Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen

Kuva Jari Saarentaus

Käyttötestissä oleva Volkswagen Tiguan eHybrid sai loppukeväästä kesärenkaat alleen, ja pääsimme vihdoin mittaamaan sähköista toimintamatkaa 120 km/h -nopeudella.

Olemmekin jo ehtineet raportoida muiden tämänhetkisten käyttötestiautojemme Dacia Dusterin ja Toyota Priuksen rengaskuulumisista, ja luonnollisesti myös Volkswagen Tiguan sai kesäkumit alleen heti, kun viimeinenkin takatalven mahdollisuus poistui.

Myöhäiseen vaihtoajankohtaan on ainakin kaksi tärkeää syytä. Emme ensinnäkään tahdo lumipyryn myötä ylimääräisiä "talvirenkaat takaisin alle ja taas seuraavalla viikolla kesiksiin" -rumbaa, ja toisaalta onhan liian liukkailla renkailla aina mahdollisuus peltikolhuihin, jotka sitten keskeyttäisivät käyttötestin pitkäksi toviksi – ja siihen tiukassa testiaikataulussa ole varaa.

Dacian tapaan myös Tiguanissa rengaskoko, tässä tapauksessa 235/55 R18, säilyi kesärenkaisiin siirryttäessä tismalleen samana. Nokian Hakkapeliitta R5 SUV -kitkarenkaiden tilalle vaihdettiin Pirelli Scorpionit, joilla – toisin kuin Priuksen tapauksessa – oli ajettavuuteen yllättävän vähäinen vaikutus. Raportoimme auton käytöksestä tarkemmin seuraavassa väliraportissa; nyt on vuorossa jälleen lataushybridin sähköisen toimintamatkan mittaamista.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat