Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita

Kuva Moottorin arkisto
Tuulilasikampanja_2018

Kiveniskemät yleistyvät suomalaisautoissa huolestuttavaa vauhtia: tuoreiden tarkastusten mukaan lähes joka toisessa autossa on vaurioita tuulilasissa. Yli neljännes ajoneuvoista vaatii korjausta tai lasin vaihtoa, ja vauriot voivat heikentää sekä näkyvyyttä että ajoneuvon turvallisuusjärjestelmien toimintaa.

Kevään kirkastuessa yhä useampi autoilija huomaa tuulilasissaan talven aikana syntyneitä vaurioita. Viimeisimmän Kirkkaasti turvallisin -kampanjan tuulilasitarkastusten mukaan kiveniskemien määrä on selvässä kasvussa: niitä havaittiin 41,7 prosentissa tarkastetuista ajoneuvoista, mikä on 8,7 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisvuonna.

Kampanjan aikana tarkastettiin yhteensä 1751 ajoneuvon tuulilasia yhdeksällä ABC-asemalla eri puolilla Suomea. Tarkastukset toteuttivat autoalan opiskelijat pääsiäisviikonlopun aikana. Autoilijoille annettiin palautetta tuulilasin kunnosta sekä tarvittaessa suositus korjauksesta tai vaihdosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli neljännes tarvitsee toimenpiteitä

Tarkastusten perusteella 25 prosentille autoista suositeltiin tuulilasin korjausta. Tämä koski erityisesti pieniä kiveniskemiä, jotka eivät sijainneet kuljettajan näkökentässä tai tuulilasikameran kohdalla. Vakavampia vaurioita, kuten halkeamia tai suuria iskemäkohtia, havaittiin 17,6 prosentissa tarkastetuista ajoneuvoista, ja näissä tapauksissa suositeltiin koko lasin vaihtoa.

Vain 49,9 prosenttia tarkastetuista tuulilaseista todettiin olevan täysin kunnossa.

Tuulilasin kunto vaikuttaa turvallisuuteen ja teknologiaan

Tuulilasin vauriot eivät ole pelkästään näkyvyyttä haittaava tekijä – ne voivat vaikuttaa myös ajoneuvon turvallisuusjärjestelmiin. Lähes kaikissa vuoden 2023 jälkeen valmistetuissa autoissa on tuulilasikamera, joka on osa kuljettajaa avustavaa ADAS-järjestelmää. Jos lasi on vaurioitunut kameran kohdalla, järjestelmä ei välttämättä toimi oikein, mikä voi heikentää esimerkiksi kaistavahdin tai hätäjarrutusavustimen toimintaa.

Tuulilasin ikä on myös merkittävä tekijä sen kunnon kannalta. Vaikka lasissa ei olisi näkyviä vaurioita, yli kymmenen vuotta vanha lasi on usein kulunut ja naarmuuntunut, mikä voi heikentää näkyvyyttä erityisesti auringonpaisteessa tai pimeällä.

Pakettiautoissa enemmän vaurioita kuin henkilöautoissa

Tutkimuksessa havaittiin, että ajoneuvon tyyppi vaikuttaa enemmän tuulilasin kuntoon kuin vuosittaiset ajokilometrit. Pakettiautojen tuulilaseissa oli selvästi enemmän vaurioita kuin henkilöautoissa. Suurin osa kuljettajista ajoi vuosittain 11 000–20 000 kilometriä, mutta ajomäärällä oli vain vähäinen vaikutus vaurioiden määrään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennaltaehkäisy kannattaa

Kiveniskemien korjaaminen on nopeaa ja edullista, kunhan siihen ryhdytään ajoissa. Autoilijoita kehotetaan tarkistamaan tuulilasin kunto säännöllisesti – erityisesti keväällä ja syksyllä, jolloin irtokiviä on teillä runsaasti. Myös lasinpesunesteen ja pyyhkijöiden kunto vaikuttavat siihen, kuinka hyvin vauriot havaitaan ja kuinka nopeasti ne voivat pahentua.

Lähde: Traficom, Vianor

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat