16.10.2022 Ajoneuvot Kuljetusalalla kova paine siirtyä sähköön – vaarana asiakkaiden menetys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoista verkkokaupoista iso osa on valmiit maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Monet yritykset ovat valmiita maksamaan enemmän niille kuljetusyrityksille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat. Näin käy ilmi Iososin ja Volvo Trucksin teettämästä selvityksestä. Euroopan johtavien verkkokauppa- ja valmistusta harjoittavien yritysten mukaan maantiekuljetukset on tärkein CO2-päästöjen vähentämisalue.Tutkimusyhtiö Ipsos haastatteli Volvo Trucksin puolesta sata suurta eurooppalaista verkkokauppaa ja valmistusta harjoittavaa yritystä kaikkiaan kahdeksassa Euroopan maassa. Selvityksen aiheena oli yritysten vaatimukset fossiilittomia kuljetuksia kohtaan tulevissa hankinnoissa.Suurin osa haastatelluista yrityksistä on asettanut tavoitteita ilmastojalanjälkensä pienentämiseksi. Peräti 78 prosenttia haastatelluista sanoo olevansa valmiita maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Peräti 85 prosenttia yrityksistä on valmiita vaihtamaan kuljetusyritystä, jos he eivät täytä heille asetettuja vaatimuksia. Tämä voi tarkoittaa kuljetusyrityksille suoranaista asiakkaiden menetystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiirtymisessä sähköön uusia liiketoimintamahdollisuuksiaVolvo Trucksin teettämä tutkimus osoittaa myös selkeän yhteyden tulevien liiketoimintamahdollisuuksien ja fossiilittomien kuljetusten välillä. Noin 60 prosenttia haastatelluista yrityksistä uskoo menettävänsä asiakkaita seuraavien kolmen vuoden aikana, jos he eivät pysty vastaamaan kuluttajien kysyntään vähähiilidioksidipäästöisistä tai nollapäästöisistä toimituksista.– On erittäin positiivista nähdä tämä suuri paine fossiilivapaille kuorma-autokuljetuksille. Se tarkoittaa, että näemme alalla massiivisen muutoksen tulevina vuosina. Uskomme, että sähköistäminen on avaintekijä kohti päästöttömiä maantiekuljetuksia, ja olemme ylpeitä voidessamme tarjota jo nyt täysin sähköisiä kuorma-autovaihtoehtoja useimpiin kuljetustehtäviin. Siirtyminen sähköön tarkoittaa lisää liiketoimintamahdollisuuksia, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin pääjohtaja.Isot raskaan liikenteen kaluston valmistajat, Volvo Trucks mukaan lukien on asettanut isoja tavoitteita automalliston muuttamisessa vähäpäästöisemmäksi. Volvo Trucks on asettanut maailmanlaajuiseksi tavoitteeksi, että vuonna 2030 puolet eli 50 prosenttia kaikista myydyistä uusista kuorma-autoista on akku- tai polttokennosähkökäyttöisiä.Siirtymistä sähköön johtavat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka, joissa tavoitteet ovat vielä korkeammat. Esimerkiksi Euroopassa pyrkimys on tällä hetkellä siihen, että noin 70 prosentissa uusista Volvon kuorma-autoista olisi päästöttömiä vuonna 2030.Lähde: Volvo Trucks Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen