25.12.2023

Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Flatbed – Puoli miljoonaa kilometriä riitti lavalle

Kun alkuperäinen lavarakenne alkaa olla riittävän mätä, on aika miettiä uusia ratkaisuja. Kuten muokata se flatbed-tyyliseksi.

Toyota Hilux on kaikenikäisille autoilua seuraaville tuttu työjuhta. Ensimmäinen Hilux-avolavamalli esiteltiin jo vuonna 1968 ja nyt markkinoilla on kahdeksas sukupolvi. Vaikka Toyota mielletään japanilaismerkiksi, niin nousevan auringon maassa Hiluxia ei ole enää valmistettu sitten vuoden 2005. Globaalina mallina sitä valmistetaan Toyotan eri tuotantolaitoksissa, ja nykyisin Suomeen tuotavat mallit ovat kotoisin joko Etelä-Afrikasta (Double Cab) tai Thaimaasta (Extra Cab). Kaikki Suomeen tuotavat Hiluxit ovat nykyään nelivetoisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusvarma moottorivaihtoehto

Nyt myynnissä oleva Toyota Hilux Flatbed on vuodelta 1989, eli se edustaa viidennen mallisukupolven (1988-1998) alkupäätä. Tuolloin moottorivalikoima kattoi kolme bensiinimoottoria, 1800- ja 2400-kuutioiset rivineloset sekä kolmilitraisen V6:n. Diesel-moottorivaihtoehtoja oli kaksi, nelisylinterisen 2400- ja 2800-kuutioiset versiot. Nyt myynnissä oleva yksilö on varustettu pienemmällä dieselmoottorilla, jonka tehoksi valmistaja ilmoitti 82 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 165 newtonmetriä. Myynti-ilmoituksen mukaan ”syöttöä on nostettu sopivasti”, joten 513 000 kilometrin matkamittarilukemasta huolimatta potkua löytynee enemmän kuin valmistajan lupaama määrä. Korimallina on Extra Cab ja moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto.

Perus-avolavasta flatbediksi

Vaikka yli puolen miljoonan kilometrin matkamittarilukema on kunnioitettava, niin Hiluxin kyseessä ollen se ei kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellisen korkea. Erikoisinta autossa onkin kilometrilukeman sijaan se, että alkuperäinen avolavarakenne on korvattu itse tehdyllä flatbed-lavalla.

Terminä flatbed tarkoittaa täysin tasaista lavaa, jossa ei ole kiinteitä laitoja eikä kattoa. Siten tämä lavatyyppi sopii raskaiden tai paljon tilaa vievien kuormien kuljettamiseen, edellyttäen että kuljetettava tuote ei ole altis sateelle. Laitojen puuttumisen takia kuorman sitomiseen on kiinnitettävä erityishuomiota, ja useimmiten lavarakenteeseen tai sen reunoihin onkin upotettu sidontalenkit tai -koukut. Myytävänä olevassa yksilössä lavan lattiarakenne on tehty vanerista ja reunoilla kiertää metalliprofiili. Aivan lavan takaosaa lukuunottamatta reunoilla ja edessä kiertää pyöreästä metalliputkesta taivutettu rakenne, joka joissain tilanteissa saattaa haitata painavan lastin kuormaamista, mutta vastaavasti tarjoaa monipuolisesti sidontamahdollisuuksia kuormalle. Etuosastaan putkirakenne nousee katon tasolle asti tarjoten turvakaarimaista suojaa. Katolle on valotehon lisäämiseksi asennettu neljän lisävalon patteri. Myyjän mukaan syy lavarakenteen muutokselle oli se, että alkuperäinen lava oli sen verran mätä, ettei sitä kannattanut enää lähteä kunnostamaan. Kun vanha lava oli poistettu, puhdistettiin ja massattiin runko samassa yhteydessä. Uusi avoimempi tyyli jättää selkeästi näkyviin takapään lehtijouset ja muut rakenteet. Lavarakennetta lukuunottamatta Hilux näyttää vakiolta niin sisältä kuin ulkoa. Ulkonäön viimeistele korin väriseksi maalatut Mangels-vanteet karkeilla ja ympärivuotiseen käyttöön hyväksytyillä Maxxis-renkailla sekä uusittu tuulilasi.

Muutoskatsastettu

Autoon on tehty huolto, jossa on vaihdettu moottori- ja vetopyörästö-öljyt, huollettu jakopää ja uusittu tarvittavilta osin kulutusosia kuten jarruja ja niveliä. Auto on lavamuutoksen jälkeen muutos- ja vuosikatsastettu ja leiman päivämäärä on lokakuulta 2023.

Myyjän mukaan on epätodennäköistä, että toista samanlaista ”päheää ja uniikkia” flatbed-Hiluxia tulisi myyntiin Suomen markkinoilla. Jos on asiaa Kuusamon suunnalle ja taskussa polttelee 6195 euroa ylimääräistä, niin silloin on mahdollista hankkia tämä yksilö ja cruisailla paluumatka Flatbed-Hiluxilla, eikä samanlaista todennäköisesti tule matkalla vastaan.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat