21.3.2024

Käytetyt erikoisuudet: Nissan Cube – kolme kertaa kummallinen kuutio

Kuutiomaisen Cuben ulkonäkö herättää hilpeyttä. Se ei kuitenkaan ole tämän yksilön ainoa erikoisuus.

Vuosina 1998-2019 valmistettu Nissan Cube ehti yksinkertaisen kulmikkaasta muotoilustaan huolimatta - vai juuri sen ansiosta - kerätä monipuolisesti erilaisia palkintoja ja tunnustuksia: vuoden automuotoilu -palkinto, paras ajoneuvovalinta koiranomistajille, luokkansa paras asiakastyytyväisyys, luokkansa turvallisin, Japan Good Design Long Life Design Award ja jenkit valitsivat sen lisäksi 10 tyylikkäimmän alle 18 000 dollarin auton joukkoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Micran tekniikka

Ensimmäinen, vuonna 1998 esitelty sukupolvi kantoi mallikoodia Z10, ja se perustui Nissan Micran alustaan. Moottorikin oli Micrasta tuttu 1,3-litrainen rivinelonen. Valinnaisena siihen oli tarjolla mm. portaaton CVT-vaihteisto sekä neliveto. Malli oli tarjolla vain Japanin markkinoilla ja sitä valmistettiin vuoteen 2002 asti.

Lisää tilaa ja isompi moottori

Kehityssuunta toisen sukupolven (Z11, valmistettiin 2002-2008) kohdalla oli tuttu, kokoa ja tilaa tuli malliuudistuksen yhteydessä lisää ja moottorikin kasvoi suuremmaksi. Tarjolle tuli 1,4- ja 1,5-litraiset vaihtoehdot, joista pienempi oli tuttu Micrasta ja isompaa oli käytetty mm. Tiidassa. Pituutta autolla oli reiluihin tiloihin nähden minimaalisesti, vain 3720 millimetriä. Sikäli mitat olivat poikkeukselliset, että toisen sukupolven Cubella oli korkeutta enemmän kuin leveyttä (1625 ja 1610 mm). Esittelyä seuraavana vuotena tuli tarjolle myös hieman pidennetty versio, jossa oli kolmas penkkirivi. Lisävarusteina oli tarjolla mm. avaimeton käyttö, kattoluukku ja 12 erilaista etusäleikkövaihtoehtoa.

Lopultakin Japanin ulkopuolelle

Nyt myytävänä oleva vuosimallin 2011 yksilö edustaa kolmatta ja viimeistä sukupolvea (Z12), joka oli myynnissä alkaen vuosimallista 2009 Cuben mallihistorian loppuun eli vuoteen 2019 asti. Tämä oli myös ensimmäinen malli, jota alettiin viedä Japanin ulkopuolelle, mm. Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Virallisesti sitä tuotiin Eurooppaan vuosina 2009-2011 ja Amerikkaan vähän pidempään, vuosina 2019-2014. Kaikki tämän artikkelin kuvat ovat myynnissä olevasta kolmannen sukupolven yksilöstä. Pituus kasvoi jälleen reilusti ollen nyt 3980 millimetriä. Muutkin mitat kasvoivat, ja leveyttä oli nyt enemmän kuin korkeutta (1695/1680 mm). Epäsymmetrisen ja sivulta saranoidun, koko takapään levyisen takaluukun saranat olivat oikeanpuoleisen liikenteen maissa vasemmalla ja päinvastoin. Etuvetoiselle Nissan-Renault -allianssin B-alustalle rakennetun kolmannen sukupolven Cuben moottorikin kasvoi jälleen, kun keulalle sovitettiin Notesta ja Tiidasta tuttu 1,6-litrainen mylly. Amerikassa kun kaiken pitää olla suurempaa, niin siellä moottorina käytettiin 1,8-litraista versiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme erikoisuutta

Myynnissä olevan, vuoden 2011 Cuben mittarilukema on keskimääräistä alhaisempi 101 000 kilometriä, ja hintapyyntö on 8690 euroa. Edullisempiakin on markkinoilla tarjolla, erityisesti jos niissä on ohjaus oikealla puolella. Tämä yksilö on aito Eurooppa-malli eli ohjaus on vasemmalla, mikä tekee yksilöstä sekä harvinaisemman että nostaa sen arvoa. Toinen seikka millä tämä yksilö poikkeaa useimmista muista myynnissä olevista on, että tässä on manuaalivaihteisto. Lisäksi myyjä on maininnut moottorin olevan Flexifuel, eli siihen voisi bensiinin ohella tankata myös etanolia.

Lisävarusteitakin tässä yksilössä on mukavasti: avaimeton käynnistys, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, navigointi, panoraamakatto, kahdet renkaat alumiinivanteilla sekä irrotettava vetokoukku. Myyjän ilmoituksen mukaan vetomassa jarruitta on 510 kilogrammaa ja jarruin 1000 kilogrammaa. Seuraava katsastus on tehtävä viimeistään 5/2024.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat