22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Olisiko edullinen perusauto ilman yhtään ylimääräistä sähköistä varustetta tai avustinta sopiva valinta arkikäyttöön? Pysäköintiavustin, kaistavahti, vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, törmäyksen ennakointijärjestelmä… nykyisten henkilöautojen erilaisten ajoavustimien listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Elektroniset avustimet sekä helpottavat kuljettajan tehtäviä että ennen kaikkea lisäävät turvallisuutta. Mutta entäpä silloin, kun auto alkaa ikääntyä ja korjauskulut menevät suoraan kuluttajan omasta lompakosta? Silloin saattaa tulla mieleen, että yksinkertainen perusauto vailla hienouksia voisi olla moninverroin edullisempi vaihtoehto esimerkiksi perheen kakkosautoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katse käytettyihin Uusien autojen joukosta ei juuri tällaista ”karvahattumallia” enää löydy, sillä edullisimmissakin automalleissa erilaiset avustimet ovat yleistyneet jo kovalla tahdilla. Siispä katse on suunnattava käytettyihin autoihin. Mitä iäkkäämpi, sen todennäköisemmin siitä puuttuvat sähköiset varusteet, jopa keskuslukitus ja sähkötoimiset ikkunat. Saksalaisten suosikki Peugeot 205 esiteltiin yleisölle vuoden 1983 helmikuussa. Auton suunnittelu oli alkanut jo vuonna 1977, jolloin se kantoi koodinimeä ”Projet M24”. Uuden Peugeotin pikkuauton oli tarkoitus uudistaa koko brändin imago ja nostaa Peugeotin markkinaosuus kokonaan uusille lukemille. Ja sen se todellakin teki, ja lopulta 205 oli tuotannossa vuodesta 1983 aina vuoteen 1999 asti. Kilpailu luokassa oli kovaa, sillä samoihin aikoihin esittelivät myös monet kilpailevat valmistajat omia uusia mallejaan tai mallisukupolviaan. Lähimpiä kilpailijoita olivat Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Nissan Micra ja Fiat Uno. Myyntimäärien lisäksi Peugeotin voi katsoa onnistuneen loistavasti myös siinä mielessä, että jopa (länsi-)saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden lukijaäänestyksessä 205 valittiin kolmena peräkkäisenä vuotena markkinoiden parhaaksi pikkuautoksi, siitä huolimatta että vastassa oli myös vahvoja saksalaisia kilpailijoita. Moottorivaihtoehtoja oli bensiinikäyttöisenä 1,0-litraisesta 1,9-litraiseen ja lisäksi 1,8 ja 1,9-litraiset, bensiinimoottoreista kehitetyt dieselit. Aivan aluksi markkinoille tuotiin viisioviset mallit, joiden mallimerkinnät alkoivat G-kirjaimella. Pian saatiin rinnalle myös kolmioviset mallit, joiden mallimerkinnän ensimmäinen kirjain oli X. Vuosien varrella 205:sta tehtiin markkinoita piristämään useita erikoismalleja, kuten Junior (1986), Rallye (1987), Look (1989), Style (1990) ja cabrioletin erikoismalli Roland Garros (1989). Erot perusmalleihin eivät välttämättä olleet suuria, lähinnä pieniä viilauksia ulkonäköön, sisustukseen tai varusteluun. Moottoriurheilusta ja sporttimalleista lisäpotkua Monet pitävät 205:n muotojen suunnittelijana Pininfarinaa, mutta todellisuudessa tämän italialaisyrityksen käsialaa on vain CJ Cabriolet, joka oli tuohon aikaan markkinoiden edullisin avoauto. Markkinoinnin kannalta oleellista oli urheilullisten GTI-mallien mukaantulo valikoimiin. Vuonna 1984 tuotantoon tuli 1,6 GTI 105-hevosvoimaisena, ja myöhemmin moottorin teho kasvatettiin 115 hevosvoimaan. Pari vuotta myöhemmin moottoria muokattiin iskua pidentämällä, jolloin tuloksena oli 1,9 GTI ja 130 hevosvoimaa. Vielä selvästi suuremman boostin 205:n ja koko Peugeotin urheilulliseen imagoon toi B-ryhmän ralliautoksi kehitetty 205 Turbo 16, vaikka yhtäläisyydet putkirunkoisen ralliauton ja tuotantomallien välillä rajoittuivatkin ulkonäköön. Rallin MM-sarjaa sillä ehdittiin ajaa reilut pari vuotta ennen B-ryhmän kieltämistä kauden 1986 päätteeksi. Turbo 16:lla ajettiin MM-osakilpailuvoittoon 16 kertaa, joista yhtä lukuunottamatta kuljettajana oli suomalainen ratinkääntäjä: Ari Vatanen, Timo Salonen ja Juha Kankkunen. Peugeot voitti rallissa vuosina sekä 1985 että 1986 sekä valmistajien että kuljettajien maailmanmestaruudet (Timo Salonen 1985 ja Juha Kankkunen 1986). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Todellinen karvahattumalli 205:n volyymimallit olivat kaukana B-ryhmän ralliautoista. Nyt myytävänä oleva Peugeot 205 on varustettu 1100-kuutioisella ja 59-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Kolmiovisen yksilön mallimerkintä on XL 1,1 3d. Ikkunat saa veivata auki käsin, nopeusmittarin vieressä on kierroslukumittarin sijaan isokokoinen kello ja ilmanvaihtoa ja lämpötilaa säädetään kosketusnäytön sijaan kolmella pyöreällä vivulla. Vaihteisto on jo muodikkaasti viisipykäläinen, mutta luonnollisesti manuaalinen. Nykyautoihin verrattuna siis elektroniikkaa ja varusteita - ja siten myös potentiaalisia rikkoutuvia osia - on selvästi vähemmän. Tori.fi -sivustolla kaksnollavitosia on myynnissä yhteensä viisi kappaletta, joista tämä kuvien yksilö on selvästi siistein, mutta myös hinnakkain. Hintapyyntö on 2990 euroa ja matkamittarilukemaksi ilmoitetaan 183 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa hyvin alkuperäiskuntoiselta, mikä on ehdottomasti valtti tämän ikäisissä autoissa. Varustukseen kuuluu mm. lohkolämmitin, kahdet renkaat tyyliin sopivasti peltivanteilla, penkin- ja takalasinlämmitin sekä alkuperäinen radio. Ostajalla on luvassa pikapuolin katsastusasemalla käynti, sillä nykyinen katsastus on voimassa 5. helmikuuta 2024 asti. Mikäli tällaista 34-vuotiasta autoa mielii päivittäiseksi käyttöautoksi, kannattaa huomioida auton ikä, joka saattaa tuoda mukanaan jo käytön tai käyttämättömyyden aiheuttamia vikoja tai muita korjaustarpeita. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan