12.8.2024

Kolme VW-kandidaattia, mutta vain yksi pääsee jatkoon

Kuva Volkswagen

Herranen aika mikä trio: EA 276, Golf ja EA 266. Minkä sinä olisit valinnut VW Kuplan manttelinperijäksi?

1970-luvulle tultaessa Volkswagenin toisen maailmansodan jälkeiseen maailmaan tuotu, mutta jo 1930-luvulla alunperin suunniteltu kansanauto oli vanhenemassa käsiin. Tekniikan kehittyminen, yleinen vaurastuminen ja sotavuosien eksistentiaalisen kriisin väistyminen yhteiskunnallisen pikakehittymisen tieltä nakersivat Kuplan myyntilukuja. Parin vuosikymmenen jälkeen parhaina aseina olivat edullinen hinta ja lempeä ulkonäkö.

Tarvittiin jotain uutta. Volkswagenin, Audin, NSU:n ja Porschen insinöörit laitettiin kilpailemaan uuden kansanauton kehittämisestä. Volkswagen kokeili, kehitti ja hylkäsi lukuisia projekteja. Teknisten ratkaisujen lisäksi auton muotoilun suunnitteluun osallistuivat tuon ajan johtavat italialaiset studiot: Bertone, Ghia, Italdesign ja Pininfarina.

Tämän jutun pääkuvassa on kaksi EA-autoa (Entwicklungsauftrag eli tuotekehitystilausta) ja niiden keskellä kisan voittanut Golf.

Vihreä auto on EA 266, jonka kehittämisen aloitti vuonna 1969 Porsche. Tuloksena oli prototyyppi, jossa oli itsekantava kori ja suuri takaluukku. Kehittäjien kädenjälki näkyi siinä, että auto oli keskimoottorinen ja sen huippunopeus oli 187 km/h. Vesijäähdytteinen rivimoottori oli sijoitettu takaistuimen penkin alle – ei helpoin paikka huoltaa moottoria.

Kuvassa olevan proton lisäksi samalle tekniikalle olivat suunnitteilla myös kaksi- ja neliovinen sedan, roadster, urheilullinen coupé sekä minibussi. Hanke peruttiin lopulta lokakuussa 1971, koska autojen valmistaminen olisi tullut liian kalliiksi.

Punainen auto on EA 276, ja sekin kehitettiin vuonna 1969, mutta Wolfsburgissa. Tuossa konseptissa oli jo etumoottori, se oli etuvetoinen ja perä oli viisto suurella takaluukulla. Autosta valmistettiin vain tämä yksi proto, joka ei ollut vielä täysin toimiva.

Vuosien 1970 ja 1971 aikana päästiin lopulta yksimielisyyteen Kuplan seuraajan spekseistä: keulalle nelisylinterinen rivimoottori, myös voimansiirto edessä ja korin muotoiluun ajattomuutta sekä modernia kulmikkaampaa henkeä.

Golfin muotojen suunnittelu annettiin Giorgio Giugiaron ja Italdesignin vastuulle. Syntyi EA 337, josta oli nähtävissä jo tulevan Golfin piirteet. Auton lopulliset muodot ja yksityiskohdat hiottiin vielä kohdalleen VW:n omalla muotoiluosastolla Wolfsburgissa päämuotoilijan Herbert Schäferin johdolla.

Ykköskoppaisen Golf GTI:n koeajon voit lukea tästä linkistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • KAJ HELLBOM

    Kyllä Golf oli oikea valinta! Viimeksi ajelin eGolfilla, joka muuten olisi kannattanut sähköistää kunnolla eikä lähteä ID-linjalle!

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat