11.2.2019

Käytetyt erikoisuudet – Moskvitsh Elite

Moskvitsh Elite 1500S Combi - Tori.fi

Moskvitsh Elite on kuljettanut kansaa, mutta käynyt sittemmin erittäin harvinaiseksi. Farmarikorinen 80-luvun M-2137 omaa vielä vanhoja piirteitä.

Sodan jälkeen Suomessa tärkeäksi merkiksi kohonnut Moskvitsh menetti vuosien myötä markkinaosuuttaan. Moskovassa valmistetun merkin tuonti veteli 1980-luvulla viimeisiään ja Moskvitsh Elite jäi viimeiseksi Oy Konela Ab:n maahantuomaksi malliksi. Tähän liittyy usealle suomalaiselle monia merkityksellisiä muistoja.

Moskvitsh 2140
Vuonna 1975 julkaistu Moskvitsh 2140 oli neliovinen malli, johon tämänkertainen käytetty erikoisuus pohjautuu. Valmistajan juuret ulottuvat 1920-luvulle asti.

Venäläinen automerkki Moskvitsh tunnetaan puhekielessä usein Mossena ja nimestä on muutenkin eri kirjoitusasuja. Sama merkki voidaan kirjoittaa myös Moskvitš. Sen historia ulottuu 1920-luvulle, jolloin Moskovan autotehtaan rakennusurakka aloitettiin.

Alun perin Gorkin autotehtaan osista Fordin malleihin pohjautuvia autoja kokoonpannut tehdas suunnitteli kymmenen vuotta myöhemmin ensimmäisen oman automallinsa. KIM-10 ehti olla tuotannossa vain noin vuoden ajan ennen kuin sota johti tehtaan evakuoitiin vuonna 1941. Tätä mallia ei koskaan valmistettu myytäväksi tavalliselle kansalle.

Moskvitsh Elite M-2137
Moskvitsh Elite toimi myyntinimenä Suomessa välillä 1964-1989.

Vuonna 1947 Moskovan tehdas saatiin jälleen tuottamaan henkilöautoja ja nyt näiden merkkinä oli Moskvitsh. Ensimmäinen malli oli Moskvitsh 400. Tätä kehiteltiin usean malliuudistuksen myötä ja nimet noudattivat 400-sarjaa. Vuonna 1964 julkaistu täysin uusi perusrakenne 408 tuli Suomeen kauppanimellä Elite.

Edullinen ja huollettavuudeltaan helppo pienehkö perheauto Moskvitsh Elite on jonkinlainen käsite, vaikka saattaakin viitata usean eri sukupolven malleihin. Myös 408:n mallipäivitys Moskvitsh 412 ja vuonna 1975 julkaistu 2140 säilyttivät tunnetuksi tehdyn kauppanimen. Vuoteen 1988 tuotannossa säilynyt 2140 jäi viimeiseksi mallisarjaksi, jota Oy Konela Ab toi Suomeen.

Moskvitsh Elite - Tori.fi
Tämän viikon käytetty erikoisuus on sinapinvärinen Moskvitsh Elite 1500S Combi - toiselta nimeltään M-2137.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Moskvitsh Elite

Moottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarja tarttuu tällä kertaa juurikin Moskvitsh 2140 -sukupolveen. Esille nostettu Moskvitsh Elite on tarkemmin 1500S Combi eli tehtaan mallikoodilla M-2137. Tämä tarkoittaa selkokielellä viisiovista farmarimallia.

Moskvitsh Elite mittaristo - Tori.fi
Mittaristo tarjoaa itse asiassa aika paljon tietoa. Kierroslukumittari tosin uupuu.

Kyseisen autoyksilön vuosimalli on 1984 ja se on katsastettu marraskuussa 2018. Mittarilukema on noin 56 000 kilometriä, mutta viisi desimaalia edeltävää lukua näyttävä matkamittari on saattanut myyjänkin mukaan pyörähtää ainakin kertaalleen ympäri. Samasta mittaristosta löytyy yllättävänkin paljon tietoa, vaikka kierroslukumittari uupuukin.

Sisustuksen kuvat puuttuvat myynti-ilmoituksesta täysin, joten asiasta on vaikea tehdä suurempia johtopäätelmiä. Myyjä lupaa sisustuksen olevan, kuljettajan istuimen pientä vauriota lukuun ottamatta, kunnossa. Sieltä kerrotaan löytyvän myös M2140 SL ohjauspyörä ja vaihdekeppi, jotka olisi asennettu autoon jo tehtaalla.

Moskvitsh 2137
Farmarimallin takavaloja kehystävä siipimuoto oli harvinainen aikakauden automuotoilussa, mutta Moskvitshista se löytyi vielä 1980-luvulla.

Ulkopuolen maali näyttäisi olevan sinapinvärinen. Edellisen omistajan kerrotaan uusineen maalipinta ja suorittaneen joitakin ruostekorjauksia. Takavaloja ympäröivä siipimuoto on mainittava, sillä se oli todella harvinainen näky 80-luvun automuotoilussa.

Farmarimossea kuljettaa nelisylinterinen rivimoottori. Eliten mallitarkenteen mukaisesti moottori on noin 1,5-litrainen ja sille luvataan 68 hevosvoiman teho. Manuaalivaihteisto on varustettu neljällä vaihteella.

Moskvitsh Elite 1500S moottori - Tori.fi
Noin 1,5-litrainen nelisylinterinen rivimoottori liikuttaa Mossea 68 hevosvoiman huipputeholla.

Tämä yksilö on tuotu vuonna 2018 Moskovan alueelta. Edellisen omistajan kuolinpesästä lunastetun auton kerrotaan olleen hyvällä hoidolla. Esimerkiksi jarrujen ja takajousien kannakkeiden mainitaan kuuluneen korjaustoimenpiteisiin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AZLK

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat