1.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: VW Kupla – Ruosteet suojattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä ihmeen erikoisuus VW Kupla muka on? Sehän on yksi maailman eniten valmistettuja automalleja. Pelkkä nimi ”kupla” kertoo useimmille mistä automallista on kyse, mutta nuoremmalle sukupolvelle asia ei ole samanlainen itsestäänselvyys kuin vähän aikaisemmille saapumiserille. Pitkään maailman eniten valmistetun automallin titteliä kantaneen VW Kuplan maahantuonti Suomeen päättyi varsinaisesti jo 48 vuotta sitten eli vuonna 1975. Saksassa niiden valmistus loppui kolme vuotta myöhemmin ja Meksikon tuotantolinjan viimeinen Kupla eli kaikkien aikojen 21 529 464. kappale valmistui vuonna 2003. Suomeen tuotiin vielä 1980-luvulla pieni määrä Meksikossa valmistettuja Kuplia, mutta ei laajemmassa mittakaavassa. Suomeen näitä Saksassa valmistettuja kansanautoja tuotiin vuosikymmenien aikana yhteensä 127 074 kappaletta. Ennätysvuosi oli 1965, jolloin Suomeen rekisteröitiin 17 188 uutta VW Kuplaa. Vain pieni murto-osa Kuplavolkkareista on enää liikenteessä, joten sikäli voidaan nykyään puhua jo erikoisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansanautosta VolkswageniksiKansanauto ei ollut pelkästään VW Kuplan kutsumanimi, vaan ensimmäiset Suomeen vuonna 1950 tuodut autot saivat viralliseksi nimekseen Kansanauto. Pian merkkiä alettiin kuitenkin kutsua virallisesti Volkswageniksi meilläkin. Vaikka Kupla on helppo tunnistaa ulkonäöstä, niin sekin muuttui ja kehittyi vuosien varrella. Vuonna 1958 soikea takalasi sai väistyä kulmikkaan tieltä. Kaksi vuotta myöhemmin alkuperäiset suuntaviitat vaihtuivat suuntavilkkuihin. Vuonna 1968 sähköjärjestelmä vaihtui 6-volttisesta 12-volttiseksi. Kupla nousi maailman kaikkien aikojen myydyimmäksi automalliksi vuonna 1972, jolloin se ohitti valmistusmäärissä T-Fordin. Kulta-aikoinaan Kupla kilpaili markkinoilla mm. Wartburgin, Fiat 850:n Ford Anglian ja Simca 1000:n kanssa.VW Kuplan tarina starttasi Berliinin autonäyttelyn avajaisissa huhtikuussa 1934. Tuolloin Adolf Hitler saneli suunnittelun reunaehdot, jotka täyttämällä tuleva edullinen automalli edistäisi Saksan nopeaa autoistumista. Auton tuli maksaa enintään 1000 silloista ”valtakunnan markkaa” (myöh. D-markka) mutta siitä huolimatta täyttää tiukasti seuraavat kriteerit: autoon piti mahtua vanhemmat ja kolme lasta, huippunopeus tuli olla vähintään 100 kilometriä tunnissa, kulutus ei saanut nousta yli 7-8 litran lukeman sadalla kilometrillä ja auton tuli kyetä nousemaan 30 prosentin mäkiä. Lisäksi valtakunnankanslerin vaatimuslistalla luki, että ”auton oli kestettävä ulkosäilytys talvellakin”. Käytännössä tämä tarkoitti ilmajäähdytteistä moottoria.Nopea suunnitteluaikataulu toi ongelmiaUuden kansanauton suunnittelijaksi oli ehdolla kolme nimeä, mutta itävaltalainen Ferdinand Porsche oli näistä kolmesta ainoa, jolla ei ollut juutalaistaustaa, joten hän tuli valituksi tehtävään. Kiireisen suunnitteluaikataulun takia Volkswagenilla turvauduttiin keinoihin, jotka eivät nykyäänkään ole täysin vieraita. Porsche ja muotoilusta vastannut Erwin Komenda ”lainasivat” eri suunnittelijoiden aiempia tutkielmia ”kansanautosta”, ja kurkkivat kilpailijoiden malleja ja suunnitelmia niin, että Kuplan lopullisen prototyypin valmistuessa oli jo selvää, että se johtaisi oikeustoimiin. Selviä patenttirikkomuksia havaittiinkin peräti yksitoista, ja lopullinen oikeuden ratkaisu patenttikiistoihin saatiin vasta vuonna 1961, jolloin Volkswagen tuomittiin kolmen miljoonan saksanmarkan hyvityksiin patenttirikkomuksista.Ruostutettu ja lakattuMyynnissä oleva VW Kupla on vuodelta 1974, ja ulkonäöltään se poikkeaa totutusta. Alkuperäinen keltainen väri on hiottu, ruostutettu ja lakattu, eli ruostesuojauksen sijaan voidaan sanoa että ruosteet on suojattu lakkakerroksella. Auton hintapyyntö on 3990 euroa. Tämä yksilö ei kaikilta osin vastaa täysin vuosimallia 1974, vaan esimerkiksi tuon vuosimallin nelipuolainen ohjauspyörä on vaihdettu vanhemman malliseen, samoin takavalot näyttävät vanhemmalta kuin kyseisessä vuosimallissa pitäisi olla. Konepelti on vaihdettu punaiseen, ja siitä puuttuu jäähdytysritilät, jotka tämänikäisissä Kuplissa olivat alunperin. Nämä muutokset eivät sinällään vaikuta auto toimivuuteen tai arvoon, sillä kyseessä ei ole museorekisteröity yksilö.Rekisterikilpi lienee alkuperäinen, sillä T-alkuisena se viittaa Turun ja Porin lääniin ja TC-alkuisia rekisteritunnuksia oli juuri 74-mallisissa autoissa. Sisäverhoilua on ajan hammas päässyt puraisemaan, mikä ei 50 vuotta täyttävässä autossa ole varsinainen ihme. Auto on myyjän mukaan muuten teknisesti hienosti toimiva, mutta myyjä kertoo ajaneensa autolla monttuun niin, että etuakselin iskarin kiinnitys on pettänyt toiselta puolelta. Uusi akseli pitäisi irrota alle 400 eurolla. Auton katsastus on voimassa maaliskuuhun 2025. Ilmoituksessa auton varusteeksi kerrotaan luistonestojärjestelmä. Se lienee passiivista mallia, eli 34 hevosvoiman teholla eivät takarenkaat menetä pitoaan kiihdytyksissä.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää