16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KLM on ollut ainoa iso eurooppalainen lippulaivalentoyhtiö, jonka peruskapearunkokalusto on koostunut Boeingin koneista. Tähän on tulossa mitä suurin muutos. Maailman vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö, vuonna 1919 perustettu Alankomaiden lippulaivalentoyhtiö KLM, käy parhaillaan monen muun lentoyhtiön tavoin läpi kustannus- ja vastuullisuustalkoita. Keskeisenä osana tässä hankkeessa ovat markkinoiden uudenaikaisimmat konetyypit. KLM operoi noin 120 koneen laivastollaan plus noin 70 koneen KLM Cityhopper -alalaivastollaan lentoja ympäri maailman solmukohdastaan Amsterdam Schipholista käsin. Schiphol on heittämällä Euroopan vilkkaimpia lentoasemia, mutta se on samalla tunnettu tavoitteistaan lentomelun hallitsemisessa ja kitkemisessä. Schipholissa on muun muassa kunnianhimoisena tavoitteena asettaa yöajan sulku ja kerta kaikkiaan kieltää yksityissuihkukoneet sekä tietyt, kaikkein vanhimmat konetyypit. Lentomelukampanjassa on menty jopa niin pitkälle, että kentällä seisovien koneiden APU:n eli suomeksi lisävoimakoneen käyttöön on puututtu. Monet lentomatkustajat voivatkin tunnistaa tämän koneen pyrstössä sijaitsevan, kerosiinilla muun muassa sähköä tuottavan pienen suihkuturbiinin merkittäväksi melun lähteeksi esimerkiksi boardingin aikana.Airbusin termi "neo" tulee sanoista new engine option eli uusi moottorivaihtoehto. KLM on valinnut omaan A320neo-sarjaansa CFM Internationalin LEAP 1A:t, yhdet markkinoiden hiljaisimmista suihkumoottoreista. Schipholin kentän suurin käyttäjä KLM kantaa niin ikään kortensa kekoon lentomelutalkoissa. Jo nyt KLM on pyrkinyt ajoittamaan myöhäiset lentonsa niin, että niillä käytetään hiljaisimpia konetyyppejä. Peruskapearunkolaivaston uudistus on niin ikään keskeinen osa lentomelun hallinnassa, mutta myös esimerkiksi kustannustehokkuudessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAirbuseja kehiinKLM:n kapearunkolaivasto on jo pitkään koostunut Boeing 737 NG -sarjan koneista. Kyseessä on maailman toistaiseksi eniten valmistetun konetyypin, Boeingin 737:n viimeistä edellinen versio, sukupolvi ennen kohukoneenakin tunnettua 737 MAX:ia.737-800 on NG-sarjan suosituin runkovariantti myös KLM:n tapauksessa. Kuvan yksilö PH-BXC on vanhimmasta päästä, vuodelta 1999. 737 NG oli nimensä mukaisesti Next Generation eli uusi sukupolvi, kun se lanseerattiin vuonna 1993, ja kun se eteni tuotantoon vuonna 1997. Suihkumatkustajakoneet ovat kuitenkin sen jälkeen menneet eteenpäin, etenkin moottoreidensa osalta. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster