12.2.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Hillman Minx vm.1961 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Alkuperäiskuntoinen Suomi-auto. Ota vaikka heti käyttöön”. Näin luvataan tämän 63-vuotiaan Hillman Minxin myynti-ilmoituksessa. Mallinimenä Minx kantoi 40 vuotta, alkaen vuodesta 1931 ja päättyen vasta vuonna 1970. Rootes Groupin valmistama Hillman Minx luokiteltiin omana aikanaan keskikokoiseksi autoksi, vaikka nykymittapuun mukaan esimerkiksi tämän myynnissä olevan Hillman Minx III-sarjan korin 1543 millimetrin leveys on lähes mopoautomaista luokkaa. Pituutta sedan-korisella autolla on sentään yli neljä metriä, tarkalleen 4115 millimetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi malli lähes joka vuosi Minxin aikakauden autoteollisuuden ja -mallien nopeasta kehityksestä kertoo se, että esimerkiksi vuonna 1956 esiteltyä Series I- sarjan Minxiä seurasi nopeaan tahtiin Series II (1957), Series III (1958), Series IIIA (1959), Series IIIB (1960), Series IIIC 1961, Series V (1963) ja Series VI (1965). Huomionarvoista on sekin, että Series IV puuttui kokonaan välistä, tai todennäköisemmin se suunniteltiin muttei ehtinyt sarjatuotantoon ennen seuraavan mallin julkistusta. Jos näitä eri malliversioiden julkaisuaikoja tuijotetaan orjallisesti, niin kuvien vuoden 1961 myynnissä oleva yksilö olisi siten tarkalleen Series IIIC, mutta siinä moottori kasvoi jo 1,6-litraiseksi, kun taas tässä yksilössä ilmoitetaan moottorin kooksi 1,5 litraa. Muutokset malliversiosta toiseen olivat yleensä pieniä, joten todennäköisesti kyseessä on aikaisempi versio (Series III, IIIA tai IIIB), joka on rekisteröity Suomeen vuonna 1961. Satasen vauhti rikki jo ensiesittelyssä Ensimmäinen Hillman Minx esiteltiin yleisölle 1. lokakuuta 1931. Sen 1185-kuutioinen, nelisylinterinen sivuventtiilimoottori tuotti 30 hevosvoimaa, ja kolmivaihteisen vaihteiston avulla auto saavutti tasan 100 kilometrin huippunopeuden. Vuoden 1935 malli oli ensimmäinen massatuotantoauto, joka sai täysin synkronoidun vaihteiston. Moottoria kasvatettiin vuonna 1949 1265-kuutioiseksi, mutta nykyaikaisemman kansiventtiilimoottorin (1390 cc) Minx sai vasta vuonna 1954. Silloinkin kehitys oli kovaa, sillä toisen maailmansodan päättymisen jälkeen vuonna esiteltiin Minx Mark I ja tuo vuoden 1954 kansiventtiilimalli oli järjestyksessään jo Mark VIII. Kuvien Minx kuuluu vuonna 1956 esiteltyyn ”Audax-koriseen” Series I - Series VI -mallisarjaan joita valmistettiin vuoteen 1967 asti. Korin suunnitteli Rootes Group, mutta apuna sillä oli kolme vuotta aikaisemmin esitellyn Studebaker Coupe -mallien suunnittelussa mukana ollut Raymond Loewyn suunnitteluorganisaatio. Uusiksi ominaisuuksiksi ilmoitettiin mm. levennetty kori, riippuvat polkimet, nesteohjattu kytkin, virta-avaimeen yhdistetty käynnistin ja teleskooppityyppiset iskunvaimentimet. Kahdessa ensimmäisessä malliversiossa moottori oli 1390-kuutioinen rivinelonen, Series III:ssa iskutilavuus nousi 1494 kuutiosenttimetriin ja sen yhteyteen oli saatavilla myös markkinoiden ensimmäinen kaksoiskytkinvaihteisto. IIIC:ssä moottorin iskutilavuus kasvoi lukemaan 1592 ja lopulta vuoden 1965 Series VI:ssa jo 1725 kuutiosenttimetriin. Kahdet tehot Vuoden 1961 Minxille ilmoitettiin kahdet teholukemat: bruttona 58 ja nettona 54 hevosvoimaa. Samaa menetelmään noudatettiin myös vääntölukemissa: 112 newtonmetriä brutto ja 98 newtonmetriä netto. Huippunopeutta sille luvattiin noin 125 kilometriä tunnissa ja kiihdytys nollasta sataseen taittui 22,4 sekunnissa. Eri lähteiden mukaan pienimmät vaihteet oli välitetty niin lyhyiksi, että ykköstä käytettiin vain erittäin huonoissa olosuhteissa ja hidasajossa, käytännössä liikkeelle lähdettiin kakkosella. Kakkos- ja kolmosvaihteiden väli taas oli suuri. Tankin tilavuus oli vaatimaton 33 litraa. Kun kulutus oli keskimäärin noin yhdeksän litran luokkaa sadalla, voi käytännön toimintamatkan olleen samaa luokkaa nykyajan sähköautojen kanssa. Kojetaulussa mittarit oli sijoitettu auton keskelle kuljettajan ja matkustajan väliin, vieläpä niin että nopeusmittari oli kauimpana kuljettajasta. Sekä edessä että takana oli tasainen sohvapenkki, mutta edessä lattiavaihde ja takana korkea kardaanitunneli tarkoittivat, että sujuvasti mukaan mahtui vain neljä henkeä. Myynnissä oleva yksilö on myyjän mukaan ”alkuperäinen Suomi-auto”, ja ainakin siinä on aito mustapohjainen vanha rekisterikilpi. Autoa ei ole museokatsastettu. Vaikka myynti-ilmoituksessa mainitaan "heti ajoon", niin kannattaa varautua että sillä tarkoitetaan harrasteajoa, ei välttämättä päivittäistä ongelmatonta työmatka-ajoa. Mittarilukema on alhainen 16 836 kilometriä, mutta ilmoituksessa ei ole selvitystä voisiko se jopa olla 63 vuoden aikana kertynyt kokonaismatka. Auto on katsastettu vuonna 2022 ja katsastus on voimassa 17.5.2024 asti. Tyylikäs kaksivärimaalaus ja valkokylkirenkaat kruunaavat kokonaisuuden. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe