16.10.2022 Ajoneuvot Kuljetusalalla kova paine siirtyä sähköön – vaarana asiakkaiden menetys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoista verkkokaupoista iso osa on valmiit maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Monet yritykset ovat valmiita maksamaan enemmän niille kuljetusyrityksille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat. Näin käy ilmi Iososin ja Volvo Trucksin teettämästä selvityksestä. Euroopan johtavien verkkokauppa- ja valmistusta harjoittavien yritysten mukaan maantiekuljetukset on tärkein CO2-päästöjen vähentämisalue.Tutkimusyhtiö Ipsos haastatteli Volvo Trucksin puolesta sata suurta eurooppalaista verkkokauppaa ja valmistusta harjoittavaa yritystä kaikkiaan kahdeksassa Euroopan maassa. Selvityksen aiheena oli yritysten vaatimukset fossiilittomia kuljetuksia kohtaan tulevissa hankinnoissa.Suurin osa haastatelluista yrityksistä on asettanut tavoitteita ilmastojalanjälkensä pienentämiseksi. Peräti 78 prosenttia haastatelluista sanoo olevansa valmiita maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Peräti 85 prosenttia yrityksistä on valmiita vaihtamaan kuljetusyritystä, jos he eivät täytä heille asetettuja vaatimuksia. Tämä voi tarkoittaa kuljetusyrityksille suoranaista asiakkaiden menetystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiirtymisessä sähköön uusia liiketoimintamahdollisuuksiaVolvo Trucksin teettämä tutkimus osoittaa myös selkeän yhteyden tulevien liiketoimintamahdollisuuksien ja fossiilittomien kuljetusten välillä. Noin 60 prosenttia haastatelluista yrityksistä uskoo menettävänsä asiakkaita seuraavien kolmen vuoden aikana, jos he eivät pysty vastaamaan kuluttajien kysyntään vähähiilidioksidipäästöisistä tai nollapäästöisistä toimituksista.– On erittäin positiivista nähdä tämä suuri paine fossiilivapaille kuorma-autokuljetuksille. Se tarkoittaa, että näemme alalla massiivisen muutoksen tulevina vuosina. Uskomme, että sähköistäminen on avaintekijä kohti päästöttömiä maantiekuljetuksia, ja olemme ylpeitä voidessamme tarjota jo nyt täysin sähköisiä kuorma-autovaihtoehtoja useimpiin kuljetustehtäviin. Siirtyminen sähköön tarkoittaa lisää liiketoimintamahdollisuuksia, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin pääjohtaja.Isot raskaan liikenteen kaluston valmistajat, Volvo Trucks mukaan lukien on asettanut isoja tavoitteita automalliston muuttamisessa vähäpäästöisemmäksi. Volvo Trucks on asettanut maailmanlaajuiseksi tavoitteeksi, että vuonna 2030 puolet eli 50 prosenttia kaikista myydyistä uusista kuorma-autoista on akku- tai polttokennosähkökäyttöisiä.Siirtymistä sähköön johtavat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka, joissa tavoitteet ovat vielä korkeammat. Esimerkiksi Euroopassa pyrkimys on tällä hetkellä siihen, että noin 70 prosentissa uusista Volvon kuorma-autoista olisi päästöttömiä vuonna 2030.Lähde: Volvo Trucks Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta