7.11.2023

Kolikoilla toimivat pysäköintiautomaatit katoamassa

Kuva Moottorin Arkisto
Messukeskus_pysäköinti

Pysäköintiautomaatteja poistetaan ja mobiilimaksaminen yleistyy – mutta pysäköintisovelluksen käyttäjä varo, ettei autosi seuraava omistaja pysäköi sinun laskuusi!

Pysäköintiautomaattien määrä on kaikkialla Suomessa ollut usean vuoden ajan laskussa, ja automaatteja poistetaan nyt kiihtyvään tahtiin, kun ne tulevat käyttöikänsä päähän, kertoo pysäköintiala tuoreessa ulostulossaan.

Kehityskulku perustuu suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n tilastoihin, joiden mukaan vain pari prosenttia yhdistyksen jäsenyritysten pysäköintimaksuista on kuluvana vuonna maksettu kolikoilla.

Taustalla on se, että pysäköinnin mobiilimaksamisen suosio on noussut voimakkaasti. Osa kaupungeista ei ole koskaan edes ottanut kolikkoautomaatteja käyttöönsä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sovellusten käyttäjä, tarkkana virheiden varalta!

Eri palveluntarjoajien mobiilisovellusten avulla pysäköintiaikaa on helppo maksaa niin julkisilla katuverkoilla kuin yksityisillä pysäköintialueilla ja parkkihalleissa. Sovellusten ansiosta autoilijan ei tarvitse etsiä maksuautomaatteja ja niihin kelpaavia maksuvälineitä.

Sovellusten hyvä puoli on myös se, että pysäköintimaksun voi keskeyttää, jos pysäköintitarve päättyykin aiottua aiemmin. Vastaavasti aikaa voi tarvittaessa jatkaa sovelluksen välityksellä käymättä auton luona.

Kuten Moottori aiemmin kertoi, kannattaa sovellusten käytössä olla tarkkana, jottei tule ikäviä yllätyksiä tuulilasiin.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistutti Moottorin artikkelissa, että koska sovelluksiin voi syöttää valmiiksi useamman ajoneuvon rekisteritunnuksen, niin pysäköintiä aloitettaessa on syytä olla tarkkana, että valitsee oikean rekisteritunnuksen.

– Myös pysäköintialueen valinnassa voi tulla virheitä, sillä sovellus saattaa ehdottaa väärää aluetta. Seurauksena voi tuulilasissa odottaa pysäköintivirhemaksu, vaikka olisikin mielestään pysäköinnistä maksanut.

Muista päivittää tiedot auton vaihduttua!

Jos kameratunnistus on aktivoituna tietylle rekisterinumerolle, niin pysäköintialueelle sisään ajettaessa pysäköinti alkaa ja poistuessa päättyy automaattisesti. Veloitus menee suoraan sovellukseen syötetyn luottokortin kautta. Yhä useammissa parkkihalleissa käytössä oleva toiminto on kätevä, sillä sen ansiosta kuljettajan ei tarvitse pois lähtiessään käydä erikseen maksuautomaatilla.

Joustava tapa maksaa pysäköinnistä on muistettava päivittää auton vaihduttua, sillä vanha rekisterinumero on muistettava poistaa sovelluksesta tai eteen voi tulla yllättävä lasku. Jos tätä ei muista tehdä, voi auton seuraava omistaja pysäköidä edellisen omistajan piikkiin.

pysäköinti 2021

Helsingissä mobiilimaksun osuus korkea

SPATY ry selvitti, miten suurimpien kaupunkien kunnallisessa pysäköinninvalvonnassa toimitaan pysäköintiautomaattien kanssa, ja onko käteisellä maksaminen enää suosiossa.

Helsingin ja Lahden kaupunkien maksullisilla pysäköintialueilla luovutaan hiljalleen kolikkomaksamisesta kunnallisessa pysäköinninvalvonnassa. Espoon kaupunki puolestaan on ollut muutaman vuoden ajan maksullisen pysäköinnin kokeilussa mukana, eikä kolikkoautomaatteja ole kaupungissa koskaan ollutkaan.

Mobiilimaksamisen osuus on SPATYn mukaan jatkuvassa nousussa kaikkialla Suomessa. Esimerkiksi Helsingin kaupungin maksullisilla alueilla pysäköintinsä maksaa mobiililaitteella jo yhdeksän kymmenestä autoilijasta.

Monissa suurimmissa kaupungeissa kuten Tampereella, Lahdessa ja Helsingissä automaatteja poistetaan vähitellen. Suurin syy on niiden ikä sekä toimimattomuus. Automaatteja ei enää korvata uusilla, myös varaosien saaminen vanhoihin automaatteihin on haastavaa.

Lahden kaupunki on luopumassa automaateista vuoden 2025 alussa, ja Helsinki on tehnyt vuonna 2022 päätöksen poistaa 209 automaattia.

Pienemmissä kaupungeissa kolikkomaksu saattaa edelleen onnistua. Esimerkiksi Jyväskylän kaupungin maksullisilla pysäköintialueilla valtaosaan automaateista voi maksaa kolikoilla, eikä pikaista poistumista ole tiedossa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: SPATY ry, Autoliitto

a:5:{i:0;s:6:"117222";i:1;s:6:"114745";i:2;s:6:"133024";i:3;s:6:"139213";i:4;s:6:"141436";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat