12.2.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Hillman Minx vm.1961 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Alkuperäiskuntoinen Suomi-auto. Ota vaikka heti käyttöön”. Näin luvataan tämän 63-vuotiaan Hillman Minxin myynti-ilmoituksessa. Mallinimenä Minx kantoi 40 vuotta, alkaen vuodesta 1931 ja päättyen vasta vuonna 1970. Rootes Groupin valmistama Hillman Minx luokiteltiin omana aikanaan keskikokoiseksi autoksi, vaikka nykymittapuun mukaan esimerkiksi tämän myynnissä olevan Hillman Minx III-sarjan korin 1543 millimetrin leveys on lähes mopoautomaista luokkaa. Pituutta sedan-korisella autolla on sentään yli neljä metriä, tarkalleen 4115 millimetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi malli lähes joka vuosi Minxin aikakauden autoteollisuuden ja -mallien nopeasta kehityksestä kertoo se, että esimerkiksi vuonna 1956 esiteltyä Series I- sarjan Minxiä seurasi nopeaan tahtiin Series II (1957), Series III (1958), Series IIIA (1959), Series IIIB (1960), Series IIIC 1961, Series V (1963) ja Series VI (1965). Huomionarvoista on sekin, että Series IV puuttui kokonaan välistä, tai todennäköisemmin se suunniteltiin muttei ehtinyt sarjatuotantoon ennen seuraavan mallin julkistusta. Jos näitä eri malliversioiden julkaisuaikoja tuijotetaan orjallisesti, niin kuvien vuoden 1961 myynnissä oleva yksilö olisi siten tarkalleen Series IIIC, mutta siinä moottori kasvoi jo 1,6-litraiseksi, kun taas tässä yksilössä ilmoitetaan moottorin kooksi 1,5 litraa. Muutokset malliversiosta toiseen olivat yleensä pieniä, joten todennäköisesti kyseessä on aikaisempi versio (Series III, IIIA tai IIIB), joka on rekisteröity Suomeen vuonna 1961. Satasen vauhti rikki jo ensiesittelyssä Ensimmäinen Hillman Minx esiteltiin yleisölle 1. lokakuuta 1931. Sen 1185-kuutioinen, nelisylinterinen sivuventtiilimoottori tuotti 30 hevosvoimaa, ja kolmivaihteisen vaihteiston avulla auto saavutti tasan 100 kilometrin huippunopeuden. Vuoden 1935 malli oli ensimmäinen massatuotantoauto, joka sai täysin synkronoidun vaihteiston. Moottoria kasvatettiin vuonna 1949 1265-kuutioiseksi, mutta nykyaikaisemman kansiventtiilimoottorin (1390 cc) Minx sai vasta vuonna 1954. Silloinkin kehitys oli kovaa, sillä toisen maailmansodan päättymisen jälkeen vuonna esiteltiin Minx Mark I ja tuo vuoden 1954 kansiventtiilimalli oli järjestyksessään jo Mark VIII. Kuvien Minx kuuluu vuonna 1956 esiteltyyn ”Audax-koriseen” Series I - Series VI -mallisarjaan joita valmistettiin vuoteen 1967 asti. Korin suunnitteli Rootes Group, mutta apuna sillä oli kolme vuotta aikaisemmin esitellyn Studebaker Coupe -mallien suunnittelussa mukana ollut Raymond Loewyn suunnitteluorganisaatio. Uusiksi ominaisuuksiksi ilmoitettiin mm. levennetty kori, riippuvat polkimet, nesteohjattu kytkin, virta-avaimeen yhdistetty käynnistin ja teleskooppityyppiset iskunvaimentimet. Kahdessa ensimmäisessä malliversiossa moottori oli 1390-kuutioinen rivinelonen, Series III:ssa iskutilavuus nousi 1494 kuutiosenttimetriin ja sen yhteyteen oli saatavilla myös markkinoiden ensimmäinen kaksoiskytkinvaihteisto. IIIC:ssä moottorin iskutilavuus kasvoi lukemaan 1592 ja lopulta vuoden 1965 Series VI:ssa jo 1725 kuutiosenttimetriin. Kahdet tehot Vuoden 1961 Minxille ilmoitettiin kahdet teholukemat: bruttona 58 ja nettona 54 hevosvoimaa. Samaa menetelmään noudatettiin myös vääntölukemissa: 112 newtonmetriä brutto ja 98 newtonmetriä netto. Huippunopeutta sille luvattiin noin 125 kilometriä tunnissa ja kiihdytys nollasta sataseen taittui 22,4 sekunnissa. Eri lähteiden mukaan pienimmät vaihteet oli välitetty niin lyhyiksi, että ykköstä käytettiin vain erittäin huonoissa olosuhteissa ja hidasajossa, käytännössä liikkeelle lähdettiin kakkosella. Kakkos- ja kolmosvaihteiden väli taas oli suuri. Tankin tilavuus oli vaatimaton 33 litraa. Kun kulutus oli keskimäärin noin yhdeksän litran luokkaa sadalla, voi käytännön toimintamatkan olleen samaa luokkaa nykyajan sähköautojen kanssa. Kojetaulussa mittarit oli sijoitettu auton keskelle kuljettajan ja matkustajan väliin, vieläpä niin että nopeusmittari oli kauimpana kuljettajasta. Sekä edessä että takana oli tasainen sohvapenkki, mutta edessä lattiavaihde ja takana korkea kardaanitunneli tarkoittivat, että sujuvasti mukaan mahtui vain neljä henkeä. Myynnissä oleva yksilö on myyjän mukaan ”alkuperäinen Suomi-auto”, ja ainakin siinä on aito mustapohjainen vanha rekisterikilpi. Autoa ei ole museokatsastettu. Vaikka myynti-ilmoituksessa mainitaan "heti ajoon", niin kannattaa varautua että sillä tarkoitetaan harrasteajoa, ei välttämättä päivittäistä ongelmatonta työmatka-ajoa. Mittarilukema on alhainen 16 836 kilometriä, mutta ilmoituksessa ei ole selvitystä voisiko se jopa olla 63 vuoden aikana kertynyt kokonaismatka. Auto on katsastettu vuonna 2022 ja katsastus on voimassa 17.5.2024 asti. Tyylikäs kaksivärimaalaus ja valkokylkirenkaat kruunaavat kokonaisuuden. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan