18.6.2018

Käytetyt erikoisuudet – Škoda 120 LS

Tori.fi - Škoda 120 LS

Škoda 120 LS on osa merkin värikästä historiaa toisen maailmansodan jälkeisiltä takamoottoriajoilta. Škoda Typ 742 oli suosittu erityisesti 70-luvun Suomessa.

Škoda 120 LS kertoo tarinaa itäblokin puolella valmistetuista ajoneuvoista kuuluen kuitenkin sen aikakauden mielenkiintoisimpiin arkiautoihin. Takamoottorin lisäksi moni muukin ratkaisu edusti edistyksellisyyttä Škodan takamoottoritaipaleen ensiaskelilla, jotka otettiin mallilla 1000 MB jo vuonna 1964. Jutun auto on kuitenkin ensirekisteröity 1984.

Škoda 120
Tämänkertainen käytetty erikoisuus on toisen sukupolven Škoda 120 (Typ 742).

Selitys löytyy kurkistamalla merkin historiaan. Škoda 1000 MB, 100 sekä Typ 742 ovat osa kiehtovaa tarinaa siitä kuinka vähästä on rakennettu paljon. Syväluotaava suunnittelu ja nerokkaat ratkaisut kantoivat autonvalmistajan laatuongelmien yli aina nykyiseen menestykseen asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda sekä Laurin & Klement

Emil von Škoda perusti vuonna 1859 Škoda-yhtymän, josta kasvoi nopeasti suuri teollisuusyritys. Autonvalmistuksen historia juontaa juurensa vuoteen 1895, jolloin perustettiin Laurin & Klement. Kyseessä oli ensin polkupyörävalmistaja, joka siirtyi moottoripyörien kautta ajoneuvovalmistajaksi. Laurin & Klement valmisti ensimmäisen henkilöauton vuonna 1905.

Laurin & Klement ostettiin osaksi Škoda-yhtymää vuonna 1925 ja hetken ajan oli olemassa Laurin & Klement – Škoda. Hyvin piakkoin nimi kuitenkin lyhennettiin ja autonvalmistaja Škoda aloitti omalla nimellään. Yhdistymisen jälkeen asiat olivat hyvin.

Škoda Superb (Typ 902)
Škoda Superb (Typ 902) on yksi esimerkki 1930-luvun upeista malleista, jotka edustivat hienostunutta ylellisyyttä.

1930-luvulla Škoda oli suuri teollisuusyritys, jonka henkilöautotarjonta kattoi myös näyttävät edustusautot. Tätä aikaa voikin pitää merkin hohdokkaimpana ennen nykypäivää. Škoda valmisti siihen aikaan todella hienoja ja ylellisiä autoja.

Toisen maailmansodan jälkeen Škoda jäi vaikeaan asemaan Neuvostoliiton johtaman itäblokkiin kuuluneessa Tšekkoslovakiassa. Lännen tason ja kehityksen perässä ei säilytty, mutta Škoda onnistui silti myymään autoja lännessäkin muun muassa nerokkaiden tilaratkaisujen ansiosta. Kekseliäisyys kantaa merkkiä yhä tänä päivänä.

Škoda 1000 MB.
Škodan pitkän takamoottorimallien linjan aloitti vuonna 1964 esitelty 1000 MB.

Vuonna 1964 Škoda esitteli takamoottoriauton mallinimellä 1000 MB. Itsekantava kori, nelisylinterinen ja nelitahtinen noin litrainen vesijäähdytteinen alumiinilohkoinen moottori sekä nelivaihteinen täyssynkronoitu vaihteisto kuuluvat mallin ominaisuuksiin. Kaikki neljä pyörää oli erillisjousitettu.

Auto vakuutti ominaisuuksiltaan, ja esimerkiksi ajettavuutta ja jousitusta kehuttiin varsinkin takamoottorirakenne huomioiden. Valitettavasti laadunvalvonnassa oli ongelmia. Sen seuraaja Škoda 100 jatkoi samoilla raiteilla ja moni tekninen ratkaisu säilytettiin sellaisenaan.

Tori.fi - Skoda 120 takaa
Toisen sukupolven Typ 742 Škodan tunnistaa muun muassa muovisista puskureista.

Škoda 120 LS

Pitkän aasinsillan kautta päästään tämänkertaiseen käytettyyn erikoisuuteen. Kaupan oleva Škoda 120 LS on jatkumoa aiemmin mainituille malleille kuuluen mallisukupolveen Typ 742. Kyseinen sukupolvi esiteltiin alun perin vuonna 1976, mutta yksilömme on vuoden 1983 malliuudistuksen jälkeistä tuotantoa.

Skoda 120 moottori
Usein tavaratilaksi miellettävällä paikalla sijaitsee mallimerkinnän mukaisella tilavuudella varustettu nelisylinterinen vesijäähdytetty nelitahtimoottori.

Tuo päivitys paransi muun muassa auton ilmanvastuskerrointa ja toi runsaasti maalaamatonta muovia puskureihin. Mallimerkintä 120 LS tarkoittaa hieman vajaata 1,2 litran moottoritilavuutta ja tehoa on auton rekisteritietoihin merkitty 55 hevosvoimaa. Omamassa on noin 900 kilogrammaa.

Tämä autoyksilö on museokatsastettu ja sitä on ilmoituksen mukaan säilytetty sisätiloissa. Matkamittarin lukemaksi on ilmoitettu 70 000 kilometriä. Sisätiloja hallitsee hillitty selkeys, mutta ulkopinnoilla on hienosti 70- ja 80-luvuille palauttava oranssinsävy.

Tori.fi - Skoda 120 sisusta
Korin oranssi väri ulottuu osin myös sisätiloihin, jotka ovat selvästi hillitymmät sekä muodoiltaan että väreiltään.

Palataan vielä kerran ajettavuuteen. Tähän perusrakenteeseen pohjautuneen loppupään coupémalli Rapidin ajokäytöstä verrattiin jopa saman aikakauden Porsche 911 -malleihin. Olisi mielenkiintoista tietää miten on neliovisen 120 LS:n laita.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Škoda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat