25.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Flatbed – Puoli miljoonaa kilometriä riitti lavalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun alkuperäinen lavarakenne alkaa olla riittävän mätä, on aika miettiä uusia ratkaisuja. Kuten muokata se flatbed-tyyliseksi. Toyota Hilux on kaikenikäisille autoilua seuraaville tuttu työjuhta. Ensimmäinen Hilux-avolavamalli esiteltiin jo vuonna 1968 ja nyt markkinoilla on kahdeksas sukupolvi. Vaikka Toyota mielletään japanilaismerkiksi, niin nousevan auringon maassa Hiluxia ei ole enää valmistettu sitten vuoden 2005. Globaalina mallina sitä valmistetaan Toyotan eri tuotantolaitoksissa, ja nykyisin Suomeen tuotavat mallit ovat kotoisin joko Etelä-Afrikasta (Double Cab) tai Thaimaasta (Extra Cab). Kaikki Suomeen tuotavat Hiluxit ovat nykyään nelivetoisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusvarma moottorivaihtoehtoNyt myynnissä oleva Toyota Hilux Flatbed on vuodelta 1989, eli se edustaa viidennen mallisukupolven (1988-1998) alkupäätä. Tuolloin moottorivalikoima kattoi kolme bensiinimoottoria, 1800- ja 2400-kuutioiset rivineloset sekä kolmilitraisen V6:n. Diesel-moottorivaihtoehtoja oli kaksi, nelisylinterisen 2400- ja 2800-kuutioiset versiot. Nyt myynnissä oleva yksilö on varustettu pienemmällä dieselmoottorilla, jonka tehoksi valmistaja ilmoitti 82 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 165 newtonmetriä. Myynti-ilmoituksen mukaan ”syöttöä on nostettu sopivasti”, joten 513 000 kilometrin matkamittarilukemasta huolimatta potkua löytynee enemmän kuin valmistajan lupaama määrä. Korimallina on Extra Cab ja moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto.Perus-avolavasta flatbediksiVaikka yli puolen miljoonan kilometrin matkamittarilukema on kunnioitettava, niin Hiluxin kyseessä ollen se ei kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellisen korkea. Erikoisinta autossa onkin kilometrilukeman sijaan se, että alkuperäinen avolavarakenne on korvattu itse tehdyllä flatbed-lavalla.Terminä flatbed tarkoittaa täysin tasaista lavaa, jossa ei ole kiinteitä laitoja eikä kattoa. Siten tämä lavatyyppi sopii raskaiden tai paljon tilaa vievien kuormien kuljettamiseen, edellyttäen että kuljetettava tuote ei ole altis sateelle. Laitojen puuttumisen takia kuorman sitomiseen on kiinnitettävä erityishuomiota, ja useimmiten lavarakenteeseen tai sen reunoihin onkin upotettu sidontalenkit tai -koukut. Myytävänä olevassa yksilössä lavan lattiarakenne on tehty vanerista ja reunoilla kiertää metalliprofiili. Aivan lavan takaosaa lukuunottamatta reunoilla ja edessä kiertää pyöreästä metalliputkesta taivutettu rakenne, joka joissain tilanteissa saattaa haitata painavan lastin kuormaamista, mutta vastaavasti tarjoaa monipuolisesti sidontamahdollisuuksia kuormalle. Etuosastaan putkirakenne nousee katon tasolle asti tarjoten turvakaarimaista suojaa. Katolle on valotehon lisäämiseksi asennettu neljän lisävalon patteri. Myyjän mukaan syy lavarakenteen muutokselle oli se, että alkuperäinen lava oli sen verran mätä, ettei sitä kannattanut enää lähteä kunnostamaan. Kun vanha lava oli poistettu, puhdistettiin ja massattiin runko samassa yhteydessä. Uusi avoimempi tyyli jättää selkeästi näkyviin takapään lehtijouset ja muut rakenteet. Lavarakennetta lukuunottamatta Hilux näyttää vakiolta niin sisältä kuin ulkoa. Ulkonäön viimeistele korin väriseksi maalatut Mangels-vanteet karkeilla ja ympärivuotiseen käyttöön hyväksytyillä Maxxis-renkailla sekä uusittu tuulilasi.MuutoskatsastettuAutoon on tehty huolto, jossa on vaihdettu moottori- ja vetopyörästö-öljyt, huollettu jakopää ja uusittu tarvittavilta osin kulutusosia kuten jarruja ja niveliä. Auto on lavamuutoksen jälkeen muutos- ja vuosikatsastettu ja leiman päivämäärä on lokakuulta 2023.Myyjän mukaan on epätodennäköistä, että toista samanlaista ”päheää ja uniikkia” flatbed-Hiluxia tulisi myyntiin Suomen markkinoilla. Jos on asiaa Kuusamon suunnalle ja taskussa polttelee 6195 euroa ylimääräistä, niin silloin on mahdollista hankkia tämä yksilö ja cruisailla paluumatka Flatbed-Hiluxilla, eikä samanlaista todennäköisesti tule matkalla vastaan.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke – Valmet VB-10 -laituritraktori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle