16.6.2025

KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto

KLM on ollut ainoa iso eurooppalainen lippulaivalentoyhtiö, jonka peruskapearunkokalusto on koostunut Boeingin koneista. Tähän on tulossa mitä suurin muutos.

Maailman vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö, vuonna 1919 perustettu Alankomaiden lippulaivalentoyhtiö KLM, käy parhaillaan monen muun lentoyhtiön tavoin läpi kustannus- ja vastuullisuustalkoita. Keskeisenä osana tässä hankkeessa ovat markkinoiden uudenaikaisimmat konetyypit.

KLM operoi noin 120 koneen laivastollaan plus noin 70 koneen KLM Cityhopper -alalaivastollaan lentoja ympäri maailman solmukohdastaan Amsterdam Schipholista käsin.

Schiphol on heittämällä Euroopan vilkkaimpia lentoasemia, mutta se on samalla tunnettu tavoitteistaan lentomelun hallitsemisessa ja kitkemisessä. Schipholissa on muun muassa kunnianhimoisena tavoitteena asettaa yöajan sulku ja kerta kaikkiaan kieltää yksityissuihkukoneet sekä tietyt, kaikkein vanhimmat konetyypit. Lentomelukampanjassa on menty jopa niin pitkälle, että kentällä seisovien koneiden APU:n eli suomeksi lisävoimakoneen käyttöön on puututtu. Monet lentomatkustajat voivatkin tunnistaa tämän koneen pyrstössä sijaitsevan, kerosiinilla muun muassa sähköä tuottavan pienen suihkuturbiinin merkittäväksi melun lähteeksi esimerkiksi boardingin aikana.

Airbusin termi "neo" tulee sanoista new engine option eli uusi moottorivaihtoehto. KLM on valinnut omaan A320neo-sarjaansa CFM Internationalin LEAP 1A:t, yhdet markkinoiden hiljaisimmista suihkumoottoreista.

Schipholin kentän suurin käyttäjä KLM kantaa niin ikään kortensa kekoon lentomelutalkoissa. Jo nyt KLM on pyrkinyt ajoittamaan myöhäiset lentonsa niin, että niillä käytetään hiljaisimpia konetyyppejä.

Peruskapearunkolaivaston uudistus on niin ikään keskeinen osa lentomelun hallinnassa, mutta myös esimerkiksi kustannustehokkuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Airbuseja kehiin

KLM:n kapearunkolaivasto on jo pitkään koostunut Boeing 737 NG -sarjan koneista. Kyseessä on maailman toistaiseksi eniten valmistetun konetyypin, Boeingin 737:n viimeistä edellinen versio, sukupolvi ennen kohukoneenakin tunnettua 737 MAX:ia.

737-800 on NG-sarjan suosituin runkovariantti myös KLM:n tapauksessa. Kuvan yksilö PH-BXC on vanhimmasta päästä, vuodelta 1999.

737 NG oli nimensä mukaisesti Next Generation eli uusi sukupolvi, kun se lanseerattiin vuonna 1993, ja kun se eteni tuotantoon vuonna 1997. Suihkumatkustajakoneet ovat kuitenkin sen jälkeen menneet eteenpäin, etenkin moottoreidensa osalta.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat