22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olisiko edullinen perusauto ilman yhtään ylimääräistä sähköistä varustetta tai avustinta sopiva valinta arkikäyttöön? Pysäköintiavustin, kaistavahti, vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, törmäyksen ennakointijärjestelmä… nykyisten henkilöautojen erilaisten ajoavustimien listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Elektroniset avustimet sekä helpottavat kuljettajan tehtäviä että ennen kaikkea lisäävät turvallisuutta. Mutta entäpä silloin, kun auto alkaa ikääntyä ja korjauskulut menevät suoraan kuluttajan omasta lompakosta? Silloin saattaa tulla mieleen, että yksinkertainen perusauto vailla hienouksia voisi olla moninverroin edullisempi vaihtoehto esimerkiksi perheen kakkosautoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katse käytettyihin Uusien autojen joukosta ei juuri tällaista ”karvahattumallia” enää löydy, sillä edullisimmissakin automalleissa erilaiset avustimet ovat yleistyneet jo kovalla tahdilla. Siispä katse on suunnattava käytettyihin autoihin. Mitä iäkkäämpi, sen todennäköisemmin siitä puuttuvat sähköiset varusteet, jopa keskuslukitus ja sähkötoimiset ikkunat. Saksalaisten suosikki Peugeot 205 esiteltiin yleisölle vuoden 1983 helmikuussa. Auton suunnittelu oli alkanut jo vuonna 1977, jolloin se kantoi koodinimeä ”Projet M24”. Uuden Peugeotin pikkuauton oli tarkoitus uudistaa koko brändin imago ja nostaa Peugeotin markkinaosuus kokonaan uusille lukemille. Ja sen se todellakin teki, ja lopulta 205 oli tuotannossa vuodesta 1983 aina vuoteen 1999 asti. Kilpailu luokassa oli kovaa, sillä samoihin aikoihin esittelivät myös monet kilpailevat valmistajat omia uusia mallejaan tai mallisukupolviaan. Lähimpiä kilpailijoita olivat Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Nissan Micra ja Fiat Uno. Myyntimäärien lisäksi Peugeotin voi katsoa onnistuneen loistavasti myös siinä mielessä, että jopa (länsi-)saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden lukijaäänestyksessä 205 valittiin kolmena peräkkäisenä vuotena markkinoiden parhaaksi pikkuautoksi, siitä huolimatta että vastassa oli myös vahvoja saksalaisia kilpailijoita. Moottorivaihtoehtoja oli bensiinikäyttöisenä 1,0-litraisesta 1,9-litraiseen ja lisäksi 1,8 ja 1,9-litraiset, bensiinimoottoreista kehitetyt dieselit. Aivan aluksi markkinoille tuotiin viisioviset mallit, joiden mallimerkinnät alkoivat G-kirjaimella. Pian saatiin rinnalle myös kolmioviset mallit, joiden mallimerkinnän ensimmäinen kirjain oli X. Vuosien varrella 205:sta tehtiin markkinoita piristämään useita erikoismalleja, kuten Junior (1986), Rallye (1987), Look (1989), Style (1990) ja cabrioletin erikoismalli Roland Garros (1989). Erot perusmalleihin eivät välttämättä olleet suuria, lähinnä pieniä viilauksia ulkonäköön, sisustukseen tai varusteluun. Moottoriurheilusta ja sporttimalleista lisäpotkua Monet pitävät 205:n muotojen suunnittelijana Pininfarinaa, mutta todellisuudessa tämän italialaisyrityksen käsialaa on vain CJ Cabriolet, joka oli tuohon aikaan markkinoiden edullisin avoauto. Markkinoinnin kannalta oleellista oli urheilullisten GTI-mallien mukaantulo valikoimiin. Vuonna 1984 tuotantoon tuli 1,6 GTI 105-hevosvoimaisena, ja myöhemmin moottorin teho kasvatettiin 115 hevosvoimaan. Pari vuotta myöhemmin moottoria muokattiin iskua pidentämällä, jolloin tuloksena oli 1,9 GTI ja 130 hevosvoimaa. Vielä selvästi suuremman boostin 205:n ja koko Peugeotin urheilulliseen imagoon toi B-ryhmän ralliautoksi kehitetty 205 Turbo 16, vaikka yhtäläisyydet putkirunkoisen ralliauton ja tuotantomallien välillä rajoittuivatkin ulkonäköön. Rallin MM-sarjaa sillä ehdittiin ajaa reilut pari vuotta ennen B-ryhmän kieltämistä kauden 1986 päätteeksi. Turbo 16:lla ajettiin MM-osakilpailuvoittoon 16 kertaa, joista yhtä lukuunottamatta kuljettajana oli suomalainen ratinkääntäjä: Ari Vatanen, Timo Salonen ja Juha Kankkunen. Peugeot voitti rallissa vuosina sekä 1985 että 1986 sekä valmistajien että kuljettajien maailmanmestaruudet (Timo Salonen 1985 ja Juha Kankkunen 1986). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Todellinen karvahattumalli 205:n volyymimallit olivat kaukana B-ryhmän ralliautoista. Nyt myytävänä oleva Peugeot 205 on varustettu 1100-kuutioisella ja 59-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Kolmiovisen yksilön mallimerkintä on XL 1,1 3d. Ikkunat saa veivata auki käsin, nopeusmittarin vieressä on kierroslukumittarin sijaan isokokoinen kello ja ilmanvaihtoa ja lämpötilaa säädetään kosketusnäytön sijaan kolmella pyöreällä vivulla. Vaihteisto on jo muodikkaasti viisipykäläinen, mutta luonnollisesti manuaalinen. Nykyautoihin verrattuna siis elektroniikkaa ja varusteita - ja siten myös potentiaalisia rikkoutuvia osia - on selvästi vähemmän. Tori.fi -sivustolla kaksnollavitosia on myynnissä yhteensä viisi kappaletta, joista tämä kuvien yksilö on selvästi siistein, mutta myös hinnakkain. Hintapyyntö on 2990 euroa ja matkamittarilukemaksi ilmoitetaan 183 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa hyvin alkuperäiskuntoiselta, mikä on ehdottomasti valtti tämän ikäisissä autoissa. Varustukseen kuuluu mm. lohkolämmitin, kahdet renkaat tyyliin sopivasti peltivanteilla, penkin- ja takalasinlämmitin sekä alkuperäinen radio. Ostajalla on luvassa pikapuolin katsastusasemalla käynti, sillä nykyinen katsastus on voimassa 5. helmikuuta 2024 asti. Mikäli tällaista 34-vuotiasta autoa mielii päivittäiseksi käyttöautoksi, kannattaa huomioida auton ikä, joka saattaa tuoda mukanaan jo käytön tai käyttämättömyyden aiheuttamia vikoja tai muita korjaustarpeita. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan