11.3.2024

Käytetyt erikoisuudet: Nissan Leaf – halvempi kuin halvin

Sähköautot ovat vielä liian kalliita, jotta ne olisivat kaikkien ulottuvilla. Entäpä jos sähköauto maksaa vähemmän kuin edullisuuden symbolina pidetyn Dacian huokein malli Sandero?

Tällä kertaa käytetty erikoisuus -sarjassa pureudumme sähköautoihin, ja erityisesti niiden hintoihin. Paljonko sähköauton ostajan on lyötävä euroja tiskiin, jos rajataan valikoimasta pois vanhimmat, eniten ajetut ja vain urbaaniin käyttöön tarkoitetut mallit. Saako "soivan pelin" halvemmalla kuin markkinoiden edullisimman Dacian mallin eli Sanderon, joka maksaa 16 899 euroa. Myönnetään heti alkuun, että vertailu ei ole täysin reilu, koska nyt verrataan keskenään uuden Dacian ja käytetyn sähköauton hintoja. Mutta toisaalta käytetylle sähköautolle asetetaan tässä tiukat kriteerit, jotka sen pitää täyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pudotuspeli alkaa

Tämän artikkelin kirjoitushetkellä  tori.fi .sivustolla on myynnissä yhteensä 63 177 henkilöautoa. Kun rajataan käyttövoimaksi pelkästään sähkö (eli pois putoaa bensiini, diesel, kaasu ja E85/Flexifuel), niin jäljelle jää 5973 ajoneuvoa.

Tiukempia kriteerejä - jäljelle jää yhä pienempi joukko

Mitkä ovat käytetyn sähköauton ostajan mielestä suurimmat riskit? Todennäköisimmin auton ikääntymisen ja ajokilometrien mukana tulevat ja kukkarolle kalliiksi käyvät remontit. Rajataan siis auton vuosimaliksi 2019 tai uudempi, jolloin auton ikä on maksimissaan viisi vuotta. Akkujen takuun pituus on monella valmistajalla kahdeksan vuotta, joten akun takuukin saattaa monissa autoissa olla vielä tällä kriteerillä voimassa. Valikoima supistuu tällä ikärajauksella rajauksella 4327 sähköautoon. Kun lisätään kriteeriksi maksimissaan 100 000 kilometrin mittarilukema, pienenee valikoima taas - mutta yllättävän vähän - 4103 kappaleeseen.

Sopivasti tehoa

Vielä mukana on sekä erittäin pienitehoisia, lähinnä kaupunkikäyttöön tarkoitettuja autoja, että tarpeettoman tehokkaita vaihtoehtoja. Nostetaan hakuehdoissa tehon alaraja 70 kilowattiin, niin nähdään minkä verran tarjolla on teholtaan perhekäyttöön riittäviä autoja. Ylärajan asetus 150 kilowatin tehon kohdalle taas karsii valikoimasta tarpeettoman kalliit vaihtoehdot pois, jolloin saamme realistisemman kuvan ”tavallisten perussähköautojen” valikoiman suuruudesta. Nyt jäljellä on 1195 sähköautoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suosikkimalli jo selvillä

Kun asetetaan jäljellä olevat autot hintajärjestykseen edullisimmasta alkaen, niin yksi malli on selvästi yli muiden. Kahdestakymmenestä hakukriteerit täyttävästä edullisimmasta vaihtoehdosta peräti 17 on Nissan Leafeja. Mukaan mahtuvat muut mallit ovat Hyundai Ionic Electric, Kia Soul ja Renault Zoe. Edullisimman Leafin hintapyyntö on 14 690 euroa, eli se on 2200 euroa halvempi kuin alussa mainittu Dacia Sandero. Leaf on vuodelta 2019 ja sen matkamittarissa on 97 000 kilometrin lukema.

Parannusehdotus teknisten tietojen ilmoittamiseen

Teknisinä tietoina ilmoituksessa kerrotaan auton tehoksi 110 kilowattia, kiihtyvyydeksi nollasta sataan 7,9 sekuntia ja huippunopeudeksi 157 kilometriä tunnissa. Lisäksi on kerrottu vetotapa (etuveto), henkilömäärä (5), ovien lukumäärä (5), omamassa (1545 kg) ja auton väri. Jos seuraa sähköautojen ympärillä käytävää keskustelua, niin yksi yleinen puheenaihe on toimintamatka. Sitä ei ainakaan vielä ole tori.fi -sivustolla hakuehdoissa mukana, eli sähköautovalikoimaa ei voi rajata esimerkiksi haluttua WLTP-toimintamatkaa rajaamalla, tai vastaavasti asettamalla akuston kapasiteetti halutun suuruiseksi. Myyjä tietysti voi ne ilmoittaa vapaassa tekstikentässä, jossa yleensä kerrotaan varusteiden määrästä ja tehdyistä huolloista. Monen myytävän sähköauton kohdalla akun kapasiteetti ilmoitetaan ensimmäisenä tietona, mutta ei kaikkien. Käytetyn sähköauton kohdalla pelkän vuosimallin tai ensirekisteröintipäivämäärän perusteella ei aina voi päätellä akuston kapasiteettia, sillä malliuudistus on voinut osua keskelle vuotta tai auto on ennen ensirekisteröintiä saattanut seistä odottamassa ottajaansa. Kiinnostuneen ostajakandidaatin onkin selvitettävä itse akun kapasiteettiin ja toimintamatkaan asiat joko myyjältä tai muuten varmistuttava niistä, jotta jälkikäteen ei tule ikäviä yllätyksiä.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat