12.11.2018

Käytetyt erikoisuudet – Mazda 1800 ”Luce”

Tori.fi - Mazda 1800

Kaunislinjainen Mazda 1800 myytiin Japanissa mallinimellä Luce, joka oli varattu vain merkin edustusautoille. 60-luku oli Mazdalle hieno ajanjakso.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda Motor Corporation on komean historian omaava japanilainen autonvalmistaja, joka siirtyi 30-luvulla ajoneuvovalmistukseen. Se jätti maailman kuitenkin odottamaan ensimmäistä autoaan aina 1960-luvulle asti. Samalla vuosikymmenellä saatiinkin jo ylellinen Mazda Luce, jollainen myös tämänkertainen käytetty erikoisuus Mazda 1800 on. Toyo Cork Kogyo Co., Ltd perustettiin 1920-luvulla ja tästä syntyi myöhemmin Mazda. Ensimmäiset kymmenen vuotta olivat yritykselle vaikeita ja konkurssikin oli hilkulla. Nimi Mazda tarttui yrityksen matkaan 30-luvulla yrityksen ensimmäisen ajoneuvon, kolmipyöräisen lava-auton, nimessä. [caption id="attachment_33279" align="aligncenter" width="600"]Mazda 1500 sedan Puhdaslinjainen Mazda 1500 on 1800-mallin pikkuveli ja molempia myytiin Japanissa nimellä Luce.[/caption] Hiroshimaan perustettu yritys joutui aloittamaan lähes tyhjästä toisen maailmansodan jälkeen. Mazdan ensimmäinen nelipyöräinen ajoneuvo, Romper, valmistui vuonna 1958 ja sitä seuraava vuosikymmen oli tälle autonvalmistajalle menestyksekäs. Mazda esitteli 60-luvun alussa Japanissa suureen suosioon kohonneen R360 Coupen ja merkin ensimmäisen neliovisen automallin Carolin. Myöhemmin saman vuosikymmenen aikana esiteltiin Mazda Cosmo Sport, jossa otettiin käyttöön saksalaisten suunnittelema wankelmoottori. Tällä kertaa kiinnostaa kuitenkin italiankielen sana luce, joka tarkoittaa valoa. [caption id="attachment_33280" align="aligncenter" width="600"]Mazda 1500 Mazda 1500 oli ensimmäinen Suomeen myyntiä varten tuotu Mazdan malli ja tämä tapahtui vuonna 1967.[/caption]

Mazda 1800

Mazda julkisti vuonna 1965 Bertonella työskennelleen Giorgetto Giugiaron piirtämän 1500 Luce -konseptiauton. Sen muodoissa oli paljon yhtenäisyyksiä BMW:n muotokielen kanssa erottuen siten Mazdan aiemmista malleista. Vuotta myöhemmin myyntiin saatu lopullinen tuotantomalli poikkesi hieman esimerkiksi korkeamman katon osalta. Vuonna 1967 Suomeenkin saapuivat ensimmäiset myyntiin tarkoitetut Mazdat. Kyseessä oli juurikin tämä, Japanissa nimellä Luce tunnettu suuri porrasperä, Mazda 1500. Kehitystyötä tehtiin jatkuvasti, sillä pian esiteltiin hieman lisää tehoa ja farmarikori. Suuremmalla moottorilla varustettu Mazda 1800 näki päivänvalon vuonna 1968. [caption id="attachment_33283" align="aligncenter" width="600"]Tori.fi - Mazda 1800 takaa Mazdan ensimmäisen sukupolven Luce-malleja myytiin Japanissa vuoteen 1973 asti. Kuvassa käytetty erikoisuus Mazda 1800 Deluxe.[/caption] Myös tätä myytiin Japanissa nimellä Luce ja samoin oli vuotta myöhemmin esitellyn wankelmoottorisen R130:n laita. Vuonna 1973 nämä korvasi jo seuraava sukupolvi, joka jatkoi nimellä Luce Japanissa. Samalla nimellä myytiinkin autoja aina vuoteen 1991 asti.

Käytetty erikoisuus

Juttusarjan tämänkertaisena tähtenä loistaa Mazda 1800 Deluxe. Auto on museoitu vuosimallina 1971, vaikka muut paperit viittaavat myynti-ilmoituksen mukaan vuoteen 1972. Käyttöönottopäivä on joka tapauksessa Trafin ajoneuvotietopalvelun mukaan heinäkuussa 1972. [caption id="attachment_33284" align="aligncenter" width="600"]Tori.fi - Mazda 1800 ohjaamo Ohjaamo on selkeä ilman suurempia ihmeellisyyksiä. Puupinta sopii yhteen mustien vinyyliverhoilujen kanssa.[/caption] Tämän tehokkaamman ja suuremmalla moottorilla varustetun 1800-mallin erottaa konepellin kohoumasta. Tehoa takavetoisessa autossa on noin 100 hevosvoimaa ja synkronoitu manuaalivaihteisto on nelipykäläinen. Myyjä kehuu ilmoituksessa auton kuntoa. Punainen ulkokuori on klassinen yhdistelmä mustien vinyylipenkkien kanssa. Kuvien perusteella nämä molemmat näyttävät kieltämättä edustavilta ja puulta näyttävät pinnat viimeistelevät kokonaisuuden. [caption id="attachment_33282" align="aligncenter" width="600"]Tori.fi - Mazda 1800 edestä Myynti-ilmoitus lupaa hyvää, mutta katsastus on vanhentunut käsijarruongelmien takia. 1800-mallin tunnistaa konepeltiin tehdystä kyhmystä.[/caption] Myynti-ilmoituksessa kerrotaan ajamisen olevan mukavaa ja leppoisaa auton kulkiessa pehmeästi. Räminöitä tai kolinoita ei myöskään pitäisi esiintyä. Nämä asiat selviävät kuitenkin vain koeajolla. Katsastus on vanhentunut ja jutun julkaisuhetkellä vielä uusimatta. Kesäkuussa suoritetussa katsastusyrityksessä ongelmaksi jäi käsijarru, joka ei vastannut vaadittuja arvoja. Myyjä lupaa kuitenkin hoitaa auton katsastuksenkin kuntoon.   Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat