4.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Dodge Victory Six Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusisylinterisellä moottorilla varustettu 1920-luvun Dodge Victory Six on todellinen gangsteriauto. Yhtä pahamaineista tyyliä saa etsiä virkavallan kanssa. Pirtu-Dodgena tunnettu vuoden 1928 Dodge Victory Six on ollut uutena erittäin kallis auto. Sen seuraava tasavuosiluku on 100-vuotisjuhla, joten voidaan todellakin puhua klassikosta. Juuri tästä kyseisestä yksilöstä on kirjoitettu jo aiemminkin eri medioissa.Ratti kertoo usein yllättävänkin paljon auton luonteesta. Tämä puuruori tuntee takuulla useat tarinat.Mahdollisesti jopa Suomen ainoa Dodge Victory Six on varsin erityinen auto, sillä se on myös myyty uutena Suomeen. Toista maailmansotaa edeltäviä autoja ei ole maassamme muutenkaan liikaa, mutta Dodgen valmistama amerikanrauta poikkeaa niistä muistakin. Jos autolla voi olla karismaa, niin nyt se on löytynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDodge Victory SixHorace ja John Dodge perustivat yrityksen Detroitin Michiganissa vuonna 1900. Dodge Brothers alkoi pian tarjoamaan osia autonvalmistajille ja näitä osia oli esimerkiksi varhaisissa Oldsmobilen henkilöautoissa. Dodge Brothers solmi myös sopimuksen Henry Fordin kanssa ja toimitti laajan kattauksen osia aikaisiin Fordeihin vuosina 1903-1904.Dodge Brothers Motor Company valmisti ensimmäisen autonsa vuonna 1914. Vuonna 1928 keulaornamentti oli pyöreä siipien yllä.Vuoteen 1910 mennessä Dodge Brothers sai valmiiksi oman tehtaansa Michiganin Hamtramckiin, jossa se muuten säilyi käytössä aina vuoteen 1979 asti. Muutamaa vuotta myöhemmin perustettiin Dodge Brothers Motor Company, joka aloittikin autonvalmistuksen vuonna 1914. Ensimmäinen automalli oli hieman Fordin Model T:n yläpuolelle sijoittunut nelisylinterisellä moottorilla varustettu Dodge Model 30/35.Nämä Dodget olivat hyvässä maineessa ja jo vuonna 1916 merkki oli noussut Yhdysvalloissa toiseksi myydyimmäksi. Ne osoittautuivat luotettaviksi myös puolustusvoimien käytössä. Arvioiden mukaan ensimmäiseen maailmansotaan otti osaa noin 18 000 Dodgen valmistamaa ajoneuvoa.1920-luku oli Dodgelle surullinen yrityksen molempien perustajien menehtyessä. Automerkki kuitenkin jatkoi kulkuaan.Seuraavalle vuosikymmenelle saavuttaessa Dodge oli säilyttänyt asemansa toiseksi myydyimpänä henkilöautomerkkinä. Valitettavasti surulliset uutiset kohtasivat yritystä perustajajäsenen, John Dodgen, menehdyttyä tammikuussa 1920. Saman vuoden joulukuussa menehtyi myös hänen veljensä, toinen perustajajäsen, Horace Dodge.Yritys siirtyi veljesten leskille, jotka nostivat johtoon Frederick Haynesin. Dodge Brothersin henkilöautopuolen menestys hieman sakkasi seuraavina vuosina ja se myytiin sijoitusyhtiölle. Viimein vuonna 1927 tuoteportfolio uudistui kunnolla, kun nelisylinteristen mallien rinnalle tulivat uudet kuusisylinterisillä moottoreilla varustetut mallit.Vuonna 1927 Dodgen konepellin alle tiensä löysivät kuusisylinteriset moottorit. Dodge Victory Sixin 3,5-litrainen rivimoottori tuotti 86 hevosvoimaa.Vuonna 1928 nelisylinterinen Fast Four -mallisto korvattiin kokonaan kahdella kevyemmällä kuusisylinterisellä mallilla. Myyntiin saatiin Standard Six ja Victory Six. Samana vuonna Chrysler osti Dodgen itselleen.Käytetty erikoisuusLöysimme myynnistä ilmoituksen mukaan tiettävästi Suomen ainoan Dodge Victory Sixin. Vuoden 1928 Dodge on joka tapauksessa käynyt erittäin harvinaiseksi ja sopii hyvin Moottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarjaan. Tämä yksilö on rekisteröity Suomeen tammikuussa vuonna 1928 ja nykyään se on myös museorekisteröity.Sisätiloissa matkustavia hellii vihreä plyysi, joka henkii 1920-luvun tunnelmaa.Dodge oli jo aiemmin tullut tunnetuksi teräsrungosta, joka oli vielä tuohon aikaan omintakeinen ratkaisu monien käyttäessä esimerkiksi puuta rungon rakenteissa. Puuta tosin löytyy tämän auton vanteista, joka sekin korvattiin mallivuodelle 1929 metallilla.Suuria ajovaloja ja kromimaskia seuraa linjakas kori, jonka kaksoisvärityksestä löytyy tummanvihreää mustan parina. Sisätilojen vihreä plyysi kuvastaa ajan hengen ylellisyyttä tyylikkäällä tavalla. Kojelauta on jalopuuta.Dodge Victory Sixin ratin takana voi päästä 20-luvun viinatrokarin tunnelmiin laittomuuksiin ryhtymättä.Victory Sixin 3,5-litrainen kuusisylinterinen bensiinillä käyvä rivimoottori on sen ehdottomia tunnusmerkkejä. Moottorin tarjoama 68 hevosvoimaa oli hurja teholukema 1920-luvulla. Lempinimi Pirtu-Dodge juontaa juurensa tietenkin siitä, että nämä tehokkaalla moottorilla varustetut ripeät autot olivat aikanaan viinatrokareiden suosiossa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa