12.8.2024 Autoilun aikakone Kolme VW-kandidaattia, mutta vain yksi pääsee jatkoon Teksti Vesa Eskola Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herranen aika mikä trio: EA 276, Golf ja EA 266. Minkä sinä olisit valinnut VW Kuplan manttelinperijäksi? 1970-luvulle tultaessa Volkswagenin toisen maailmansodan jälkeiseen maailmaan tuotu, mutta jo 1930-luvulla alunperin suunniteltu kansanauto oli vanhenemassa käsiin. Tekniikan kehittyminen, yleinen vaurastuminen ja sotavuosien eksistentiaalisen kriisin väistyminen yhteiskunnallisen pikakehittymisen tieltä nakersivat Kuplan myyntilukuja. Parin vuosikymmenen jälkeen parhaina aseina olivat edullinen hinta ja lempeä ulkonäkö.Tarvittiin jotain uutta. Volkswagenin, Audin, NSU:n ja Porschen insinöörit laitettiin kilpailemaan uuden kansanauton kehittämisestä. Volkswagen kokeili, kehitti ja hylkäsi lukuisia projekteja. Teknisten ratkaisujen lisäksi auton muotoilun suunnitteluun osallistuivat tuon ajan johtavat italialaiset studiot: Bertone, Ghia, Italdesign ja Pininfarina.Tämän jutun pääkuvassa on kaksi EA-autoa (Entwicklungsauftrag eli tuotekehitystilausta) ja niiden keskellä kisan voittanut Golf.Vihreä auto on EA 266, jonka kehittämisen aloitti vuonna 1969 Porsche. Tuloksena oli prototyyppi, jossa oli itsekantava kori ja suuri takaluukku. Kehittäjien kädenjälki näkyi siinä, että auto oli keskimoottorinen ja sen huippunopeus oli 187 km/h. Vesijäähdytteinen rivimoottori oli sijoitettu takaistuimen penkin alle – ei helpoin paikka huoltaa moottoria.Kuvassa olevan proton lisäksi samalle tekniikalle olivat suunnitteilla myös kaksi- ja neliovinen sedan, roadster, urheilullinen coupé sekä minibussi. Hanke peruttiin lopulta lokakuussa 1971, koska autojen valmistaminen olisi tullut liian kalliiksi.Punainen auto on EA 276, ja sekin kehitettiin vuonna 1969, mutta Wolfsburgissa. Tuossa konseptissa oli jo etumoottori, se oli etuvetoinen ja perä oli viisto suurella takaluukulla. Autosta valmistettiin vain tämä yksi proto, joka ei ollut vielä täysin toimiva.Vuosien 1970 ja 1971 aikana päästiin lopulta yksimielisyyteen Kuplan seuraajan spekseistä: keulalle nelisylinterinen rivimoottori, myös voimansiirto edessä ja korin muotoiluun ajattomuutta sekä modernia kulmikkaampaa henkeä.Golfin muotojen suunnittelu annettiin Giorgio Giugiaron ja Italdesignin vastuulle. Syntyi EA 337, josta oli nähtävissä jo tulevan Golfin piirteet. Auton lopulliset muodot ja yksityiskohdat hiottiin vielä kohdalleen VW:n omalla muotoiluosastolla Wolfsburgissa päämuotoilijan Herbert Schäferin johdolla.Ykköskoppaisen Golf GTI:n koeajon voit lukea tästä linkistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Autoilun aikakone Tunnistatko nämä kymmenen Volkswagen Golf GTI -versiota pelkkien yksityiskohtien avulla? 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Taksit Suomen kovin tilataksi? – Tältä näyttää Suomessa rakennettu luodinkestävä taksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? Kommentit (1) Kyllä Golf oli oikea valinta! Viimeksi ajelin eGolfilla, joka muuten olisi kannattanut sähköistää kunnolla eikä lähteä ID-linjalle! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?