14.5.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Fiat X1/9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen italialainen urheiluauto ei maksa omaisuutta, jos tuntee murtoluvut. Fiat X1/9 tunnetaan myös sellaisena. Murtoluku-Fiat on käsite, jonka lähes jokainen autoharrastaja tuntee. Tällä viitataan Fiatin, ja myöhemmin Bertonen, valmistamaan Fiat X1/9 urheiluautoon. Nimi on suoraan valmistajan silloinen tapa numeroida prototyypit. X1 viittaa tässä henkilöautoon ja 9 toimii järjestysnumerona.Kun ajamisen riemua mitataan kilogrammoissa tai mutkatiellä, niin X1/9 ilmoittautuu joukkoon. Sen teho ei saa tanssimaan tanhua - etenkään nykypäivänä. Murtoluku pitää saada sinne missä ruuhkaliikenne on kaukainen muisto vain.Italialainen keskimoottorinen urheiluauto on monen haaveissa, mutta X1/9 on tehnyt unelmista todellisuutta jo 70-luvulta lähtien.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFiat X1/9Ensiaskeleet Fiatin keskimoottoriauto otti jo vuonna 1969 Torinon autonäyttelyssä, jossa esiteltiin Marcello Gandinin piirtämä Bertonen konseptiauto Autobianchi Runabout. Kiilamainen muoto oli ilmiselvä ilman suurempaa automuotoilun asiantuntijuuttakin. Vaikutteita oli otettu moottoriveneiden maailmasta ja esimerkiksi ajovalojen sijoittelu oli poikkeuksellinen.Runabout oli kuitenkin paljon enemmän kuin muotoilututkielma, sillä Fiat 128 tekniikkaan pohjautunut konseptiauto oli suunnitteilla tulevaksi Fiat 128 Spideriksi. Vaikka konsepti oli villi, niin erityisesti sen sivuprofiilista voi erottaa runsaasti yhtäläisyyksiä lopulliseen tuotantomalliin.Moottori sijaitsee X1/9:n etu- ja taka-akselien välissä, jolla auton pituussuuntainen painojakauma saadaan keskelle.Kolme vuotta myöhemmin esiteltiin Fiat X1/9, joka oli hyvin pitkälti tuotannon vaatimilla muutoksilla kesytetty Runabout. Kevyt ja ketterä keskimoottoriauto oli silti kaikkea muuta kuin kesy. Suotuisalla painojakaumalla ja hyvällä alustasuunnittelulla luotiin urhea urheiluauto.Fiat X1/9 lainasi voimalinjansa etuvetoisesta Fiat 128 -mallista, mutta moottori ja vaihteisto olikin nyt sijoitettu taka-akselin läheisyyteen. Näin autossa oli MacPherson-pyöräntuenta molemmilla akseleilla ja kaikkia neljää pyörää hidastamaan oli valjastettu levyjarrut. Keskimoottoriurheiluauto onnistuttiin luomaan kohtuullisin kustannuksinTakatavaratila sijaitsee murtoluvussa perinteisellä paikalla, mutta auton etuosasta löytyy vielä toinenkin tavaratila.Kuljettajan selän ja moottorin välissä sijaitsee ainoastaan polttoainetankki ja varapyörä. Tavaratiloja on kaksin kappalein - yksi auton molemmissa päädyissä. Fiat X1/9 on targakattoinen, ja irrotettava kattopala mahtuu mukaan etutavaratilaan.Keveys on murtoluvun mittari, sillä vaaka ei kipua tuhanteen kilogrammaan edes myöhempien suuremmalla moottorilla varustettujen yksilöiden myötä. Fiat X1/9 itsekantava kori valmistettiin Bertonen koripajalla, josta jatkettiin Fiatin Lingotton tehtaalle loppukokoonpanoon.Myynnissä on harmaa Bertonen valmistama X1/9, jonka vanteet sointuvat sopivasti muun auton sävyyn.Bertone X1/9Kaupan on vuonna 1988 ensirekisteröity murtoluku. 80-luvun puolella myös lopputuotanto siirtyi Lingotton tehtaalta kokonaan Bertonelle ja samalla valmistajan merkintä vaihtui Fiatista Bertoneksi. Tästä syystä löytämämme yksilön myyntinimenä on Bertone X1/9.Ohjaamo vaikuttaa monilta osin alkuperäiseltä ja hyvin säilyneeltä. Kuvista ei toki pysty kertomaan koko totuutta.Myyntiyksilön ulkokuori on harmaa ja vanteet on sävytetty samaan sävyyn. Yhdistelmä on näkökulmasta riippuen joko hillityn tyylikäs tai tappavan tylsä 70-luvun värikkäisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Istuimet ja ratti saattavat hyvinkin olla alkuperäiset, mutta vaihdekepin nuppi vaikuttaa hieman oudolta vihreine osioineen - varmaksi emme mene kuvista sanomaan.Tämä loppupäätä edustava malli saattaa olla erinomainen vaihtoehto, sillä murtoluku koki runsaasti parannuksia tuotantonsa aikana. Moottori on tässä alkuperäistä suurempi 1498 kuutiosenttimetrin tilavuudellaan. Vääntö- ja teholukemat kasvoivat moottorin myötä, joista jälkimmäinen 85 hevosvoimaan. Samaan aikaan vaihteistoon lisättiin viides vaihde.Murtoluvun sisätilat kutsuvat mutkateille kokeilemaan auton kykyjä.Muutoksilla oli suuri vaikutus suorituskykyyn, sillä sekä kiihtyvyys että huippunopeus paranivat merkittävästi. Bertone X1/9 ei jää paljoa 200 kilometrin tuntinopeuden saavuttamisesta. Tässä suunnittelufilosofiassa suoranopeutta tärkeämpää on kuitenkin kaarreajokäytös, joka selviää vasta koeajon myötä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä