11.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Moskvitsh Elite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moskvitsh Elite on kuljettanut kansaa, mutta käynyt sittemmin erittäin harvinaiseksi. Farmarikorinen 80-luvun M-2137 omaa vielä vanhoja piirteitä. Sodan jälkeen Suomessa tärkeäksi merkiksi kohonnut Moskvitsh menetti vuosien myötä markkinaosuuttaan. Moskovassa valmistetun merkin tuonti veteli 1980-luvulla viimeisiään ja Moskvitsh Elite jäi viimeiseksi Oy Konela Ab:n maahantuomaksi malliksi. Tähän liittyy usealle suomalaiselle monia merkityksellisiä muistoja.Vuonna 1975 julkaistu Moskvitsh 2140 oli neliovinen malli, johon tämänkertainen käytetty erikoisuus pohjautuu. Valmistajan juuret ulottuvat 1920-luvulle asti.Venäläinen automerkki Moskvitsh tunnetaan puhekielessä usein Mossena ja nimestä on muutenkin eri kirjoitusasuja. Sama merkki voidaan kirjoittaa myös Moskvitš. Sen historia ulottuu 1920-luvulle, jolloin Moskovan autotehtaan rakennusurakka aloitettiin.Alun perin Gorkin autotehtaan osista Fordin malleihin pohjautuvia autoja kokoonpannut tehdas suunnitteli kymmenen vuotta myöhemmin ensimmäisen oman automallinsa. KIM-10 ehti olla tuotannossa vain noin vuoden ajan ennen kuin sota johti tehtaan evakuoitiin vuonna 1941. Tätä mallia ei koskaan valmistettu myytäväksi tavalliselle kansalle.Moskvitsh Elite toimi myyntinimenä Suomessa välillä 1964-1989.Vuonna 1947 Moskovan tehdas saatiin jälleen tuottamaan henkilöautoja ja nyt näiden merkkinä oli Moskvitsh. Ensimmäinen malli oli Moskvitsh 400. Tätä kehiteltiin usean malliuudistuksen myötä ja nimet noudattivat 400-sarjaa. Vuonna 1964 julkaistu täysin uusi perusrakenne 408 tuli Suomeen kauppanimellä Elite.Edullinen ja huollettavuudeltaan helppo pienehkö perheauto Moskvitsh Elite on jonkinlainen käsite, vaikka saattaakin viitata usean eri sukupolven malleihin. Myös 408:n mallipäivitys Moskvitsh 412 ja vuonna 1975 julkaistu 2140 säilyttivät tunnetuksi tehdyn kauppanimen. Vuoteen 1988 tuotannossa säilynyt 2140 jäi viimeiseksi mallisarjaksi, jota Oy Konela Ab toi Suomeen.Tämän viikon käytetty erikoisuus on sinapinvärinen Moskvitsh Elite 1500S Combi - toiselta nimeltään M-2137.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Moskvitsh EliteMoottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarja tarttuu tällä kertaa juurikin Moskvitsh 2140 -sukupolveen. Esille nostettu Moskvitsh Elite on tarkemmin 1500S Combi eli tehtaan mallikoodilla M-2137. Tämä tarkoittaa selkokielellä viisiovista farmarimallia.Mittaristo tarjoaa itse asiassa aika paljon tietoa. Kierroslukumittari tosin uupuu.Kyseisen autoyksilön vuosimalli on 1984 ja se on katsastettu marraskuussa 2018. Mittarilukema on noin 56 000 kilometriä, mutta viisi desimaalia edeltävää lukua näyttävä matkamittari on saattanut myyjänkin mukaan pyörähtää ainakin kertaalleen ympäri. Samasta mittaristosta löytyy yllättävänkin paljon tietoa, vaikka kierroslukumittari uupuukin.Sisustuksen kuvat puuttuvat myynti-ilmoituksesta täysin, joten asiasta on vaikea tehdä suurempia johtopäätelmiä. Myyjä lupaa sisustuksen olevan, kuljettajan istuimen pientä vauriota lukuun ottamatta, kunnossa. Sieltä kerrotaan löytyvän myös M2140 SL ohjauspyörä ja vaihdekeppi, jotka olisi asennettu autoon jo tehtaalla.Farmarimallin takavaloja kehystävä siipimuoto oli harvinainen aikakauden automuotoilussa, mutta Moskvitshista se löytyi vielä 1980-luvulla.Ulkopuolen maali näyttäisi olevan sinapinvärinen. Edellisen omistajan kerrotaan uusineen maalipinta ja suorittaneen joitakin ruostekorjauksia. Takavaloja ympäröivä siipimuoto on mainittava, sillä se oli todella harvinainen näky 80-luvun automuotoilussa.Farmarimossea kuljettaa nelisylinterinen rivimoottori. Eliten mallitarkenteen mukaisesti moottori on noin 1,5-litrainen ja sille luvataan 68 hevosvoiman teho. Manuaalivaihteisto on varustettu neljällä vaihteella.Noin 1,5-litrainen nelisylinterinen rivimoottori liikuttaa Mossea 68 hevosvoiman huipputeholla.Tämä yksilö on tuotu vuonna 2018 Moskovan alueelta. Edellisen omistajan kuolinpesästä lunastetun auton kerrotaan olleen hyvällä hoidolla. Esimerkiksi jarrujen ja takajousien kannakkeiden mainitaan kuuluneen korjaustoimenpiteisiin.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AZLK Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”