 2006, 2012 ja 2016.Nyt valmisteltavassa liikenneturvallisuusstrategiassa on tehty seitsemän strategiset linjausta:Liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan yhteinen asia Päätöksenteon on perustuttava tietoon Eri toimijoiden liikenneosaamista on lisättävä Asenteiden on muututtava liikenteessä Liikennejärjestelmän ja sen kaikkien osien on oltava turvallisia Teknologinen kehitys tuo turvallisuutta Lainsäädännön on edistettävä turvallista liikkumistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStrategiasta määrä päättää keväälläLiikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on todennut liikenneturvallisuutta kohentavista tavoitteista, että teknologian kehitys vauhdittaa liikenneturvallisuutta, mutta inhimilliset tekijät lopulta ratkaisevat – asenne, ennakointi ja osaaminen.– Strategiset linjaukset johtavat konkreettisiin toimiin, joilla liikenneturvallisuuden haasteita ratkotaan. Jokainen onnettomuus on liikaa.Tuoreimman strategian valmistelu aloitettiin marraskuussa 2019. Pian olisi määrä tulla valmista, sillä Luonnos valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenneturvallisuusstrategiasta on lausuntokierroksella tammikuun loppuun saakka. Valtioneuvoston periaatepäätös on tarkoitus antaa keväällä 2022.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Valtioneuvoston periaatepäätös liikenneturvallisuusstrategiasta (luonnos), Tiehallinnon selvityksiä 10/2004 Markus Pöllänen–Jorma Mäntynen: Tieliikenteen turvallisuus vuoteen 2020, Onnettomuustietoinstituutti, Tilastokeskus: Tieliikenneonnettomuustilasto, vuosina 2004–2021 tieliikenteessä kuolleet, Lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan