22.5.2020

Kevytperävaunun kokonaismassa voi olla jopa 825 kg – tiesitkö tämän kärryjen painosäännöistä?

Nykyiset määräykset mahdollistavat joillekin jarruttomille peräkärryille jopa 825 kilogramman kokonaismassan. Olennaista on kuitenkin varmistaa myös vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruitta, joka on usein alhaisempi ja näin ollen määräävä.

750 kilogrammaa on totuttu pitämään kevytperävaunujen eli O1-luokan jarruttomien kärryjen suurimpana mahdollisena kokonaismassana, mutta nykyään tuohonkin on osassa vaunuja mahdollista lisätä vielä 75 kg:n ylimääräinen massa. Mistä oikein on kyse?

Oleellista asiassa on se, että O1-luokan perävaunussa pyörien kautta maahan kohdistuva massa eli niin sanottu luokittelumassa ei edelleenkään saa ylittää 750 kilogrammaa, mutta auton vetokoukku saa ottaa taakakseen vielä ylimääräiset 75 kg – edellyttäen, että koukulle kyseisessä autossa tällainen massa sallitaan.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan teoriataustana on se, että kytkentäkohtaan kohdistuva esimerkiksi 75 kg:n massa kohdistuu tiehen auton jarruttavien akseleiden kautta. Näin kytkentäkohtaan kohdistuva massa lisää myös käytettävissä olevaa usein kitkan rajoittamaa jarruvoimaa, Traficomista todetaan. EU-lainsäädäntöön asia on tullut 2010-vuosikymmenen alkupuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katse rekisteritietoihin

Mistä sitten tietää, saako oman kärryn kokonaismassa olla 825 kilogrammaa?

Ensinnäkin vaunun rekisteröintitodistuksessa (tai rekisteritiedoissa) pitää kohdassa ”Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa” lukea 825 kg. Tästä siis 750 kg saa kohdistua vaunun akselille tai akseleille, joka ilmaistaan kohdassa ”Tieliikenteessä sallittu akselimassa”, ja loput 75 kg auton vetopäälle.

tiesitkö tämän kärryjen painosäännöistä

Mitä vetoautoon tulee, kokonaismassaltaan 825 kilogramman perävaunua saa lain mukaan vetää autolla, jonka suurin sallittu perävaunumassa jarruitta on 750 kg ja jonka vetokoukulle sallitaan vähintään 75 kg:n pystykuorma.
Näistä perävaunumassa selviää auton rekisteröintitodistuksesta, sen sijaan suurin vetokoukulle sallittu massa (aisapaino) on syytä tarkastaa auton teknisistä tiedoista. Tässä saattaa olla eroja sen mukaan, onko kyseessä tehdasasenteinen vai niin sanottu tarvikekoukku.

Ei kaikilla autoilla

On tärkeätä muistaa, että kaikilla autoilla ei saa vetää kokonaismassaltaan 825 kg:n perävaunua – eräillä autoilla, erityisesti hybridikäyttöisillä, vetomassat saattavat olla hyvinkin alhaiset tai jopa olemattomat.

Kärryn kantavuus (kantavuus = kokonaismassa – omamassa) pitää selvittää ennen kuormaamista, ja ehdottomasti myös varmistaa, ettei aisapainoa ole liikaa. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva.

Uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuvan tieliikennelain mahdollistamaan nopeusrajoitusmuutokseen 825 kg:n painosääntö ei vaikuta. Kuten muitakin kevytperävaunuja, myös näitä saa vetää 100 km/h nopeutta, jos tie- tai aluekohtaiset nopeusrajoitukset sen sallivat.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat