28.8.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: no pääseekö sillä Jäämerelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni polttoainesäiliö rasittaa, vaikka kaasuautosta onkin kyse. Kesän kiireet ovat tarkoittaneet allekirjoittaneelle varsin vähäisiä kilometrejä Seat Aronan ratissa. Tilanne korjaantui vasta lomien loputtua, kun Kesä kaasulla -sarjan tähdellä ehti ajamaan useampia päiviä. Lopputulos oli vähän ristiriitainen: pirteän oranssi katumaasturi lupaa paljon, mutta minusta se ei saisi ostajaa.Kaasukäytössä vika ei ole: päivärutiinini kulkevat useammankin tankkausaseman ohi, joten kaukaa uutta sisältöä säiliöihin ei tarvitse hakea. Kaasua toki toivoisi mahtuvan vähän enemmän, alle 300 kilometrin välein tankkaaminen alkaa vähän tympiä. Jos kaasuautoa vertaa toiseen vihervaihtoehtoon, sähköautoon, on useimpien mallien toimintamatka viherenergialla sama, mutta sähköauto sentään "täyttyy" itsestään kotilatausasemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkien matkojen ongelmaPidemmällä matkalla kaasusäiliö täyttyy toki sähköauton pikalatausta nopeammin. Toisaalta, jos sähköauton sanotaan olevan latausverkostosta riippuvainen, niin pätee sama Aronaankin. Seat toki kulkee myös bensiinillä, mutta yhdeksän litran säiliö riittää noin 150 kilometrin matkaan.Sähköautoihin liittyvä klisee Lapinmatkan soveltuvuudesta kelpaa siis Arona TGI:llekin: kyllä sillä Jäämerelle pääsee, mutta suunnitellen.Jo polttoainetankin kasvattaminen vajaaseen 30 litraan tekisi ihmeitä: silloin Arona toimisi arjessa vihreästi biokaasulla, mutta selviäisi myös satunnaisista mökkiseikkailuista kaasuverkoston ulkopuolelle tavallisen bensiiniauton tavoin.Toki moitteen vakavuus riippuu täysin omista autoilutarpeista: jos liikennöinti tapahtuu lähes täysin kaasuverkon sisällä, ei ongelmaa ole. Saman ongelman jakavat monet muut Volkswagen Groupin kaasuautot: esimerkiksi Golf TGI:n bensatankki on 9 litraa, Octavia G-Tecin 11,8 litraa.Perusauto toimiiSinänsä perusautona Arona TGI viehättää: mainiot tilat, hyvä alusta ja ihan ok ohjaus tekevät ajamisesta helppoa. Selkeää parannettavaakin on: alakierroksilla moottori on perin hengetön, joten vaihteita saa vaihtaa tiheästi. Onneksi kuusivaihteinen manuaali sinänsä on varsin sujuva. Voimanlähde on toki litrainen ja kolmesylinterinen, mutta saman 1.0 TSI:n muut versiot ovat aiemmin herättäneet ihastusta juuri runsaahkon väännön tuomalla vaivattomuudella. Nyt kaasuversiona voimanlähde muistuttaa monien kilpailijoiden vähemmän onnistuneita pikkuturboja.Alun viherautovertailuun palatakseni: edullisimmankin pään sähköautot näyttävät Seatille mallia kaupunkiajon sujuvuudessa. Toki ostohinnassa on suuri ero: uusi Seat Arona TGI:n hinnalla joutuu sähköautopuolelta katsomaan käytettyjä vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen