22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olisiko edullinen perusauto ilman yhtään ylimääräistä sähköistä varustetta tai avustinta sopiva valinta arkikäyttöön? Pysäköintiavustin, kaistavahti, vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, törmäyksen ennakointijärjestelmä… nykyisten henkilöautojen erilaisten ajoavustimien listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Elektroniset avustimet sekä helpottavat kuljettajan tehtäviä että ennen kaikkea lisäävät turvallisuutta. Mutta entäpä silloin, kun auto alkaa ikääntyä ja korjauskulut menevät suoraan kuluttajan omasta lompakosta? Silloin saattaa tulla mieleen, että yksinkertainen perusauto vailla hienouksia voisi olla moninverroin edullisempi vaihtoehto esimerkiksi perheen kakkosautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse käytettyihinUusien autojen joukosta ei juuri tällaista ”karvahattumallia” enää löydy, sillä edullisimmissakin automalleissa erilaiset avustimet ovat yleistyneet jo kovalla tahdilla. Siispä katse on suunnattava käytettyihin autoihin. Mitä iäkkäämpi, sen todennäköisemmin siitä puuttuvat sähköiset varusteet, jopa keskuslukitus ja sähkötoimiset ikkunat.Saksalaisten suosikkiPeugeot 205 esiteltiin yleisölle vuoden 1983 helmikuussa. Auton suunnittelu oli alkanut jo vuonna 1977, jolloin se kantoi koodinimeä ”Projet M24”. Uuden Peugeotin pikkuauton oli tarkoitus uudistaa koko brändin imago ja nostaa Peugeotin markkinaosuus kokonaan uusille lukemille. Ja sen se todellakin teki, ja lopulta 205 oli tuotannossa vuodesta 1983 aina vuoteen 1999 asti. Kilpailu luokassa oli kovaa, sillä samoihin aikoihin esittelivät myös monet kilpailevat valmistajat omia uusia mallejaan tai mallisukupolviaan. Lähimpiä kilpailijoita olivat Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Nissan Micra ja Fiat Uno. Myyntimäärien lisäksi Peugeotin voi katsoa onnistuneen loistavasti myös siinä mielessä, että jopa (länsi-)saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden lukijaäänestyksessä 205 valittiin kolmena peräkkäisenä vuotena markkinoiden parhaaksi pikkuautoksi, siitä huolimatta että vastassa oli myös vahvoja saksalaisia kilpailijoita.Moottorivaihtoehtoja oli bensiinikäyttöisenä 1,0-litraisesta 1,9-litraiseen ja lisäksi 1,8 ja 1,9-litraiset, bensiinimoottoreista kehitetyt dieselit. Aivan aluksi markkinoille tuotiin viisioviset mallit, joiden mallimerkinnät alkoivat G-kirjaimella. Pian saatiin rinnalle myös kolmioviset mallit, joiden mallimerkinnän ensimmäinen kirjain oli X. Vuosien varrella 205:sta tehtiin markkinoita piristämään useita erikoismalleja, kuten Junior (1986), Rallye (1987), Look (1989), Style (1990) ja cabrioletin erikoismalli Roland Garros (1989). Erot perusmalleihin eivät välttämättä olleet suuria, lähinnä pieniä viilauksia ulkonäköön, sisustukseen tai varusteluun.Moottoriurheilusta ja sporttimalleista lisäpotkuaMonet pitävät 205:n muotojen suunnittelijana Pininfarinaa, mutta todellisuudessa tämän italialaisyrityksen käsialaa on vain CJ Cabriolet, joka oli tuohon aikaan markkinoiden edullisin avoauto. Markkinoinnin kannalta oleellista oli urheilullisten GTI-mallien mukaantulo valikoimiin. Vuonna 1984 tuotantoon tuli 1,6 GTI 105-hevosvoimaisena, ja myöhemmin moottorin teho kasvatettiin 115 hevosvoimaan. Pari vuotta myöhemmin moottoria muokattiin iskua pidentämällä, jolloin tuloksena oli 1,9 GTI ja 130 hevosvoimaa. Vielä selvästi suuremman boostin 205:n ja koko Peugeotin urheilulliseen imagoon toi B-ryhmän ralliautoksi kehitetty 205 Turbo 16, vaikka yhtäläisyydet putkirunkoisen ralliauton ja tuotantomallien välillä rajoittuivatkin ulkonäköön. Rallin MM-sarjaa sillä ehdittiin ajaa reilut pari vuotta ennen B-ryhmän kieltämistä kauden 1986 päätteeksi. Turbo 16:lla ajettiin MM-osakilpailuvoittoon 16 kertaa, joista yhtä lukuunottamatta kuljettajana oli suomalainen ratinkääntäjä: Ari Vatanen, Timo Salonen ja Juha Kankkunen. Peugeot voitti rallissa vuosina sekä 1985 että 1986 sekä valmistajien että kuljettajien maailmanmestaruudet (Timo Salonen 1985 ja Juha Kankkunen 1986).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen karvahattumalli205:n volyymimallit olivat kaukana B-ryhmän ralliautoista. Nyt myytävänä oleva Peugeot 205 on varustettu 1100-kuutioisella ja 59-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Kolmiovisen yksilön mallimerkintä on XL 1,1 3d. Ikkunat saa veivata auki käsin, nopeusmittarin vieressä on kierroslukumittarin sijaan isokokoinen kello ja ilmanvaihtoa ja lämpötilaa säädetään kosketusnäytön sijaan kolmella pyöreällä vivulla. Vaihteisto on jo muodikkaasti viisipykäläinen, mutta luonnollisesti manuaalinen. Nykyautoihin verrattuna siis elektroniikkaa ja varusteita - ja siten myös potentiaalisia rikkoutuvia osia - on selvästi vähemmän. Tori.fi -sivustolla kaksnollavitosia on myynnissä yhteensä viisi kappaletta, joista tämä kuvien yksilö on selvästi siistein, mutta myös hinnakkain. Hintapyyntö on 2990 euroa ja matkamittarilukemaksi ilmoitetaan 183 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa hyvin alkuperäiskuntoiselta, mikä on ehdottomasti valtti tämän ikäisissä autoissa. Varustukseen kuuluu mm. lohkolämmitin, kahdet renkaat tyyliin sopivasti peltivanteilla, penkin- ja takalasinlämmitin sekä alkuperäinen radio. Ostajalla on luvassa pikapuolin katsastusasemalla käynti, sillä nykyinen katsastus on voimassa 5. helmikuuta 2024 asti. Mikäli tällaista 34-vuotiasta autoa mielii päivittäiseksi käyttöautoksi, kannattaa huomioida auton ikä, joka saattaa tuoda mukanaan jo käytön tai käyttämättömyyden aiheuttamia vikoja tai muita korjaustarpeita.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin