4.2.2016 Ajoneuvot Kova väite Japanista: Subarun EyeSight estää kaksi kolmesta onnettomuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustilastot osoittavat merkittävän eron EyeSight-järjestelmällä ja ilman kyseistä turvajärjestelmää varustettujen Subaru-henkilöautojen välillä. Autovalmistaja Subaru heittää kuljettajaa avustavan teknologian hyötyjen ympärillä vellovaan keskusteluun lisää löylyä. Merkin mukaan nyt on todistettu, että Subarun EyeSight estää kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta. Taustalla on Japanilaisen ITARDA (Traffic Accident Research and Data Analysis) -tutkimusinstituutin selvitys.ITARDA:n keräämien onnettomuustilastojen perusteella instituutti rohkenee esittää, että Subarun EyeSight-järjestelmä estää jopa kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat prosenttiluvutSubarun tutkimusosasto on yhdessä ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis) -instituutin kanssa kerännyt vuosien 2010-2014 aikana Japanissa myytyjen lähes 300 000 Subaru-henkilöauton tiedot yhteen. Näistä autoista 246 000 oli varustettu Subarun törmäyksiä estävällä EyeSight-järjestelmällä.Onnettomuustilastot osoittavat Subarun kertoman mukaan merkittävän eron EyeSight-järjestelmällä ja ilman kyseistä turvajärjestelmää varustettujen Subaru-henkilöautojen välillä: EyeSight-järjestelmä vähensi onnettomuuksia 61 prosentilla. Jalankulkijaonnettomuudet vähenivät 49 prosentilla, nokka- tai risteävän liikenteen kolarit 62 prosentilla ja peräänajokolarit peräti 84 prosentilla.Testattu myös YhdysvalloissaYhdysvaltalainen IIHS-tutkimuslaitos (Insurance Institute for Highway Safety) testaa laajassa kolaritestissä myös törmäyksiä estävät tekniikat. Subarun mukaan kaikista testatuista automalleista ainoastaan EyeSight-järjestelmällä varustetut Subaru Legacy, Subaru Forester ja Subaru Outback pystyivät estämään nokkakolarin sekä 20 km/h:n että 40 km/h:n nopeudesta.Japanissa EyeSightilla varustetut Subaru Levorg, Forester ja XV Hybrid –mallit saavuttivat parhaan mahdollisen ASV+ -arvosanan JNCAP:n (Japan New Car Assessment Program) törmäyksiä estävien järjestelmien testissä. Testin maksimipistemäärä on 40. Jokainen automalli, joka saavuttaa 12 pistettä tai enemmän, saa parhaan ASV+ (Advanced Safety Vehicle-Plus) -arvosanan.EyeSight-järjestelmillä varustetut Subarut pärjäsivät testissä autovalmistajan mukaan erinomaisesti. Subaru Levorgille myönnettiin maksimipistemäärä 40 pistettä, Subaru Foresterille 39,9 ja Subaru XV Hybridille myös täydellisyyttä hipova 39,3 pistettä.Maahantuojan mukaan törmäyksiä estävä EyeSight-järjestelmä on Suomessa kuulunut jo reilun vuoden ajan Subaru Outbackin vakiovarustukseen.Lähde ja kuvitus Subaru Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle