22.5.2020 Ajoneuvot Kevytperävaunun kokonaismassa voi olla jopa 825 kg – tiesitkö tämän kärryjen painosäännöistä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyiset määräykset mahdollistavat joillekin jarruttomille peräkärryille jopa 825 kilogramman kokonaismassan. Olennaista on kuitenkin varmistaa myös vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruitta, joka on usein alhaisempi ja näin ollen määräävä. 750 kilogrammaa on totuttu pitämään kevytperävaunujen eli O1-luokan jarruttomien kärryjen suurimpana mahdollisena kokonaismassana, mutta nykyään tuohonkin on osassa vaunuja mahdollista lisätä vielä 75 kg:n ylimääräinen massa. Mistä oikein on kyse? Oleellista asiassa on se, että O1-luokan perävaunussa pyörien kautta maahan kohdistuva massa eli niin sanottu luokittelumassa ei edelleenkään saa ylittää 750 kilogrammaa, mutta auton vetokoukku saa ottaa taakakseen vielä ylimääräiset 75 kg – edellyttäen, että koukulle kyseisessä autossa tällainen massa sallitaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan teoriataustana on se, että kytkentäkohtaan kohdistuva esimerkiksi 75 kg:n massa kohdistuu tiehen auton jarruttavien akseleiden kautta. Näin kytkentäkohtaan kohdistuva massa lisää myös käytettävissä olevaa usein kitkan rajoittamaa jarruvoimaa, Traficomista todetaan. EU-lainsäädäntöön asia on tullut 2010-vuosikymmenen alkupuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katse rekisteritietoihin Mistä sitten tietää, saako oman kärryn kokonaismassa olla 825 kilogrammaa? Ensinnäkin vaunun rekisteröintitodistuksessa (tai rekisteritiedoissa) pitää kohdassa ”Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa” lukea 825 kg. Tästä siis 750 kg saa kohdistua vaunun akselille tai akseleille, joka ilmaistaan kohdassa ”Tieliikenteessä sallittu akselimassa”, ja loput 75 kg auton vetopäälle. Mitä vetoautoon tulee, kokonaismassaltaan 825 kilogramman perävaunua saa lain mukaan vetää autolla, jonka suurin sallittu perävaunumassa jarruitta on 750 kg ja jonka vetokoukulle sallitaan vähintään 75 kg:n pystykuorma. Näistä perävaunumassa selviää auton rekisteröintitodistuksesta, sen sijaan suurin vetokoukulle sallittu massa (aisapaino) on syytä tarkastaa auton teknisistä tiedoista. Tässä saattaa olla eroja sen mukaan, onko kyseessä tehdasasenteinen vai niin sanottu tarvikekoukku. Ei kaikilla autoilla On tärkeätä muistaa, että kaikilla autoilla ei saa vetää kokonaismassaltaan 825 kg:n perävaunua – eräillä autoilla, erityisesti hybridikäyttöisillä, vetomassat saattavat olla hyvinkin alhaiset tai jopa olemattomat. Kärryn kantavuus (kantavuus = kokonaismassa – omamassa) pitää selvittää ennen kuormaamista, ja ehdottomasti myös varmistaa, ettei aisapainoa ole liikaa. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva. Uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuvan tieliikennelain mahdollistamaan nopeusrajoitusmuutokseen 825 kg:n painosääntö ei vaikuta. Kuten muitakin kevytperävaunuja, myös näitä saa vetää 100 km/h nopeutta, jos tie- tai aluekohtaiset nopeusrajoitukset sen sallivat. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe