4.9.2020

Autoalan Tiedotuskeskus: Käytettyjen kauppa käy, uusien ei

Autokauppa ja uusi autoverolaki

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan käytettyjen kauppa käy viime vuotta paremmin, mutta valitettavasti uusien autojen kohdalla tilanne on edelleen synkkä. Elokuun loppuun mennessä uusia autoja on rekisteröity 18 prosenttia viime vuoden vastaavaa vähemmän.

Autoalan Tiedotuskeskus kertoo tiedotteessaan tuoreimmat luvut autokaupan osalta ja ne ovat varsin mielenkiintoisia: käytettyjen kauppa käy ja uusien ei. Positiivisena asiana autoalalle käytettyjen autojen luvut ovat nousseet jopa viime vuotta paremmalle tolalle oikeastaan koko kesän ajan maaliskuusta toukokuuhun kestäneen notkahduksen jälkeen. Elokuussa 2020 myytiin 1,1 prosenttia edellisvuotta enemmän käytettyjä henkilöautoja.

Valitettavasti romahdus koskettaa yhä uusien autojen kauppaa. Vaikka taittumista pohjalukemista onkin jo nähty, miinumerkki säilyy ja koko vuoden tulosta tuskin pelastaa enää mikään. Elokuussa ensirekisteröitiin 8 485 henkilöautoa, joka on 15,1 prosenttia viime vuoden elokuuta vähemmän. Uusia henkilöautoja on elokuun loppuun mennessä rekisteröity 64 976, joka on 18,3 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Tilanne, jossa käytettyjen kauppa käy uusien takerrellessa, ei ainakaan kovin tehokkaasti auta autokantamme uusiutumista. Toki moni käytettynäkin myytävä auto on selvästi keskimääräistä noin 12-vuotiasta autoa uudempi. Teoriassa vanhaa autokantaamme voi siis uudistaa myös tuomalla maahan muiden maiden vaihtoautoja, mutta huomattavasti tehokkaampi keino toki olisi uusien autojen myynti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusien autojen kysynnän väheneminen vie verotuloja

Liikenne on valtiolle yksi tärkeimmistä verotulolähteistä ja esimerkiksi viime vuonna tieliikenteestä kerättiin yhteensä 7,9 miljardia euroja verotuloja. Näistä noin 5 miljardia kertyy auto- ja ajoneuvoverosta sekä polttoaineverosta ja noin 3 miljardia ajoneuvojen ja polttoaineiden sekä huolto- ja korjaustoiminnan arvonlisäveroista.

Viime vuoden lukema on noin 190 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2018 ja tätä verokertymää vähensi eniten uusien autojen ensirekisteröintien lasku. Autoveroa kertyi noin 890 miljoonaa euroa, joka oli lähes 110 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2018.

– Viime vuonna uusia autoja rekisteröitiin noin 114 000, kun vuonna 2018 rekisteröintien määrä kipusi romutuspalkkion vaikutuksesta yli 120 000 henkilöautoon. Tänä vuonna koronatilanne supistaa automarkkinan noin 85 000 ensirekisteröintiin. Autoverotulojen on arvioitu jäävän tänä vuonna 175 miljoonaa euroa viime vuoden tasosta, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Uudet autot vievät verotuloja

Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna polttoaineveroja noin 2,6 miljardia euroa. Määrä on noin 40 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2018, sillä moottoribensiinin myynti väheni viime vuonna noin 2,0 prosentilla ja dieselpolttonesteen noin 1,0 prosentilla. Myös vuosittain kerättävän ajoneuvoveron kertymä on hieman laskenut.

Uudet autot ovat aikaisempaa energiatehokkaampia ja toisaalta seassa on myös täyssähköautoja sekä lataushybrideitä, jotka liikkuvat jopa täysin ilman perinteisiä verotettavia tieliikennepolttoaineita. Tämä tarkoittaa yksinkertaistettuna uusien autojen lisääntymisen laskevan teoriatasolla polttoaineista kerättävää verokertymää.

– Polttoaineiden myynti on viime vuosina vähentynyt autojen energiatehokkuuden parantuessa. Uusien autojen päästöjen aleneminen vähentää hitaasti myös auto- ja ajoneuvoveron kertymää, sillä auto- ja ajoneuvoveron määrä riippuu auton hiilidioksidipäästöistä. Uusien autojen keskipäästöt ovat tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana laskeneet noin 108 grammaan kilometriä kohti, kun vielä viime vuonna keskipäästöt olivat 117 grammaa kilometrille, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen, sillä veroja korotetaan. Tieliikenteen verotusta kiristävät elokuussa toteutettu noin 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus ja valmisteltavana oleva dieselin polttoaineveron noin 115 miljoonan euron korotus, joka toteutetaan portaittain vuosien 2021–2023 alussa. Tämä korotus koituu kaikkein kalleimmaksi paljon polttoainetta kuluttaville autoille ja paljon ajaville ihmisille.

Myös suurempia vähemmän

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin elokuussa 1 038, mikä on 35,8 prosenttia viime vuoden elokuuta vähemmän. Ensirekisteröintien määrä jäi pakettiautoilla koronatilanteen takia noin 16 prosenttia pitkän aikavälin elokuun keskiarvoa alemmas. Tänä vuonna on ensirekisteröity 8 058 pakettiautoa, mikä on 23,2 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin elokuussa 232, joka on 6,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden elokuussa. Kuorma-autojen kysyntä on koronatilanteen takia vähentynyt selvästi. Elokuun loppuun mennessä on ensirekisteröity 2 197 kuorma-autoa, joka on 22,6 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 1 506, mikä on 27,8 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja tänä vuonna ensirekisteröity 156, joka on 13,8 prosenttia viime vuotta vähemmän. Alle 6 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity 535, joka on 6,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Linja-autoja on elokuun loppuun mennessä ensirekisteröity yhteensä 222. Määrä on 41,6 prosenttia pienempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat