15.1.2024 Liikenne Kuka väistää ja missä järjestyksessä? – kuljetusrobotit hämmentävät liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Noudatettavat liikennesäännöt ja ajojärjestykseen liittyvät kysymykset vaikuttaisivat olevan keskeisin epätietoisuuden aihe.” Kuljetusrobotit ovat yleistyneet katukuvassa. Itsekseen lumisohjossa ja illan pimeydessä eteenpäin puskevat neliskanttiset ruokakassien kuljettajat herättävät hilpeyttä, hämmennystä ja epätietoisuuttakin.Miten kuljetusrobotit osaavat suoria perille? Osaavatko ne varoa jalankulkijoita ja väistää autoja? Koska ne uskaltautuvat ylittämään suojatien ja pitääkö niille antaa tietä vai väistävätkö kuljetusrobotit kaikkia muita liikenteessä kulkijoita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpätietoisuutta ilmassaKuljetusrobottien aiheuttama kiinnostus ja hämmennys on tavoittanut myös Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutin.– Kansalaiskeskustelun perusteella epätietoisuutta kevyiden automaattisten tavarankuljettimien suhteen vaikuttaisi olevan jonkin verran. Noudatettavat liikennesäännöt ja ajojärjestykseen liittyvät kysymykset vaikuttaisivat olevan keskeisin epätietoisuuden aihe, Ruutti toteaa.Ja jotta käytetään oikeita termejä, on heti alkuun tarkennettava, että tieliikennekäyttöön soveltuva kuljetusrobotti on voimassa olevan ajoneuvolain mukaisesti etähallittu, automaattisella ajojärjestelmällä varustettu sähköajoneuvo, josta käytetään nimitystä kevyt automaattinen tavarankuljetin.Aiheeseen liittyvää sääntelyä tarkennettiin 1.4.2023 voimaan tulleilla tieliikennelain ja ajoneuvolain muutoksilla sekä 1.1.2024 voimaan tulleella Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksellä.Ajoneuvo, ei jalankulkija!Aivan keskeisintä on mieltää, että kuljettimet ovat ajoneuvoja, eivät jalankulkijoita.– Voimassa olevan tieliikennelain mukaisesti kuljettimella on noudatettava ajoneuvon käyttöä yleisesti koskevia lainkohtia, mutta ajaminen jalkakäytävällä on erikseen mahdollistettu. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle, Ruutti kansantajuistaa käytäntöjä.Onko kuljetusrobotti aina väistämisvelvollinen muita kulkijoita kohtaan? Miten tulisi toimia, jos on autoilija, kävelijä, pyöräilijä?– Ei, mutta kuljettimet on ohjelmoitu niin, että ne pysähtyvät esimerkiksi suojateiden eteen, eivätkä liiku ennen kuin tie on vapaa.Ruutti tähdentää, että ajoneuvon – kuten henkilöauton tai polkupyörän – kuljettajan on lähtökohtaisesti suhtauduttava kuljettimeen kuin mihin tahansa ajoneuvoon, mutta käytännössä kuljetin saattaa väistää ohjelmointinsa vuoksi myös sellaisissa tilanteissa, joissa väistämisvelvollisuutta ei olisi.Kuljettimen kontolla on merkittävä vastuu.– Kuljettimen on muiden ajoneuvojen kuljettajien tavoin annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.Ruutti tuo myös esiin, että ohittaessaan kuljettimen on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.– Suojatiellä ajorataa ylitettäessä kuljetin ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle ja jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku, Ruutti tarkentaa.Hän korostaa Liikenneturvan näkemyksenä, että jos ja kun tavarankuljetusrobottien kaltaista ajoneuvoliikennettä jalkakäytäville sallitaan, tulee sen olla jalankulkuympäristöön soveltuvaa niin kokonsa kuin nopeutensa puolesta.Kuljetin ei saa olla liian kookasRuutti ottaa esiin ajoneuvolain (82/2021) 29 a pykälän, jonka mukaan ”Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa.”Samainen pykälä määrittelee myös, että tavarankuljettimen tulee olla rakenteensa, hallintalaitteidensa ja varusteidensa osalta mitoiltaan ja massoiltaan sellainen, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Jukka Juhola on valottanut Traficomin tuoreita määräyksiä, joiden mukaan kuljettimen sallitut mitat (l, k, p) ovat 65 x 80 x 80 senttiä. Mittoihin ei oteta huomioon huomioviiriä, heijastimia tai valaisimia varten asennettua joustavaa tankoa.– Kuljetin ei saa esimerkiksi olla niin kookas, ettei lapsi liikenneympäristössä näkyisi sen takaa, Juhola avaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarru löydyttävä, nopeus rajoitettuKuljettimissa pitää olla käyttöjarru sekä paloturvallinen polttoaine- ja sähköjärjestelmä. Maksimissaan 70 kilon painoisen kuljettimen suurin sallittu nopeus on kävelyvauhti eli korkeintaan 6 kilometriä tunnissa.Sallittuja ovat myös hieman rivakammin eli 6 km/h–15 km/h liikkuvat kuljettimet, vaikkei niitä vielä ole katukuvassa näkynyt. Nämä kuljettimet saavat puolestaan painaa kuormattuna maksimissaan 35 kiloa.Kuljettimessa tulee olla valot edessä ja takana sekä heijastimet edessä, sivuilla ja takana.– Kuljettimen on kyettävä pysähtymään ja pysymään paikallaan, jos havaitaan vika, törmäys tai kun kuljettimen automaattiajon järjestelmä ei ole sille määritellyn toiminta-alueen sisällä, Juhola kertoo.Se osaa myös puhua!Kuljettimet saa varustaa äänentoistolaitteistolla, jonka kautta se voi viestiä lähiympäristöönsä. Vuoden alusta voimaan tulleen Traficomin määräyksen mukaan viestimistä on kuitenkin suitsittu seuraavasti:Viestinnän äänenvoimakkuuden tulee vastata ihmisen puheäänen voimakkuuttaViestinnän tulee liittyä kuljetuksen toimintaohjeisiin tai kevyen automaattisen tavarankuljettimen käyttöön liikenteessäTeksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Janne Nikkarinen Lähteet: tieliikennelaki 29 a § (729/2018), ajoneuvolaki (82/2021) 52 §, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräys 1.1.2024 a:1:{i:0;s:6:"120250";} Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen