5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiveniskemät yleistyvät suomalaisautoissa huolestuttavaa vauhtia: tuoreiden tarkastusten mukaan lähes joka toisessa autossa on vaurioita tuulilasissa. Yli neljännes ajoneuvoista vaatii korjausta tai lasin vaihtoa, ja vauriot voivat heikentää sekä näkyvyyttä että ajoneuvon turvallisuusjärjestelmien toimintaa. Kevään kirkastuessa yhä useampi autoilija huomaa tuulilasissaan talven aikana syntyneitä vaurioita. Viimeisimmän Kirkkaasti turvallisin -kampanjan tuulilasitarkastusten mukaan kiveniskemien määrä on selvässä kasvussa: niitä havaittiin 41,7 prosentissa tarkastetuista ajoneuvoista, mikä on 8,7 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisvuonna.Kampanjan aikana tarkastettiin yhteensä 1751 ajoneuvon tuulilasia yhdeksällä ABC-asemalla eri puolilla Suomea. Tarkastukset toteuttivat autoalan opiskelijat pääsiäisviikonlopun aikana. Autoilijoille annettiin palautetta tuulilasin kunnosta sekä tarvittaessa suositus korjauksesta tai vaihdosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli neljännes tarvitsee toimenpiteitäTarkastusten perusteella 25 prosentille autoista suositeltiin tuulilasin korjausta. Tämä koski erityisesti pieniä kiveniskemiä, jotka eivät sijainneet kuljettajan näkökentässä tai tuulilasikameran kohdalla. Vakavampia vaurioita, kuten halkeamia tai suuria iskemäkohtia, havaittiin 17,6 prosentissa tarkastetuista ajoneuvoista, ja näissä tapauksissa suositeltiin koko lasin vaihtoa.Vain 49,9 prosenttia tarkastetuista tuulilaseista todettiin olevan täysin kunnossa.Tuulilasin kunto vaikuttaa turvallisuuteen ja teknologiaanTuulilasin vauriot eivät ole pelkästään näkyvyyttä haittaava tekijä – ne voivat vaikuttaa myös ajoneuvon turvallisuusjärjestelmiin. Lähes kaikissa vuoden 2023 jälkeen valmistetuissa autoissa on tuulilasikamera, joka on osa kuljettajaa avustavaa ADAS-järjestelmää. Jos lasi on vaurioitunut kameran kohdalla, järjestelmä ei välttämättä toimi oikein, mikä voi heikentää esimerkiksi kaistavahdin tai hätäjarrutusavustimen toimintaa.Tuulilasin ikä on myös merkittävä tekijä sen kunnon kannalta. Vaikka lasissa ei olisi näkyviä vaurioita, yli kymmenen vuotta vanha lasi on usein kulunut ja naarmuuntunut, mikä voi heikentää näkyvyyttä erityisesti auringonpaisteessa tai pimeällä.Pakettiautoissa enemmän vaurioita kuin henkilöautoissaTutkimuksessa havaittiin, että ajoneuvon tyyppi vaikuttaa enemmän tuulilasin kuntoon kuin vuosittaiset ajokilometrit. Pakettiautojen tuulilaseissa oli selvästi enemmän vaurioita kuin henkilöautoissa. Suurin osa kuljettajista ajoi vuosittain 11 000–20 000 kilometriä, mutta ajomäärällä oli vain vähäinen vaikutus vaurioiden määrään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnaltaehkäisy kannattaaKiveniskemien korjaaminen on nopeaa ja edullista, kunhan siihen ryhdytään ajoissa. Autoilijoita kehotetaan tarkistamaan tuulilasin kunto säännöllisesti – erityisesti keväällä ja syksyllä, jolloin irtokiviä on teillä runsaasti. Myös lasinpesunesteen ja pyyhkijöiden kunto vaikuttavat siihen, kuinka hyvin vauriot havaitaan ja kuinka nopeasti ne voivat pahentua.Lähde: Traficom, Vianor Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”