15.1.2024

Käytetyt erikoisuudet: Renault Twizy – Sähköistä hauskuutta

Renault Twizy

Twizy ei sovi introverteille, sillä se kerää pysähdysten aikana uteliaita kärpäspaperin tavoin.

Mikä ketterä ajoneuvo olisi kaupunkiajoon huonolla säällä mukavampi kuin skootteri, seksikkäämpi ja nopeampi kuin mopoauto ja lisäksi ympäristöystävällinen? Vastaus on Twizy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Euroopan suosituin

Renault Twizy tuli markkinoille vuonna 2012 ja sen valmistus päättyi viime syksynä. Alunperin se herätti suurta mielenkiintoa erikoisen ulkonäkönsä takia jo debytoidessaan konseptimallina Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2009. Twizy oli myös käyttövoimansa suhteen edelläkävijöitä, sillä se oli Euroopan myydyin ladattava sähköajoneuvo ensimmäisenä valmistusvuotenaan. Sähköajoneuvomarkkinoiden silloisesta volyymista puolestaan kertoo se, että 15 000 kappaleen valmistusmäärä ylittyi vasta neljäntenä valmistusvuotena eli vuonna 2015.

Henkilöautokortilla ajettava

Twizyn ajamiseen vaaditaan henkilöauton ajokortti. Se luokitellaan L7e-luokan ajoneuvoksi, eli nelipyöräksi jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kilogrammaa. Sähköajoneuvon kyseessä ollessa massa punnitaan ilman akkuja, ja Twizyn massa akkujen kanssa onkin noin 450 kilogrammaa. Lisäksi moottorin suurimman sallitun tehon raja on 15 kilowattia, jonka Twizy alittaa kahdella kilowatilla. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 80 kilometriä tunnissa. Sillä saa ajaa siellä missä henkilöautollakin, myös moottoritiellä. Omimmillaan takavetoinen Twizy on silti kaupunkiajossa, jossa se hyötyy kompakteista ulkomitoistaan. PItuutta on reilut 2,3 metriä ja leveyttä 1,23 metriä. Lisäksi ovet mahtuvat aukeamaan ahtaassakin tilassa, sillä ne eivät aukea sivuille vaan ylöspäin.

Toimintamatka vajaat 100 kilometriä

Akku on sijoitettu mahdollisimman lähelle auton keskipistettä, kuljettajan istuimen alle. Yhdellä latauksella pääsee teoriassa 100 kilometrin matkan, käytännössä 60-80 kilometriä ajotavasta ja -nopeudesta riippuen. Kiinteä kierrelatausjohto löytyy auton etupäästä avattavan läpän alta, ja akun lataus tyhjästä täyteen sujuu noin kolmessa ja puolessa tunnissa. Pikalatausmahdollisuutta ei ole, vaan 6,1 kilowattitunnin litiumioniakun lataukseen riittää 16 amppeerin sulakkeen takana oleva normaali pistorasia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi pientä puutetta ajettavuudessa

Kaksipaikkaisessa ajoneuvossa kuljettaja ja matkustaja istuvat peräkkäin, lähes yhtä tiiviillä tuntumalla kuin moottoripyörässä. Sisään kulkua helpottaa lähes koko korin kyljen kokoinen ovi, joka aukeaa ”lambo-tyylisesti” ylöspäin saranoiden ollessa oven etureunassa. Ohjauspyörä on lainattu suoraan Renaultin henkilöautoista. Ajosuunta valitaan ohjauspyörän vasemmalla puolella olevalla napilla. Sähköisen voimalinjan ansiosta ajaminen on helppoa paria poikkeusta lukuunottamatta. Tehostamaton ohjaus on joissakin ajotilanteissa jäykkä käänneltävä ja vaatii voimaa. Toiseksi niinikään tehostamattomat jarrut vaativat suurta poljinvoimaa. Turvavarusteluun kuuluu turvatyynyn ohella kuljettajan nelipistevyöt ja matkustajan kolmipistevyöt. Suorituskyky ja kiihtyvyys erityisesti kaupunkiympäristössä on enemmän kuin riittävä. Alusta on viritetty urheilullisen jäykäksi, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia kovemmissa nopeuksissa, mutta tuntuu kaupunkiajossa liiankin kovalta. Verhoilu on kovamuovista ja kestää säävaihteluita, mikä onkin tarpeen sillä vakiovarusteisiin ei kuulu ovien ikkunat vaan pelkät aukot.

Myynnissä olevan, vuoden 2019 Twizyn hinta on 8600 euroa. Uutena hinta on ollut noin 14 000 euroa. Ajokilometrejä tähän yksilöön on kertynyt vain 3000 ja myyjän mukaan se toimii moitteetta. Lisävarusteena myytävänä olevaan Twizyyn on asennettu sivuikkunat. Lisäksi kauppahintaan kuuluu sekä kesä- että kitkarenkaat ja suojahuppu.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot ja Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia