4.2.2016 Ajoneuvot Kova väite Japanista: Subarun EyeSight estää kaksi kolmesta onnettomuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustilastot osoittavat merkittävän eron EyeSight-järjestelmällä ja ilman kyseistä turvajärjestelmää varustettujen Subaru-henkilöautojen välillä. Autovalmistaja Subaru heittää kuljettajaa avustavan teknologian hyötyjen ympärillä vellovaan keskusteluun lisää löylyä. Merkin mukaan nyt on todistettu, että Subarun EyeSight estää kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta. Taustalla on Japanilaisen ITARDA (Traffic Accident Research and Data Analysis) -tutkimusinstituutin selvitys.ITARDA:n keräämien onnettomuustilastojen perusteella instituutti rohkenee esittää, että Subarun EyeSight-järjestelmä estää jopa kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat prosenttiluvutSubarun tutkimusosasto on yhdessä ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis) -instituutin kanssa kerännyt vuosien 2010-2014 aikana Japanissa myytyjen lähes 300 000 Subaru-henkilöauton tiedot yhteen. Näistä autoista 246 000 oli varustettu Subarun törmäyksiä estävällä EyeSight-järjestelmällä.Onnettomuustilastot osoittavat Subarun kertoman mukaan merkittävän eron EyeSight-järjestelmällä ja ilman kyseistä turvajärjestelmää varustettujen Subaru-henkilöautojen välillä: EyeSight-järjestelmä vähensi onnettomuuksia 61 prosentilla. Jalankulkijaonnettomuudet vähenivät 49 prosentilla, nokka- tai risteävän liikenteen kolarit 62 prosentilla ja peräänajokolarit peräti 84 prosentilla.Testattu myös YhdysvalloissaYhdysvaltalainen IIHS-tutkimuslaitos (Insurance Institute for Highway Safety) testaa laajassa kolaritestissä myös törmäyksiä estävät tekniikat. Subarun mukaan kaikista testatuista automalleista ainoastaan EyeSight-järjestelmällä varustetut Subaru Legacy, Subaru Forester ja Subaru Outback pystyivät estämään nokkakolarin sekä 20 km/h:n että 40 km/h:n nopeudesta.Japanissa EyeSightilla varustetut Subaru Levorg, Forester ja XV Hybrid –mallit saavuttivat parhaan mahdollisen ASV+ -arvosanan JNCAP:n (Japan New Car Assessment Program) törmäyksiä estävien järjestelmien testissä. Testin maksimipistemäärä on 40. Jokainen automalli, joka saavuttaa 12 pistettä tai enemmän, saa parhaan ASV+ (Advanced Safety Vehicle-Plus) -arvosanan.EyeSight-järjestelmillä varustetut Subarut pärjäsivät testissä autovalmistajan mukaan erinomaisesti. Subaru Levorgille myönnettiin maksimipistemäärä 40 pistettä, Subaru Foresterille 39,9 ja Subaru XV Hybridille myös täydellisyyttä hipova 39,3 pistettä.Maahantuojan mukaan törmäyksiä estävä EyeSight-järjestelmä on Suomessa kuulunut jo reilun vuoden ajan Subaru Outbackin vakiovarustukseen.Lähde ja kuvitus Subaru Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa