1.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: VW Kupla – Ruosteet suojattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä ihmeen erikoisuus VW Kupla muka on? Sehän on yksi maailman eniten valmistettuja automalleja. Pelkkä nimi ”kupla” kertoo useimmille mistä automallista on kyse, mutta nuoremmalle sukupolvelle asia ei ole samanlainen itsestäänselvyys kuin vähän aikaisemmille saapumiserille. Pitkään maailman eniten valmistetun automallin titteliä kantaneen VW Kuplan maahantuonti Suomeen päättyi varsinaisesti jo 48 vuotta sitten eli vuonna 1975. Saksassa niiden valmistus loppui kolme vuotta myöhemmin ja Meksikon tuotantolinjan viimeinen Kupla eli kaikkien aikojen 21 529 464. kappale valmistui vuonna 2003. Suomeen tuotiin vielä 1980-luvulla pieni määrä Meksikossa valmistettuja Kuplia, mutta ei laajemmassa mittakaavassa. Suomeen näitä Saksassa valmistettuja kansanautoja tuotiin vuosikymmenien aikana yhteensä 127 074 kappaletta. Ennätysvuosi oli 1965, jolloin Suomeen rekisteröitiin 17 188 uutta VW Kuplaa. Vain pieni murto-osa Kuplavolkkareista on enää liikenteessä, joten sikäli voidaan nykyään puhua jo erikoisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansanautosta VolkswageniksiKansanauto ei ollut pelkästään VW Kuplan kutsumanimi, vaan ensimmäiset Suomeen vuonna 1950 tuodut autot saivat viralliseksi nimekseen Kansanauto. Pian merkkiä alettiin kuitenkin kutsua virallisesti Volkswageniksi meilläkin. Vaikka Kupla on helppo tunnistaa ulkonäöstä, niin sekin muuttui ja kehittyi vuosien varrella. Vuonna 1958 soikea takalasi sai väistyä kulmikkaan tieltä. Kaksi vuotta myöhemmin alkuperäiset suuntaviitat vaihtuivat suuntavilkkuihin. Vuonna 1968 sähköjärjestelmä vaihtui 6-volttisesta 12-volttiseksi. Kupla nousi maailman kaikkien aikojen myydyimmäksi automalliksi vuonna 1972, jolloin se ohitti valmistusmäärissä T-Fordin. Kulta-aikoinaan Kupla kilpaili markkinoilla mm. Wartburgin, Fiat 850:n Ford Anglian ja Simca 1000:n kanssa.VW Kuplan tarina starttasi Berliinin autonäyttelyn avajaisissa huhtikuussa 1934. Tuolloin Adolf Hitler saneli suunnittelun reunaehdot, jotka täyttämällä tuleva edullinen automalli edistäisi Saksan nopeaa autoistumista. Auton tuli maksaa enintään 1000 silloista ”valtakunnan markkaa” (myöh. D-markka) mutta siitä huolimatta täyttää tiukasti seuraavat kriteerit: autoon piti mahtua vanhemmat ja kolme lasta, huippunopeus tuli olla vähintään 100 kilometriä tunnissa, kulutus ei saanut nousta yli 7-8 litran lukeman sadalla kilometrillä ja auton tuli kyetä nousemaan 30 prosentin mäkiä. Lisäksi valtakunnankanslerin vaatimuslistalla luki, että ”auton oli kestettävä ulkosäilytys talvellakin”. Käytännössä tämä tarkoitti ilmajäähdytteistä moottoria.Nopea suunnitteluaikataulu toi ongelmiaUuden kansanauton suunnittelijaksi oli ehdolla kolme nimeä, mutta itävaltalainen Ferdinand Porsche oli näistä kolmesta ainoa, jolla ei ollut juutalaistaustaa, joten hän tuli valituksi tehtävään. Kiireisen suunnitteluaikataulun takia Volkswagenilla turvauduttiin keinoihin, jotka eivät nykyäänkään ole täysin vieraita. Porsche ja muotoilusta vastannut Erwin Komenda ”lainasivat” eri suunnittelijoiden aiempia tutkielmia ”kansanautosta”, ja kurkkivat kilpailijoiden malleja ja suunnitelmia niin, että Kuplan lopullisen prototyypin valmistuessa oli jo selvää, että se johtaisi oikeustoimiin. Selviä patenttirikkomuksia havaittiinkin peräti yksitoista, ja lopullinen oikeuden ratkaisu patenttikiistoihin saatiin vasta vuonna 1961, jolloin Volkswagen tuomittiin kolmen miljoonan saksanmarkan hyvityksiin patenttirikkomuksista.Ruostutettu ja lakattuMyynnissä oleva VW Kupla on vuodelta 1974, ja ulkonäöltään se poikkeaa totutusta. Alkuperäinen keltainen väri on hiottu, ruostutettu ja lakattu, eli ruostesuojauksen sijaan voidaan sanoa että ruosteet on suojattu lakkakerroksella. Auton hintapyyntö on 3990 euroa. Tämä yksilö ei kaikilta osin vastaa täysin vuosimallia 1974, vaan esimerkiksi tuon vuosimallin nelipuolainen ohjauspyörä on vaihdettu vanhemman malliseen, samoin takavalot näyttävät vanhemmalta kuin kyseisessä vuosimallissa pitäisi olla. Konepelti on vaihdettu punaiseen, ja siitä puuttuu jäähdytysritilät, jotka tämänikäisissä Kuplissa olivat alunperin. Nämä muutokset eivät sinällään vaikuta auto toimivuuteen tai arvoon, sillä kyseessä ei ole museorekisteröity yksilö.Rekisterikilpi lienee alkuperäinen, sillä T-alkuisena se viittaa Turun ja Porin lääniin ja TC-alkuisia rekisteritunnuksia oli juuri 74-mallisissa autoissa. Sisäverhoilua on ajan hammas päässyt puraisemaan, mikä ei 50 vuotta täyttävässä autossa ole varsinainen ihme. Auto on myyjän mukaan muuten teknisesti hienosti toimiva, mutta myyjä kertoo ajaneensa autolla monttuun niin, että etuakselin iskarin kiinnitys on pettänyt toiselta puolelta. Uusi akseli pitäisi irrota alle 400 eurolla. Auton katsastus on voimassa maaliskuuhun 2025. Ilmoituksessa auton varusteeksi kerrotaan luistonestojärjestelmä. Se lienee passiivista mallia, eli 34 hevosvoiman teholla eivät takarenkaat menetä pitoaan kiihdytyksissä.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG – 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla