12.8.2024 Autoilun aikakone Kolme VW-kandidaattia, mutta vain yksi pääsee jatkoon Teksti Vesa Eskola Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herranen aika mikä trio: EA 276, Golf ja EA 266. Minkä sinä olisit valinnut VW Kuplan manttelinperijäksi? 1970-luvulle tultaessa Volkswagenin toisen maailmansodan jälkeiseen maailmaan tuotu, mutta jo 1930-luvulla alunperin suunniteltu kansanauto oli vanhenemassa käsiin. Tekniikan kehittyminen, yleinen vaurastuminen ja sotavuosien eksistentiaalisen kriisin väistyminen yhteiskunnallisen pikakehittymisen tieltä nakersivat Kuplan myyntilukuja. Parin vuosikymmenen jälkeen parhaina aseina olivat edullinen hinta ja lempeä ulkonäkö.Tarvittiin jotain uutta. Volkswagenin, Audin, NSU:n ja Porschen insinöörit laitettiin kilpailemaan uuden kansanauton kehittämisestä. Volkswagen kokeili, kehitti ja hylkäsi lukuisia projekteja. Teknisten ratkaisujen lisäksi auton muotoilun suunnitteluun osallistuivat tuon ajan johtavat italialaiset studiot: Bertone, Ghia, Italdesign ja Pininfarina.Tämän jutun pääkuvassa on kaksi EA-autoa (Entwicklungsauftrag eli tuotekehitystilausta) ja niiden keskellä kisan voittanut Golf.Vihreä auto on EA 266, jonka kehittämisen aloitti vuonna 1969 Porsche. Tuloksena oli prototyyppi, jossa oli itsekantava kori ja suuri takaluukku. Kehittäjien kädenjälki näkyi siinä, että auto oli keskimoottorinen ja sen huippunopeus oli 187 km/h. Vesijäähdytteinen rivimoottori oli sijoitettu takaistuimen penkin alle – ei helpoin paikka huoltaa moottoria.Kuvassa olevan proton lisäksi samalle tekniikalle olivat suunnitteilla myös kaksi- ja neliovinen sedan, roadster, urheilullinen coupé sekä minibussi. Hanke peruttiin lopulta lokakuussa 1971, koska autojen valmistaminen olisi tullut liian kalliiksi.Punainen auto on EA 276, ja sekin kehitettiin vuonna 1969, mutta Wolfsburgissa. Tuossa konseptissa oli jo etumoottori, se oli etuvetoinen ja perä oli viisto suurella takaluukulla. Autosta valmistettiin vain tämä yksi proto, joka ei ollut vielä täysin toimiva.Vuosien 1970 ja 1971 aikana päästiin lopulta yksimielisyyteen Kuplan seuraajan spekseistä: keulalle nelisylinterinen rivimoottori, myös voimansiirto edessä ja korin muotoiluun ajattomuutta sekä modernia kulmikkaampaa henkeä.Golfin muotojen suunnittelu annettiin Giorgio Giugiaron ja Italdesignin vastuulle. Syntyi EA 337, josta oli nähtävissä jo tulevan Golfin piirteet. Auton lopulliset muodot ja yksityiskohdat hiottiin vielä kohdalleen VW:n omalla muotoiluosastolla Wolfsburgissa päämuotoilijan Herbert Schäferin johdolla.Ykköskoppaisen Golf GTI:n koeajon voit lukea tästä linkistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Autoilun aikakone Tunnistatko nämä kymmenen Volkswagen Golf GTI -versiota pelkkien yksityiskohtien avulla? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 6.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Golf GTI V5-moottorilla 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentit (1) Kyllä Golf oli oikea valinta! Viimeksi ajelin eGolfilla, joka muuten olisi kannattanut sähköistää kunnolla eikä lähteä ID-linjalle! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa