29.1.2017 Ajoneuvot KTM esittelee MP17-näyttelyssä uudistetun Adventure-malliston Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n Adventure-malliston kulmakivenä ollut 1190 Adventure jää pois tuotannosta ja uudet mallit kantavat mallimerkintöjä 1090 ja 1290. KTM uudistaa kerralla koko suositun Adventure-malliston. 150-hevosvoimainen 1190 Adventure ja pienempi 1050 Adventure jäävät pois tuotannosta. Uusi mallisarja koostuu kahdesta 1090-mallista ja kolmesta 1290-mallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIson matkaenduron ominaisuudet edullisella hinnalla1090 Adventuren moottori on 1050-kuutioinen V2, josta on puristettu 125 hevosvoiman huipputeho. Perusmalli 1090 Adventure on suunnattu enemmän katukäyttöön, kun taas 1090 Adventure R:ssa on pidemmät joustomatkat ja rengaskoko on valittu paremmin sorateille ja metsäpoluille sopiviksi. Muuten niiden tekniset tiedot ovat varsin yhteneviä.Perusmalli on ominaisuuksiltaan varsin urheilullinen. Mutkateillä se on kevyt ja osaavissa käsissä nopea käskettävä. Pystyn ja väljän ajoasennon takia sillä on mukava taittaa pidempiäkin taipaleita. Mittaristo on 1190:sta tuttu, jossa kierroslukunäyttö on analoginen ja muu informaatio kerrotaan kahden lcd-näytön välityksellä. Kuivapaino on luokassaan alhainen, vain 205 kiloa. Vakiovarustukseen kuuluvat sekä ABS-jarrut että luistonesto. Molemmat ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi toiminnassaan pyörän kallistuskulmaa. Polttoainesäiliö on kooltaan 23 litraa, mikä takaa riittävän toimintasäteen myös matkakäyttöön. KTM 1090 Adventure yllättää edullisella hinnallaan, sillä perusmallin hinnaksi ilmoitetaan 17 686 euroa.1290 Super Adventure - KTM Adventure -malliston lippulaivaKTM:n 160-hevosvoimainen Super Adventure 1290 tulee markkinoille kolmena eri versiona. S merkitsee sporttisia ominaisuuksia, T on touring-varusteltu ja itävaltalaisvalmistajan tapojen mukaan malliston offroad-henkisin version kantaa mallimerkinnässään kirjainta R.1290 Super Adventure S on ajo-ominaisuuksiltaan sporttipyörien tasoa, vaikka adventure-henkisenä se onkin ulkomitoiltaan ja istuinkorkeudeltaan suuri. Jousitus on WP:n valmistama ja semi-automaattinen. Kuljettaja voi valita jousituksen esijännityksen säädön neljästä vaihtoehdosta: yksin, yksin ja matkatavarat, kaksin tai kaksin ja matkatavarat. Vaimennusten säädöissä puolestaan on neljä vaihtoehtoa: comfort, street, sport ja offroad. Lopullisen säädön tekee semi-aktiivinen järjestelmä reaaliaikaisesti sen mukaan, mitä anturit kertovat.Muutenkin 1290 Super Adventure S on huippuvarusteltu. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja luistonestojärjestelmä huomioivat toiminnassaan myös pyörän sivusuuntaisen kallistuksen. Vakiovarustukseen kuuluu myös keulimisenesto sekä kaarreajovalot. Mittaristona on 6,5 tuuman TFT-värinäyttö. Sen yhtenä erikoisuutena on, että nopeusnäytön fonttikoko kasvaa nopeuden kasvaessa. Vaikka kierroslukunäyttö on digitaalinen, on se muotoiltu pyöreäksi luettavuuden parantamiseksi.Itävaltalaisvalmistajalle uusia ominaisuuksia on kaksi: avaimeton käyttöjärjestelmä sekä vaihdeavustin eli quickshifter. KTM:n järjestelmässä kuljettaja voi vaihtaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle ilman kytkimen käyttöä. Quickshifter ei kuulu vakiovarustukseen, mutta sen saa 711 euron hintaisella Travel Pack -päivityksellä. Tähän päivitykseen kuuluu quickshifterin lisäksi mäkilähtöavustin (Hill Hold Control), KTM My Ride järjestelmä joka mahdollistaa pyörän mittariston toimimisen älypuhelimen näyttönä sekä MSR-järjestelmä (Motor Slip Regulation), joka toimii käänteisesti kuin luistonestojärjestelmä. Se siis korvaa mekaanisen luistokytkimen ja raottaa kaasuläppiä moottorijarrutustilanteessa estäen takarengasta menettämästä pitoaan. 1290 Super Adventure S:n hinnaksi ilmoitetaan 21 986 €.1290 Super Adventure T:n suurin ero S-versioon on isompi 30 litran polttoainesäiliö. Kuten siitä voi päätellä on malli tarkoitettu pitkien taipaleiden taittajille. R-versiossa puolestaan on panostettu offroad-ominaisuuksiin mm. pidemmillä joustovaroilla ja maastokäyttöön soveltuvalla rengaskoolla. Samalla muiden mallien semi-aktiivinen jousitus on korvattu WP:n perinteisellä jousituksella, jossa muiden huippujousitusten tapaan on esijännityksen ja puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Hardcore -motoristin tarpeisiin on lisäksi tarjolla 1290 Super Adventure R TKC80 -erikoismalli, jossa on mallimerkinnän mukaisesti karkeakuvioiset Metzeler TKC80 -ensiasennusrenkaat. KTM 1090 Adventure Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1050 kuutiosenttimetriä Teho: 125 hevosvoimaa Vääntö: 108 newtonmetriä Kuivapaino: 205 kiloa Hinta: 17 686 € KTM 1290 Super Adventure S Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hevosvoimaa Vääntö: 140 newtonmetriä Kuivapaino: 215 kiloa Hinta: 21 986 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti