1.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: VW Kupla – Ruosteet suojattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä ihmeen erikoisuus VW Kupla muka on? Sehän on yksi maailman eniten valmistettuja automalleja. Pelkkä nimi ”kupla” kertoo useimmille mistä automallista on kyse, mutta nuoremmalle sukupolvelle asia ei ole samanlainen itsestäänselvyys kuin vähän aikaisemmille saapumiserille. Pitkään maailman eniten valmistetun automallin titteliä kantaneen VW Kuplan maahantuonti Suomeen päättyi varsinaisesti jo 48 vuotta sitten eli vuonna 1975. Saksassa niiden valmistus loppui kolme vuotta myöhemmin ja Meksikon tuotantolinjan viimeinen Kupla eli kaikkien aikojen 21 529 464. kappale valmistui vuonna 2003. Suomeen tuotiin vielä 1980-luvulla pieni määrä Meksikossa valmistettuja Kuplia, mutta ei laajemmassa mittakaavassa. Suomeen näitä Saksassa valmistettuja kansanautoja tuotiin vuosikymmenien aikana yhteensä 127 074 kappaletta. Ennätysvuosi oli 1965, jolloin Suomeen rekisteröitiin 17 188 uutta VW Kuplaa. Vain pieni murto-osa Kuplavolkkareista on enää liikenteessä, joten sikäli voidaan nykyään puhua jo erikoisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansanautosta VolkswageniksiKansanauto ei ollut pelkästään VW Kuplan kutsumanimi, vaan ensimmäiset Suomeen vuonna 1950 tuodut autot saivat viralliseksi nimekseen Kansanauto. Pian merkkiä alettiin kuitenkin kutsua virallisesti Volkswageniksi meilläkin. Vaikka Kupla on helppo tunnistaa ulkonäöstä, niin sekin muuttui ja kehittyi vuosien varrella. Vuonna 1958 soikea takalasi sai väistyä kulmikkaan tieltä. Kaksi vuotta myöhemmin alkuperäiset suuntaviitat vaihtuivat suuntavilkkuihin. Vuonna 1968 sähköjärjestelmä vaihtui 6-volttisesta 12-volttiseksi. Kupla nousi maailman kaikkien aikojen myydyimmäksi automalliksi vuonna 1972, jolloin se ohitti valmistusmäärissä T-Fordin. Kulta-aikoinaan Kupla kilpaili markkinoilla mm. Wartburgin, Fiat 850:n Ford Anglian ja Simca 1000:n kanssa.VW Kuplan tarina starttasi Berliinin autonäyttelyn avajaisissa huhtikuussa 1934. Tuolloin Adolf Hitler saneli suunnittelun reunaehdot, jotka täyttämällä tuleva edullinen automalli edistäisi Saksan nopeaa autoistumista. Auton tuli maksaa enintään 1000 silloista ”valtakunnan markkaa” (myöh. D-markka) mutta siitä huolimatta täyttää tiukasti seuraavat kriteerit: autoon piti mahtua vanhemmat ja kolme lasta, huippunopeus tuli olla vähintään 100 kilometriä tunnissa, kulutus ei saanut nousta yli 7-8 litran lukeman sadalla kilometrillä ja auton tuli kyetä nousemaan 30 prosentin mäkiä. Lisäksi valtakunnankanslerin vaatimuslistalla luki, että ”auton oli kestettävä ulkosäilytys talvellakin”. Käytännössä tämä tarkoitti ilmajäähdytteistä moottoria.Nopea suunnitteluaikataulu toi ongelmiaUuden kansanauton suunnittelijaksi oli ehdolla kolme nimeä, mutta itävaltalainen Ferdinand Porsche oli näistä kolmesta ainoa, jolla ei ollut juutalaistaustaa, joten hän tuli valituksi tehtävään. Kiireisen suunnitteluaikataulun takia Volkswagenilla turvauduttiin keinoihin, jotka eivät nykyäänkään ole täysin vieraita. Porsche ja muotoilusta vastannut Erwin Komenda ”lainasivat” eri suunnittelijoiden aiempia tutkielmia ”kansanautosta”, ja kurkkivat kilpailijoiden malleja ja suunnitelmia niin, että Kuplan lopullisen prototyypin valmistuessa oli jo selvää, että se johtaisi oikeustoimiin. Selviä patenttirikkomuksia havaittiinkin peräti yksitoista, ja lopullinen oikeuden ratkaisu patenttikiistoihin saatiin vasta vuonna 1961, jolloin Volkswagen tuomittiin kolmen miljoonan saksanmarkan hyvityksiin patenttirikkomuksista.Ruostutettu ja lakattuMyynnissä oleva VW Kupla on vuodelta 1974, ja ulkonäöltään se poikkeaa totutusta. Alkuperäinen keltainen väri on hiottu, ruostutettu ja lakattu, eli ruostesuojauksen sijaan voidaan sanoa että ruosteet on suojattu lakkakerroksella. Auton hintapyyntö on 3990 euroa. Tämä yksilö ei kaikilta osin vastaa täysin vuosimallia 1974, vaan esimerkiksi tuon vuosimallin nelipuolainen ohjauspyörä on vaihdettu vanhemman malliseen, samoin takavalot näyttävät vanhemmalta kuin kyseisessä vuosimallissa pitäisi olla. Konepelti on vaihdettu punaiseen, ja siitä puuttuu jäähdytysritilät, jotka tämänikäisissä Kuplissa olivat alunperin. Nämä muutokset eivät sinällään vaikuta auto toimivuuteen tai arvoon, sillä kyseessä ei ole museorekisteröity yksilö.Rekisterikilpi lienee alkuperäinen, sillä T-alkuisena se viittaa Turun ja Porin lääniin ja TC-alkuisia rekisteritunnuksia oli juuri 74-mallisissa autoissa. Sisäverhoilua on ajan hammas päässyt puraisemaan, mikä ei 50 vuotta täyttävässä autossa ole varsinainen ihme. Auto on myyjän mukaan muuten teknisesti hienosti toimiva, mutta myyjä kertoo ajaneensa autolla monttuun niin, että etuakselin iskarin kiinnitys on pettänyt toiselta puolelta. Uusi akseli pitäisi irrota alle 400 eurolla. Auton katsastus on voimassa maaliskuuhun 2025. Ilmoituksessa auton varusteeksi kerrotaan luistonestojärjestelmä. Se lienee passiivista mallia, eli 34 hevosvoiman teholla eivät takarenkaat menetä pitoaan kiihdytyksissä.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen