16.10.2022 Ajoneuvot Kuljetusalalla kova paine siirtyä sähköön – vaarana asiakkaiden menetys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoista verkkokaupoista iso osa on valmiit maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Monet yritykset ovat valmiita maksamaan enemmän niille kuljetusyrityksille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat. Näin käy ilmi Iososin ja Volvo Trucksin teettämästä selvityksestä. Euroopan johtavien verkkokauppa- ja valmistusta harjoittavien yritysten mukaan maantiekuljetukset on tärkein CO2-päästöjen vähentämisalue.Tutkimusyhtiö Ipsos haastatteli Volvo Trucksin puolesta sata suurta eurooppalaista verkkokauppaa ja valmistusta harjoittavaa yritystä kaikkiaan kahdeksassa Euroopan maassa. Selvityksen aiheena oli yritysten vaatimukset fossiilittomia kuljetuksia kohtaan tulevissa hankinnoissa.Suurin osa haastatelluista yrityksistä on asettanut tavoitteita ilmastojalanjälkensä pienentämiseksi. Peräti 78 prosenttia haastatelluista sanoo olevansa valmiita maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Peräti 85 prosenttia yrityksistä on valmiita vaihtamaan kuljetusyritystä, jos he eivät täytä heille asetettuja vaatimuksia. Tämä voi tarkoittaa kuljetusyrityksille suoranaista asiakkaiden menetystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiirtymisessä sähköön uusia liiketoimintamahdollisuuksiaVolvo Trucksin teettämä tutkimus osoittaa myös selkeän yhteyden tulevien liiketoimintamahdollisuuksien ja fossiilittomien kuljetusten välillä. Noin 60 prosenttia haastatelluista yrityksistä uskoo menettävänsä asiakkaita seuraavien kolmen vuoden aikana, jos he eivät pysty vastaamaan kuluttajien kysyntään vähähiilidioksidipäästöisistä tai nollapäästöisistä toimituksista.– On erittäin positiivista nähdä tämä suuri paine fossiilivapaille kuorma-autokuljetuksille. Se tarkoittaa, että näemme alalla massiivisen muutoksen tulevina vuosina. Uskomme, että sähköistäminen on avaintekijä kohti päästöttömiä maantiekuljetuksia, ja olemme ylpeitä voidessamme tarjota jo nyt täysin sähköisiä kuorma-autovaihtoehtoja useimpiin kuljetustehtäviin. Siirtyminen sähköön tarkoittaa lisää liiketoimintamahdollisuuksia, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin pääjohtaja.Isot raskaan liikenteen kaluston valmistajat, Volvo Trucks mukaan lukien on asettanut isoja tavoitteita automalliston muuttamisessa vähäpäästöisemmäksi. Volvo Trucks on asettanut maailmanlaajuiseksi tavoitteeksi, että vuonna 2030 puolet eli 50 prosenttia kaikista myydyistä uusista kuorma-autoista on akku- tai polttokennosähkökäyttöisiä.Siirtymistä sähköön johtavat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka, joissa tavoitteet ovat vielä korkeammat. Esimerkiksi Euroopassa pyrkimys on tällä hetkellä siihen, että noin 70 prosentissa uusista Volvon kuorma-autoista olisi päästöttömiä vuonna 2030.Lähde: Volvo Trucks Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa