11.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Moskvitsh Elite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moskvitsh Elite on kuljettanut kansaa, mutta käynyt sittemmin erittäin harvinaiseksi. Farmarikorinen 80-luvun M-2137 omaa vielä vanhoja piirteitä. Sodan jälkeen Suomessa tärkeäksi merkiksi kohonnut Moskvitsh menetti vuosien myötä markkinaosuuttaan. Moskovassa valmistetun merkin tuonti veteli 1980-luvulla viimeisiään ja Moskvitsh Elite jäi viimeiseksi Oy Konela Ab:n maahantuomaksi malliksi. Tähän liittyy usealle suomalaiselle monia merkityksellisiä muistoja.Vuonna 1975 julkaistu Moskvitsh 2140 oli neliovinen malli, johon tämänkertainen käytetty erikoisuus pohjautuu. Valmistajan juuret ulottuvat 1920-luvulle asti.Venäläinen automerkki Moskvitsh tunnetaan puhekielessä usein Mossena ja nimestä on muutenkin eri kirjoitusasuja. Sama merkki voidaan kirjoittaa myös Moskvitš. Sen historia ulottuu 1920-luvulle, jolloin Moskovan autotehtaan rakennusurakka aloitettiin.Alun perin Gorkin autotehtaan osista Fordin malleihin pohjautuvia autoja kokoonpannut tehdas suunnitteli kymmenen vuotta myöhemmin ensimmäisen oman automallinsa. KIM-10 ehti olla tuotannossa vain noin vuoden ajan ennen kuin sota johti tehtaan evakuoitiin vuonna 1941. Tätä mallia ei koskaan valmistettu myytäväksi tavalliselle kansalle.Moskvitsh Elite toimi myyntinimenä Suomessa välillä 1964-1989.Vuonna 1947 Moskovan tehdas saatiin jälleen tuottamaan henkilöautoja ja nyt näiden merkkinä oli Moskvitsh. Ensimmäinen malli oli Moskvitsh 400. Tätä kehiteltiin usean malliuudistuksen myötä ja nimet noudattivat 400-sarjaa. Vuonna 1964 julkaistu täysin uusi perusrakenne 408 tuli Suomeen kauppanimellä Elite.Edullinen ja huollettavuudeltaan helppo pienehkö perheauto Moskvitsh Elite on jonkinlainen käsite, vaikka saattaakin viitata usean eri sukupolven malleihin. Myös 408:n mallipäivitys Moskvitsh 412 ja vuonna 1975 julkaistu 2140 säilyttivät tunnetuksi tehdyn kauppanimen. Vuoteen 1988 tuotannossa säilynyt 2140 jäi viimeiseksi mallisarjaksi, jota Oy Konela Ab toi Suomeen.Tämän viikon käytetty erikoisuus on sinapinvärinen Moskvitsh Elite 1500S Combi - toiselta nimeltään M-2137.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Moskvitsh EliteMoottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarja tarttuu tällä kertaa juurikin Moskvitsh 2140 -sukupolveen. Esille nostettu Moskvitsh Elite on tarkemmin 1500S Combi eli tehtaan mallikoodilla M-2137. Tämä tarkoittaa selkokielellä viisiovista farmarimallia.Mittaristo tarjoaa itse asiassa aika paljon tietoa. Kierroslukumittari tosin uupuu.Kyseisen autoyksilön vuosimalli on 1984 ja se on katsastettu marraskuussa 2018. Mittarilukema on noin 56 000 kilometriä, mutta viisi desimaalia edeltävää lukua näyttävä matkamittari on saattanut myyjänkin mukaan pyörähtää ainakin kertaalleen ympäri. Samasta mittaristosta löytyy yllättävänkin paljon tietoa, vaikka kierroslukumittari uupuukin.Sisustuksen kuvat puuttuvat myynti-ilmoituksesta täysin, joten asiasta on vaikea tehdä suurempia johtopäätelmiä. Myyjä lupaa sisustuksen olevan, kuljettajan istuimen pientä vauriota lukuun ottamatta, kunnossa. Sieltä kerrotaan löytyvän myös M2140 SL ohjauspyörä ja vaihdekeppi, jotka olisi asennettu autoon jo tehtaalla.Farmarimallin takavaloja kehystävä siipimuoto oli harvinainen aikakauden automuotoilussa, mutta Moskvitshista se löytyi vielä 1980-luvulla.Ulkopuolen maali näyttäisi olevan sinapinvärinen. Edellisen omistajan kerrotaan uusineen maalipinta ja suorittaneen joitakin ruostekorjauksia. Takavaloja ympäröivä siipimuoto on mainittava, sillä se oli todella harvinainen näky 80-luvun automuotoilussa.Farmarimossea kuljettaa nelisylinterinen rivimoottori. Eliten mallitarkenteen mukaisesti moottori on noin 1,5-litrainen ja sille luvataan 68 hevosvoiman teho. Manuaalivaihteisto on varustettu neljällä vaihteella.Noin 1,5-litrainen nelisylinterinen rivimoottori liikuttaa Mossea 68 hevosvoiman huipputeholla.Tämä yksilö on tuotu vuonna 2018 Moskovan alueelta. Edellisen omistajan kuolinpesästä lunastetun auton kerrotaan olleen hyvällä hoidolla. Esimerkiksi jarrujen ja takajousien kannakkeiden mainitaan kuuluneen korjaustoimenpiteisiin.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AZLK Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 23.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kaikki pukee mikä peittää Ssangyong Kyronia 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti