17.2.2023 Ajoneuvot Kierrätysrenkaista valmistettu raaka-aine voi korvata jopa puolet kotimaisen muoviteollisuuden materiaaleista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotimainen rengaskierrätys on merkittävä raaka-aineen lähde kotimaiselle muovi- ja kumiteollisuudelle. Jopa puolet teollisuuden tarvitsemasta raaka-aineesta voidaan tuottaa kotimaisista kierrätysmateriaaleista. Suomen Rengaskierrätys Oy on uuden ajan alussa kun puhutaan renkaiden hyötykäytöstä. Tänä keväänä Lopelle valmistuva Suomen Rengaskierrätys Oy:n kiertotalouslaitos jalostaa renkaista yntyneestä jätteestä edullista ja huoltovarmaa uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuudelle. Kotimaassa vanhoista auton ja työkoneiden renkaista tuotettu uusioraaka-aine on tehokas tapa pienentää tuotannon ympäristöjalanjälkeä. Suomen Rengaskierrätys aloitti uuden sukupolven kiertotalouslaitoksen rakennustyöt Lopella vuoden 2022 tammikuussa. Rakennustyöt ovat edenneet aikataulun mukaan, ja laitos luovutetaan Suomen Rengaskierrätykselle maaliskuussa 2023. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensin koe-eriä raaka-ainetta Viime vuoden rengaskierrätysluvut ovat vakuuttavaa luettavaa. Viime vuonna hyötykäyttöön kerättiin 64 571 tonnia renkaita. – Isossa kuvassa tuolle tasolle vakiintunut vuotuinen keräysmäärä luo jatkossa erittäin hyvän pohjan uusioraaka-aineen tuotannolle, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo. Kun uusi kiertotalouslaitos valmistuu, renkaat saavat uuden elämän uuden laitoksen kautta. – Testaamme laitteistoa osin jo nyt. Heti luovutuksen jälkeen pääsemme aloittamaan myös uusioraaka-aineen koe-erien valmistamisen. Muovituotteiden hiilijalanjälki kevenee Lopen uusi kiertotalouslaitos on lähes vallankumouksellinen askel renkaiden uusio- ja hyötykäytölle. Uudessa laitoksessa renkaat jaotellaan ja esikäsitellään ensin. Renkaan sisältämät kuidut ja metallit erotellaan hyötykäyttöön. Sen jälkeen tuotantohallin linjastossa kumista jalostetaan granulaattia ja pulveria kumi- ja muoviteollisuuden prosesseihin. Suomen Rengaskierrätys Oy:stä arvioidaan, että lähituotetulla uusioraaka-aineella voidaan korvata noin 30–50 prosenttia valmiin kumi- tai muovituotteen tarvitsemasta neitseellisestä raaka-aineesta. – Näin kykenemme tukemaan asiakkaitamme vastuullisessa tuotannossa. Kierrätysraaka-ainetta käyttämällä alkutuotannon osuus vähenee, jolloin valmiin tuotteen hiilijalanjälki kevenee huomattavasti, Tuominen tiivistää. Suomessa on jo pitkään, vuosikausia hyödynnetty kaikki käytöstä poistuvat renkaat. Suuri osa käytöstä poistetuista renkaista on käytetty esimerkiksi infratyömailla maakiilojen täyteaineena. Lisäksi kierrätysmateriaalista rakennetaan esimerkiksi hulevesien suodatusjärjestelmiä sekä räjäytys- ja suojamattoja. – Kierrätysmateriaalia tarvitaan niihin jatkossakin. Materiaalihyötykäytön, kiertotalouden ja maapallon kantokyvyn näkökulmasta oleellista on se, että nyt kykenemme valmistamaan renkaasta jalostetulla uusioraaka-aineella kokonaan uusia tuotteita. Suomen Rengaskierrätys myös tuotekehityksessä Samalla kun Lopelle valmistuu uusi kiertotalouslaitos, tuotekehityksessä on myös saatu uutta aikaiseksi. – Uusioraaka-aine on asiakkaillemme uusi asia. Siksi olemme halunneet ottaa heidät mukaan suunnittelun osaksi alusta asti, Suomen Rengaskierrätys Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Thomas Söderström kertoo. Renkaiden uusiokäytöstä on syntynyt koe-eriä erilaisille muovituotteille. Uusioraaka-aine sopii hyvin esimerkiksi kengänpohjien, kuormalavojen, veneen lepuuttajien, frisbeen, suojamattojen tai vaikkapa jäteastioiden valmistamiseen. Periaatteessa uusioraaka-ainetta voidaan soveltaa kaikenlaisiin muihin muovituotteisiin paitsi lääkintävälineisiin, elintarvikepakkauksiin tai lasten leluihin. Myös kiinnostus uusioraaka-ainetta kohtaan on kasvanut. Teollisuuden asiakasyrityksiä kiinnostaa erityisesti uusioraaka-aineen edullinen hinta, mutta myös maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi lähellä tuotetun raaka-aineen varma ja tasainen saatavuus. Lopella käsitellään uusioraaka-aineeksi noin 20 000 tonnia renkaita vuodessa. – Ymmärrettävästi moni asiakas miettii, voiko uusioraaka-aine vahingoittaa omiin prosesseihin tarvittavia kalliita laitteita. Olemme testanneet tätä kumppaniemme kanssa paljon, ja uusioraaka-aine toimii aivan kuten muutkin raaka-aineet, Söderström kertoo. Suomen Rengaskierrätys Oy on vuonna 1995 perustettu Suomen ainoa rengasalan tuottajayhteisö. Se vastaa renkaiden valmistajien ja maahantuojien puolesta lakisääteisestä tuottajavastuusta eli renkaan keräämisestä, kierrättämisestä ja hyötykäytöstä. Voittoa tavoittelemattoman yhtiön toimintaa ohjaavat Suomen jätelaki sekä valtioneuvoston asetus. Lähde: Suomen Rengaskierrätys Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe