24.11.2018 Ajoneuvot Kimi Räikkönen: jäähyväiset Ferrarille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sunnuntaina ajettavassa Abu Dhabin GP:ssä päättyy eräs aikakausi suomalaista moottoriurheiluhistoriaa, kun Kimi Räikkönen starttaa viimeiseen F1-kisaansa Ferrarilla. Sädekehä tämän kuski/talli -yhdistelmän yllä ei kuitenkaan ihan heti himmene. No niin – siinä se nyt oli. Mahdollisuus nähdä suomalainen ajamassa Ferraria formula ykkösissä ei ehkä enää koskaan toistu. Ei enää omaa Maamme-lauluamme alkusoittona heti perään laulettavalle Fratelli d’Italialle – saapasmaan riemukkaalle kansallisrallille. Tai tältä tilanne ainakin tällä hetkellä näyttää.Vaikka siitä on kulunut jo 11 ja puoli vuotta, on kuin se olisi tapahtunut eilen – todellinen Suomi-F1-fanin jättipotti. Lajin kuumimpiin kuulunut kuljettaja, Kimi Räikkönen, joka oli jo ehtinyt saavuttaa urallaan kaksi MM-hopeaa ja yhdeksän voittoa, siirtyi viiden McLaren-Mercedes -kauden jälkeen tarunhohtoiseen Ferrari-talliin.Talliin, joka ainoana nykyisistä tiimeistä on ollut mukana formula ykkösissä sarjan aloitusvuodesta 1950 lähtien. Talliin, joka oli – ja on yhä edelleen – perinteisin, kuuluisin ja intohimoisin. Ja myös menestynein: vahvassa lähimuistissa olivat vielä Michael Schumacherin kausina 2000–2004 Ferrarilla saavuttamat viisi maailmanmestaruutta putkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas suomalainenKimi ei toki ollut ensimmäinen suomalaiskuski Maranellon palkkalistoilla. Olihan Jyrki Järvilehto toiminut Ferrarin testikuljettajana vuonna 1989 ennen loikkaamistaan F1-radoille saman vuoden syksyllä.Mika Salo puolestaan pääsi vielä pidemmälle: suomalainen tuurasi jalkansa loukannutta Schumacheria kaikkiaan kuudessa GP:ssä kaudella 1999, oli voittaa Saksan GP:n Hockenheimissa ja laulatti tifoseja Italian GP:n kolmannella tilallaan tarunhohtoisen Monzan palkintokorokkeella.Mutta täysiverinen, koko kauden kattava ajajasopimus Ferrarilla oli suomalaisittain uusi kokemus. Kuin steppi johonkin ylevämpään, vaikka olimmekin tuohon mennessä nauttineet jo Keke Rosbergin ja Mika Häkkisen kolmesta F1-mestaruudesta. Oli syytä olla entistäkin ylpeämpi meikäläisten moottoriurheilijoiden menestyksestä maailmalla.Pisteellä ohi muidenKausi 2007 ei siis olisi voinut lähteä liikkeelle jännittävimmissä merkeissä. Alku olikin mitä hienoin: Räikkönen ajoi ykköseksi heti avauskilpailussa Australian GP:ssä saavutettuaan sitä ennen paalupaikan ja kisan nopeimman kierroksen. Maranellossa kirkonkellot kilkattivat kunniaa Kimille, ja vain taivas näytti olevan rajana.Tätä seurasi kuitenkin yllättävä suvantovaihe. Tallikaveri, brasilialainen Felipe Massa näytti olevan keväällä niskan päällä, eikä uusia suomalaisvoittoja herunut. Kesällä peli näytti jo menetetyltä, kun Massan ohella myös McLaren-kaksikko, kaksinkertainen hallitseva maailmanmestari Fernando Alonso ja eräs nuori komeetta nimeltään Lewis Hamilton, olivat karanneet MM-pisteissä tavoittamattomalta tuntuneeseen johtoon.Viimeistä näytöstä ei ollut kuitenkaan vielä nähty, sillä, kuin taikaiskusta, Kimin ja punaisen auton synergia löytyi.Suomalainen voitti kymmenestä jäljellä olevasta kisasta viisi – viimeisen niistä Brasilian Interlagosin radalla, missä Räikkönen teki mahdottomasta mahdollisen ja nousi selvältä takamatkalta mestariksi. Taistelun tiukkuutta kuvaa hyvin se, että sekä Alonso että Hamilton hävisivät tittelin vaivaisella pisteellä Kimiin nähden.Nuo hetket seisoen kotisohvalla, tuota kisaa jännätessä, eivät milloinkaan unohdu.Toinen lopettaminenItse asiassa Kimin Ferrari-jäähyväisiä vietetään nyt jo toista kertaa. Räikkönen sai nimittäin kauden 2009 päätteeksi lähtöpassit, kun Alonso astui hänen tilalleen tanssivan hevosen talliin.Kylmästi tilastoja katsomalla tälle oli tietysti perusteensakin. Mestaruutta seuranneet kaksi kautta eivät olleet yhtä menestyksekkäitä, vaikka kaudella 2008 Räikkös-voittoja tupsahti sentään kaksi ja seuraavallakin kaudella yksi.Parin sapattivuoden aikana, jolloin Kimi kokeili muun muassa ralliautolla kilpailemista, vaikutti siis siltä, että suomalaista – ainakaan tätä suomalaista – ei enää tosiaankaan punaisessa autossa nähdä. Ferrarille ei nimittäin F1-historiassa ole tultu tuosta vain takaisin; modernina aikana yksi harvoista tuon tempun tehneistä oli ollut itävaltalainen Gerhard Berger, ja siitäkin oli kulunut jo parikymmentä vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdoton paluuIhmeitä kuitenkin tapahtuu. Yksi sellainen nähtiin vuonna 2013, kun takaisin F1-sirkukseen tulleen Räikkösen julkistettiin palaavan Ferrarille kaudeksi 2014.Valintaa pönkittivät epäilemättä kahden edelliskauden 2012–2013 vahvat suoritukset: Kimi nappasi Lotus-Renaultilla ajaessaan kaksi hienoa voittoa, ja oli ollut muutenkin tasaisesti mukana kärkikahinoissa.Vauhti ei siis ollut kadonnut minnekään, mutta uusi Ferrari-aika oli loppujen lopuksi Kimille melkoista taapertamista. Tätä kirjoitettaessa, siis ennen kauden päättävää Abu Dhabin GP:tä, tilille on kausilta 2014–2018 rapsahtanut vain yksi ykköstila, kun tallikaveri Sebastian Vettel on samassa ajassa juhlinut voittoa peräti 13 kertaa.Erityisesti Räikkönen vaikutti, ainakin näin ulkopuolisen silmin, kärsivän GP-viikonloppujen epätasaisista suorituksista. Jos lähtöruutu oli hyvä, kilpailu meni aina jollakin tavalla pieleen, ja jos kisavauhtia löytyi, voittohaaveet kaatuivat yleensä huonoon aika-ajosijoitukseen.Kaikkein kuuluisinSiksi onkin ihmeellistä, millaisen sädekehän lajin sisällä Kimi on varsinkin toisella Ferrari-jaksollaan luonut. Tai eihän Kimi sitä itse ole suoranaisesti luonut, vaan hänen rehellinen olemuksensa, joka vain kirkastui alkusyksystä julkaistun Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjan myötä.Viesti oli selvä: vain kilvanajo kiinnostaa Räikköstä, muu hälinä formulasirkuksessa ei pätkääkään. Tulevat kaksi kautta Kimin kotia lähellä olevassa sveitsiläisessä Sauber-tallissa tulevat varmasti tässä mielessä tarpeeseen.Joka tapauksessa Räikkönen on jo vuosikausia ollut F1-sarjan ylivoimaisesti suosituin kuljettaja – myös kansainvälisten fanien keskuudessa. Ei ole siis sattumaa, että kisalähetysten tunnusvideossa Kimi esiintyy kaikkien kuskien naamakuvissa järjestyksessä toiseksi viimeisenä – ennen lajin kuningasta, jo viisi mestaruutta saavuttanutta Lewis Hamiltonia.Ja onhan Kimillä eräs saavutus, jota edes Alonso tai Vettel eivät ole kyenneet lukuisista yrityksistään huolimatta päihittämään: Ferrarin viimeisin maailmanmestari on yhä edelleen suomalainen, kivikasvoinen sellainen.Ne kansallislaulutSädekehä välittyi hyvin esimerkiksi viime syyskuussa, kun Räikkönen ajoi ikimuistoiselle paalupaikalle Ferrarin kotiradalla Monzassa. Vaikka kisassa Kimi joutui luovuttamaan voiton Hamiltonille, hetket palkintopallilla olivat koskettavia – heräsi jo epäilys, ovatko nämä viimeiset tervehdykset uskollisille fanaatikoille siellä alhaalla.Viiden ja puolen vuoden voitto-odotuksetkin onneksi palkittiin muutama kisa tuon jälkeen USA:n GP:ssä Austinissa. Kakkosruudusta startannut Kimi nitisti Hamiltonin heti ensimmäisessä mutkassa, ja tykitti nopeita kierroksia juuri silloin, kun se mestarillisen taktiikan myötä oli tarpeen.Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene, yhdessä muun Ferrari-henkilökunnan kanssa, vaikutti palkintopallin alla jotenkin riemukkaammalta kuin Vettel-voittojen yhteydessä. Maamme-laulun perään punainen joukkio lauloi yhdessä Fratelli d’Italian – kovaa ja korkealta, kuin mestaruuden saavuttaneena.Kimi puolestaan katsoi alas – ja hymyili.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: FerrariMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”