4.2.2016 Ajoneuvot Kova väite Japanista: Subarun EyeSight estää kaksi kolmesta onnettomuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustilastot osoittavat merkittävän eron EyeSight-järjestelmällä ja ilman kyseistä turvajärjestelmää varustettujen Subaru-henkilöautojen välillä. Autovalmistaja Subaru heittää kuljettajaa avustavan teknologian hyötyjen ympärillä vellovaan keskusteluun lisää löylyä. Merkin mukaan nyt on todistettu, että Subarun EyeSight estää kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta. Taustalla on Japanilaisen ITARDA (Traffic Accident Research and Data Analysis) -tutkimusinstituutin selvitys. ITARDA:n keräämien onnettomuustilastojen perusteella instituutti rohkenee esittää, että Subarun EyeSight-järjestelmä estää jopa kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovat prosenttiluvut Subarun tutkimusosasto on yhdessä ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis) -instituutin kanssa kerännyt vuosien 2010-2014 aikana Japanissa myytyjen lähes 300 000 Subaru-henkilöauton tiedot yhteen. Näistä autoista 246 000 oli varustettu Subarun törmäyksiä estävällä EyeSight-järjestelmällä. Onnettomuustilastot osoittavat Subarun kertoman mukaan merkittävän eron EyeSight-järjestelmällä ja ilman kyseistä turvajärjestelmää varustettujen Subaru-henkilöautojen välillä: EyeSight-järjestelmä vähensi onnettomuuksia 61 prosentilla. Jalankulkijaonnettomuudet vähenivät 49 prosentilla, nokka- tai risteävän liikenteen kolarit 62 prosentilla ja peräänajokolarit peräti 84 prosentilla. Testattu myös Yhdysvalloissa Yhdysvaltalainen IIHS-tutkimuslaitos (Insurance Institute for Highway Safety) testaa laajassa kolaritestissä myös törmäyksiä estävät tekniikat. Subarun mukaan kaikista testatuista automalleista ainoastaan EyeSight-järjestelmällä varustetut Subaru Legacy, Subaru Forester ja Subaru Outback pystyivät estämään nokkakolarin sekä 20 km/h:n että 40 km/h:n nopeudesta. Japanissa EyeSightilla varustetut Subaru Levorg, Forester ja XV Hybrid –mallit saavuttivat parhaan mahdollisen ASV+ -arvosanan JNCAP:n (Japan New Car Assessment Program) törmäyksiä estävien järjestelmien testissä. Testin maksimipistemäärä on 40. Jokainen automalli, joka saavuttaa 12 pistettä tai enemmän, saa parhaan ASV+ (Advanced Safety Vehicle-Plus) -arvosanan. EyeSight-järjestelmillä varustetut Subarut pärjäsivät testissä autovalmistajan mukaan erinomaisesti. Subaru Levorgille myönnettiin maksimipistemäärä 40 pistettä, Subaru Foresterille 39,9 ja Subaru XV Hybridille myös täydellisyyttä hipova 39,3 pistettä. Maahantuojan mukaan törmäyksiä estävä EyeSight-järjestelmä on Suomessa kuulunut jo reilun vuoden ajan Subaru Outbackin vakiovarustukseen. Lähde ja kuvitus Subaru Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?