28.8.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: no pääseekö sillä Jäämerelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni polttoainesäiliö rasittaa, vaikka kaasuautosta onkin kyse. Kesän kiireet ovat tarkoittaneet allekirjoittaneelle varsin vähäisiä kilometrejä Seat Aronan ratissa. Tilanne korjaantui vasta lomien loputtua, kun Kesä kaasulla -sarjan tähdellä ehti ajamaan useampia päiviä. Lopputulos oli vähän ristiriitainen: pirteän oranssi katumaasturi lupaa paljon, mutta minusta se ei saisi ostajaa.Kaasukäytössä vika ei ole: päivärutiinini kulkevat useammankin tankkausaseman ohi, joten kaukaa uutta sisältöä säiliöihin ei tarvitse hakea. Kaasua toki toivoisi mahtuvan vähän enemmän, alle 300 kilometrin välein tankkaaminen alkaa vähän tympiä. Jos kaasuautoa vertaa toiseen vihervaihtoehtoon, sähköautoon, on useimpien mallien toimintamatka viherenergialla sama, mutta sähköauto sentään "täyttyy" itsestään kotilatausasemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkien matkojen ongelmaPidemmällä matkalla kaasusäiliö täyttyy toki sähköauton pikalatausta nopeammin. Toisaalta, jos sähköauton sanotaan olevan latausverkostosta riippuvainen, niin pätee sama Aronaankin. Seat toki kulkee myös bensiinillä, mutta yhdeksän litran säiliö riittää noin 150 kilometrin matkaan.Sähköautoihin liittyvä klisee Lapinmatkan soveltuvuudesta kelpaa siis Arona TGI:llekin: kyllä sillä Jäämerelle pääsee, mutta suunnitellen.Jo polttoainetankin kasvattaminen vajaaseen 30 litraan tekisi ihmeitä: silloin Arona toimisi arjessa vihreästi biokaasulla, mutta selviäisi myös satunnaisista mökkiseikkailuista kaasuverkoston ulkopuolelle tavallisen bensiiniauton tavoin.Toki moitteen vakavuus riippuu täysin omista autoilutarpeista: jos liikennöinti tapahtuu lähes täysin kaasuverkon sisällä, ei ongelmaa ole. Saman ongelman jakavat monet muut Volkswagen Groupin kaasuautot: esimerkiksi Golf TGI:n bensatankki on 9 litraa, Octavia G-Tecin 11,8 litraa.Perusauto toimiiSinänsä perusautona Arona TGI viehättää: mainiot tilat, hyvä alusta ja ihan ok ohjaus tekevät ajamisesta helppoa. Selkeää parannettavaakin on: alakierroksilla moottori on perin hengetön, joten vaihteita saa vaihtaa tiheästi. Onneksi kuusivaihteinen manuaali sinänsä on varsin sujuva. Voimanlähde on toki litrainen ja kolmesylinterinen, mutta saman 1.0 TSI:n muut versiot ovat aiemmin herättäneet ihastusta juuri runsaahkon väännön tuomalla vaivattomuudella. Nyt kaasuversiona voimanlähde muistuttaa monien kilpailijoiden vähemmän onnistuneita pikkuturboja.Alun viherautovertailuun palatakseni: edullisimmankin pään sähköautot näyttävät Seatille mallia kaupunkiajon sujuvuudessa. Toki ostohinnassa on suuri ero: uusi Seat Arona TGI:n hinnalla joutuu sähköautopuolelta katsomaan käytettyjä vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija