1.11.2023

Kialla kokonaan uusi tilanne uuden EV9-mallin myötä: ”Jos tuotemerkki ei ole kunnossa, sitä ei osteta”

Kia EV9 on korealaisvalmistajan malliston suurin automalli koskaan Euroopassa, jossa on bonuksena suomalaisasiakkaiden toiveidet täyttävä toiminto.

Alkuviikosta Helsingissä esiteltiin kokonaan uusi sähköauto, iso Kia EV9. Kia aloittaa nyt kokonaan uuden pelin uudella automallillaan.  Toki Kialla on kokemusta aiemmin ison kokoluokan katumaastureista, Sorento-mallia on myyty ympäri maailman jo usean sukupolven ajan, mutta nyt Kia söhäisee isojen täyssähköisten luksuskatumaastureiden pesää uudella Kia EV9 -mallillaan.

Aiemmin Kia EV9:ää on esitelty Suomessa myös virtuaalisesti, mutta nyt se on myös todellista totta Suomessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Brändiä rakennettu pitkään

Kian Suomen maahantuojan brändijohtaja Rami Kittilän mukaan uuden automallin myyminen Suomessa ja muuallakin on kuitenkin käytännössä mahdotonta, jos itse brändi ei ole kunnossa. Kittilän mukaan siksi, että Kia astuu myös kokonaan uuteen hintaluokkaan EV9-mallillaan.

– Me tuomme markkinoille auton, joka maksaa alkaen hinnaltaan noin 82 000 euron. On päivänselvää, että jos tuotemerkki ei ole kunnossa, sitä ei osteta, Kittilä viittaa uuteen EV9-lippulaivamalliin.

Kialla onkin tehty määrätietoista brändityötä vuosien saatossa. Kia-merkkisiä autoja on myyty tasaisesti jokaisessa segmentissä ja Kia on laajan malliston ja pitkän 7 vuoden takuunsa myötä noussut 20 vuodessa yhdeksi Suomen myydyimmäksi automerkiksi. Viime vuonna Kia oli Suomen 3. rekisteröidyin automerkki 8,6 prosentin markkinaosuudella. Tänä vuonna Kia on tämän vuoden 5. rekisteröidyin automerkki. Markkinaosuus on nyt 7,7 prosenttia ja Kittilä arvioi sen olevan vuoden lopussa tasan kahdeksan.

Myös Kia EV9:n lanseeraus on Kittilän mukaan tärkeässä asemassa Kian brändiarvon kasvattamisessa.

– Tämä tuote on meille äärimmäisen tärkeä, Kittilä sanoo.

– Kia on toiseksi suurin automerkki Suomessa yksityispuolella, mutta yritysautoissa olemme sijalla kahdeksan tai yhdeksän – vaikka sekin on korkein sijoitus koskaan, Kittilä sanoo.

Kia haluaakin uudella EV9-mallillaan varmasti siivun yritysasiakkaista, myös siksi, että EV9:n edustama segmentti kasvaa koko ajan.

– Tänä vuonna EV9:n segmentissä myydään arviolta noin 1 100 autoa, ensi vuonna segmentin koko tuplaantuu, Kian pr-päällikkö Mikko Autio sanoo.

Sorento-asiakkaissa potentiaalia

Kia EV9:n kanssa samoista asiakkaista on tulossa kilpailemaan myös muina uusina malleina Polestar 3 sekä Volvo EX90. Ennestään täyssähköisten isojen SUV-autojen tannerta tömistävät muun muassa BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron sekä Tesla Model X.

Kia haluaa uudella EV9:llä saada koko ennustetusta 2 200 auton segmentistä ensi vuonna noin 15 prosentin siivun. Autoissa tämä tarkoittaa noin 300 rekisterikilpiin päätynyttä EV9-mallia ensi vuoden aikana.

Kia EV9 on Kian Euroopassa koskaan myymistä autoista suurin. Tätä ennen suurin on ollut Sorento, joka on myynnissä edelleen. Luonnollisesti Kian Sorento-historialla on myös merkitystä EV9:n tulevaisuudessa. Sorentoa on myyty neljän mallisukupolven ajan aina vuodesta 2003 saakka Suomessa. Sorentolla ajavissa asiakkaissa maahantuojalla nähdään varmasti paljon potentiaalia ottaen huomioon se, että esimerkiksi Sorenton vapaan autoedun verotusarvo huitelee samassa suuruudessa kuin Kia EV9:n verotusarvo. Sorenton asiakaskunnasta uskoisi löytyvän paljon sellaisia asiakkaita, jotka haluavat vaihtaa sähköön.

Yli 5-metrinen auto

Kia EV9 on 5,015 metriä pitkä ja akseliväli on tasan 3,1 metriä. Leveyttä autolla on ilman peilejä pari senttiä vajaa kaksi metriä.

Kian kilpailuvaltti segmentissään on suuri jarrullisen kärryn vetopaino, peräti 2 500 kiloa, ainoastaan BMW iX pystyy luokassaan samaan. Kia Sorento-mallistossa sama 2 500 kilon vetopaino on vain dieselmoottorisella mallilla. Kia EV9 on aina myös nelivetoinen ja auton saa joko 6- tai 7-paikkaisena. EV9:n 6-paikkaisen version keskirivin istuimet voi kääntää selkä menosuuntaan päin. Kaikkia EV9:n kilpailijoita ei ole saatavina yli 5-paikkaisina malleina.

Kia on myös hinnaltaan selvästi porukan edullisin. Sen ratkaisevat kuluttajat, että saako Kiassa rahalle tarpeeksi vastinetta suhteessa kilpailijoihin? Kun Kian alkaen hinta on karvan alle 82 000 euroa, kilpailijoiden alkaen hinnat lähentelevät 90 000 euroa tai ylikin.

Kun Kia lanseerasi uuden EV9:n, se aloitti samalla uuden aikakauden Kian historiassa. Kia EV9 edustaa Kian uutta muotokieltä ja tulevat EV3-, EV4- ja EV5-mallit noudattavat samoja linjoja.

Kia on valmistanut sähköautoja jo yli 10 vuotta, joista ensimmäinen Suomeen tullut automalli oli Kia Soul EV vuonna 2014. Vuonna 2021 lanseerattu Kia EV6 edusti jo Kian uutta sähköautojen maailmaa, sillä se oli ensimmäinen E-GMP-pohjalevylle rakennettu Kian sähköauto.

EV9 on kuitenkin monelta osa-alueelta paljon enemmän kuin EV6 – sähköautoilu on mennyt parissa vuodessa todella paljon eteenpäin.

EV9:n akkuteknologia on 8,5 prosenttia energiatehokkaampaa kuin EV6:n akkuteknologia. Lisäksi EV9:ssä on paljon sellaisia ominaisuuksia, mitä EV6:ssa ei vielä ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomalaisten pyynnöstä

Kia EV9:ssä on esimerkiksi Plug & Charge -toiminto, joka toimii tällä hetkellä ainoastaan Ionity-latausverkoston kanssa. EV9:ssä on EV6:n tapaan akuston esilämmitys, mutta EV9:n reittisuunnittelu on fiksumpi. Navigointi näyttää muun muassa virran jäljellä olevan prosentin päätepisteessä. Lisäksi suomalaisautoilijoiden toiveeseen on vastattu.

– EV9:n navigaatio näyttää myös latauslaitteiden saatavuuden ja se hakee reitillä tarvittaessa korvaavaa asemaa, jos tietyt laturit ovat varattuja. Akuston esilämmitys löytyy tietysti, ja bouksena siinä on suomalaisten pyynnöstä myös manuaalinen käynnistys, Mikko Autio sanoo.

Kia EV9:n WLTP-syklin mukainen toimintasäde on mallista riippuen hieman yli 500 kilometriä. Auto käyttää latauksessa 800 voltin järjestelmää, joka tarkoittaa sitä, että esilämmitettynä auton akku saattaa täyttyä vauhdikkaasti myös talvikelissä. Kian mukaan 99,8 kilowattitunnin kokoiseen akustoon saadaan lisää virtaa 15 minuutin aikana jopa niin paljon, että sillä taittuu 220 kilometrin matka.

Yksi EV9:n uusista ominaisuuksista on myös maailman ensimmäinen koneoppimista hyödyntävä mukautuva vakionopeudensäädin. Tämä tarkoittaa sitä, että vakionopeudensäädin omaksuu kuljettajan ajotapaa ja mukauttaa vakionopeudensäädintä toimimaan kuljettajan toimintamallien mukaan.

Koska kysymyksessä on myös iso auto, sen saaminen ahtaaseen pysäköintiruutuun voi tarkoittaa sitä, että autosta täytyy ensin poistua. Kia EV9:n saa auton kaukosäädinavaimen avulla pysäköityä myös viistoparkkiin.

Kia voi käyttää myös kotona isona powerbankina, virran varastoijana, sitten kun sähköverkko sen mahdollistaa.

– Esimerkiksi illalla kotiin tullessa, kun sähkölaitteet laitetaan päälle, autosta voidaan ottaa virtaa kotiin. Auton akku ladataan sitten täyteen yöllä, kun pörssisähkö on halvempaa, Mikko Autio sanoo.

Kia EV9 näkyy pian myös katukuvassa, sillä ensimmäiset autot saapuvat jälleenmyyjille lähiaikoina ja ensimmäiset asiakasluovutuksetkin tapahtuvat jo marraskuun loppupuolen ja joulukuun alun paikkeilla.

Kian maahantuojalta sanotaan, että tehdastilauksesta auton odotusaika on tällä hetkellä 2–6 kuukautta.

– Jos värillä ei ole niin väliä, niin auton voi saada hyvinkin nopeaan toimitukseen, Mikko Autio sanoo.

Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että maahantuoja on tilannut automallia varastoon heti alkumetreillä hyvinkin runsaasti.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat