7.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 – sähköä fiksusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on itse asiassa hämmentävää, miten paljon jo pienestä sähköavusta on iloa taajamissa paljon ajaville. Peugeot 3008 ja 5008 saivat sähköä voimalinjoihinsa 48 voltin hybridijärjestelmän muodossa. Olemme käyneet jo tekniikkaa läpi 5008:n koeajon yhteydessä. Kompaktimmassa 3008:ssa on käytössä samat palikat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso oivallusMuistan sen, kun itse heräsin ensimmäisen kerran tosissani ajattelemaan pienen perushybridin etuja. Kyseessä oli erään toisen autonvalmistajan koeajo Hollannissa kesällä 2012 – siis 11 vuotta sitten. Koeajojen yhteydessä toimittajille järjestettiin "leikkimielinen” kilpailu siitä, kuka ajaa koeajolenkistä suurimman osan pelkällä sähköllä.Ajoin tuolloin 44 kilometrin matkasta hieman yli puolet pelkällä sähköllä. Tuon auton akun kapasiteetti oli suurin piirtein sama kuin mitä Peugeotin 48 voltin hybridijärjestelmässä nyt – siis alle yksi kilowattituntia.Pelkällä sähkölläJa vaikka 3008:n sähkömoottori on myös pieni ja teholtaan vain 21 kW (28 hv), sen avulla päästään liikkeelle nätisti kiihdytettäessä. Sähkömoottorihan sijaitsee kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston yhteydessä.Voimalinjassa palikoiden järjestys on: voimalinjan alussa on polttomoottori, sitten seuraavat irrotuskytkin, sähkömoottori, kaksoiskytkinvaihteisto, vetoakselit ja komponenttiketjun päässä viimeisenä vielä etupyörät.Sähköllä edetään aina silloin, kun se vain on mahdollista eli 1,2-litrainen polttomoottori sammuu. Tämän toki huomaa ajossa, mutta mitään häiritsevää nytkähdystä ei tapahtumaan liity.Pelkällä sähköllä ajettaessa sähkömoottorista kuuluu hiljaista vihellystä/ujellusta, mutta siihenkin tottuu pian. Eikä alle 0,9 kWh akussa edes riitä virtaa kovin pitkiin yhtämittaisiin sähköajoihin, sillä käytössä oleva kapasiteetti on vain 0,43 kWh.Rullaten ja energiaa talteen ottaenTekniikka tekee tänä päivänä paljon mahdolliseksi, mutta tärkein kulutukseen vaikuttava yksittäinen tekijä istuu silti yhä ratin ja kuskin penkin selkänojan välissä. Ja etenkin sähkön myötä oikea ajotapa on noussut vieläkin tärkeämmäksi.Taloudellisinta on antaa auton rullata aina kuin mahdollista. Jalka kannattaa siis nostaa aina kaasulta kuin ajotilanne sen sallii. Ja kun vauhtia pitää hidastaa, se kannattaa tehdä pehmeästi ennakoiden ja kaikki mahdollinen jarrutusenergia talteen ottaen. Ennakoiva ajo on muutenkin taloudellisen ajon a ja o.Suurimmillaan sähköstä saatava etu on taajamissa, kun autoa kiihdytetään ja jarrutetaan jatkuvasti. Polttoainetta säästyy urbaanissa liikenteessä pari litraa sadalla kilometrillä. Maan- ja moottoritiellä etu jää selvästi pienemmäksi.Peugeotin kertoo, että sen kevythybridillä on mahdollista ajaa taajamissa puolet kaikista ajoista pelkällä sähköllä. Lyhyen koeajon perusteella tämä väittämä vaikuttaisi todenmukaiselta… kunhan kuljettaja vain omaksuu järjestelmän vaatiman ajotavan, jotta hybridivoimalinjasta saadaan kaikki etu irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu isossa kuvassaSe, miten paljon jo pienestä akusta ja sähkömoottorista saadaan irti, on tietysti ilahduttava asia, koska kuluttaja säästää polttoainetta ja tuottaa siten vähemmän hiilidioksidipäästöjä ilman että tekniikasta tarvitsee maksaa maltaita.Kevyt hybridijärjestelmä on myös nimensä mukaisesti kevyt. Komponentit eivät lisää auton massaa liikaa. Tämäkin on hyvä asia sen ison kuvan kannalta.Mutta on kevythybrideissä vielä kolmaskin idea. Niissä rajallisia raaka-aineita tarvitaan vähemmän kuin täyssähköautoissa, joiden akkujen kapasiteetit ovat kasvamassa jopa turhankin suuriksi.Toki ladattavassa hybridissä sähköä hyödynnetään vielä normaalihybridiä enemmän, mutta se edellyttää sitä, että akkua todellakin ladataan aina kuin vain mahdollista. Muutoin autossa kuljetetaan mukana vain turhaa kuollutta painoa – useimmin lähemmäs parisataa kiloa.Ja olkaamme onnellisia siitä, että tarjolla on vielä riittävästi erilaisia vaihtoehtoja, joista valita. Yhtä kaikille sopivaa ratkaisua kun ei ole oikeasti olemassa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaPeugeot 3008 48 V kevythybridi Hinta ei ilmoitettu Moottori Kevythybridi, 1199 cm3 bensaturbo, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto Teho Polttomoottori 100 kW (136 hv) 5500 r/min Sähkömoottori 21 kW (28 hv) Vääntö Polttomoottori 230 Nm/1750 r/min Sähkömoottori 550 Nm Akku 0,9 kWh litium-ioni, käytettävissä 0,43 kWh WLTP-kulutus 5,6 l/100 km CO2-päästöt 126 g/km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus: 4447 mm, leveys: 1841 mm, korkeus: 1620 mm, akseliväli: 2675 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa 21.8.2024 Ajoneuvot Uuden Volkswagen Transporter T7:n myynti on alkanut – hinta vähän päälle 50 000 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta