23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? Teksti Autoliitto Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuljetusrobotin rooli liikenteessä ei ole selkeä. Sääntelyn ollessa keskeneräinen muilta tienkäyttäjiltä vaaditaan ymmärrystä, huolellisuutta ja varovaisuutta. Kauppojen sympaattiset kuljetusrobotit ovat arkipäivää monen paikkakunnan katukuvassa. Kuljetusrobotin rooli ja asema liikenteessä on kuitenkin hieman epämääräinen: ajoneuvolain mukaan se on etähallittu sähköajoneuvo, mutta ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään.Kuljetusrobotti saa kulkea jalkakäytävällä, kunhan se antaa jalankulkijalle esteettömän kulun ja noudattaa erityistä varovaisuutta. Nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei ajosta aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. Säännöksistä ei ilmene, missä muualla kuljetusrobotilla voidaan ajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojatiesäännöt eivät velvoita väistämäänKuljetusrobotin määrittely ajoneuvoksi aiheuttaa sen, että sitä ei voida pitää jalankulkijana. Niinpä tieliikennelaissa määritellyt suojatiesäännöt eivät velvoita ajoradan liikennettä väistämään suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia. Robotit ovat myös pääsääntöisesti ohjelmoitu niin, etteivät ne edes lähde suojatielle, jos muita ajoneuvoja on lähestymässä.Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia. Kuljetusrobotti ei ole risteävää tietä ylittävä jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.Tieliikennelaissa määritellään tienkäyttäjäksi jokainen, joka on tiellä tai kuljettaa tiellä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Kuljetusroboteissa ei ole mukana tieliikennelaissa määriteltyä tienkäyttäjää, joten sitä ei pitäisi tarvita väistää myöskään tultaessa ns. vähäiseltä tieltä tai pihasta jalkakäytävälle, pyörätielle tai ajoradalle.Ajoradalla ajo muuttaa asetelmanJos kuljetusrobotti kulkee ajorataa pitkin, autoilijan tulee väistää sitä robotin saapuessa oikealta. Tieliikennelain väistämissäännöissä puhutaan näiltä osin ”muun liikenteen väistämisestä”. Vastaavasti vasemmalle käännyttäessä, on väistettävä ajorataa pitkin vastaantulevaa kuljetusrobottia. Lisäksi pyörätieltä ajoradalle siirtyvän pyöräilijän tai muun ajoneuvon on väistettävä muuta liikennettä – siis myös kuljetusrobottia.Kuljetusrobotit on tuotu katukuvaan ennen kuin niitä koskevat väistämissäännöt on säädetty täsmällisiksi. Kuljetusrobotin liikkuessa jalkakäytävällä ja pyörätiellä tulee sen väistää kaikkia muita. Robotin siirtyessä ajoradalle, asia mutkistuu huomattavasti.- Sääntely on tällä hetkellä keskeneräistä ja sitä edelleen kehitettäessä laitteen rooli muuttuu toivottavasti nykyistä selkeämmäksi. Muiden tienkäyttäjien on olennaista noudattaa olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Aivan kuten muutenkin liikenteessä, kenenkään päälle ei saa ajaa eikä alle kannata mennä, vaikka olisikin oikeassa. Mahdolliset vahinkotilanteet käsitellään ja syyllisyys ratkaistaan aina tapauskohtaisesti eri oikeusasteissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä