20.10.2023 Ajoneuvot Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunta sai ratkottavakseen kuluttajan valituksen, jossa asiakas ei ollut tyytyväinen uuden sähköpyörän akun toimivuuteen pakkasessa. Kuluttaja osti sähköpolkupyörän verkkokaupasta niin sanottuna etämyyntinä syyskuussa 2020. Kysymyksessä oli Canyon Grand Canyon:On AL 8.0 -sähköpyörä, jollaisen kuluttaja oli hankkinut Canyonin verkkokaupasta. Kuluttaja oli maksanut pyörästä 2 599 euroa.Kuluttaja teki pyörästä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, kun pyörän sähköjärjestelmässä oli käynnistysongelmia pakkasessa.Ostaja oli kokenut, että pyörässä oli käynnistysongelmia nimenomaan pakkaskelissä. Muina aikoina, esimerkiksi lämpimässä pyörä oli kuluttajan valituksen mukaan toiminut ongelmitta, mutta heti kun lämpötila laski pakkaselle, pyörän sähköjärjestelmässä ilmeni käynnistysongelmia. Kuluttaja kertoi valituksessaan, että ongelmat alkoivat heti, kun lämpötila laski nollan alapuolelle, ei pelkästään kireämmässä, noin 10 asteen pakkasessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaati ostohinnasta neljännestä takaisinKuluttaja vaati valituksessaan pyörän ostohinnasta 25 prosentin alennusta ostohinnasta, joka on euroissa 650 euroa.Ennen valituksen tekemistä kuluttajariitalautakuntaan pyörän valmistaja Canyon tarjosi kuluttajalle vaihtoehtona, että valmistaja ostaa pyörän takaisin. Tämä ei kuitenkaan kuluttajalle käynyt, koska hän käytti pyörää jokapäiväisiin työmatka-ajoihinsa. Toisena vaihtoehtona pyörän valmistaja tarjosi ostajalle toisenlaista käynnistysnappia pyörään. Tätä käynnistysnappia pystyi pitämään lämpimässä ja käyttämään sitä pyörän käynnistämiseen kylmänä. Valmistajan tarjoama käynnistysvaihtoehto ei ollut samanlainen kuin pyörän alkuperäinen ja tällöin pyörään olisi pitänyt vaihtaa myös näyttö. Käynnistysnapin muuttaminen olisi johtanut siihen, että sähköpyörän käyttö olisi ollut myös riippuvainen ehjästä näytöstä, johon käynnistysnappi oli integroitu.Pyörän valmistaja Canyon tarjosi myös sähköpyörän viimeisimpänä korjausehdotuksena, että pyörän kampia pyöritettäisi taaksepäin työkalun avulla, mutta siihen ei kuitenkaan toimitettu kuluttajalle kirjallisia ohjeita.Pyörän valmistajan edustaja Suomessa, Canyon Finland Oy totesi vastauksessaan kuluttajariitalautakunnalle, että pyörä ei ole tarkoitettu säilytettävän pakkasessa. Vastauksessaan pyörän valmistaja kertoo myös, että valmistaja on yhdessä komponenttitoimittaja Shimanon kanssa tarjonnut myös toistuvasti ratkaisuja ostajan kuvailemaan ongelmatilanteeseen.Komponenttivalmistaja Shimano on myös määritellyt ja ilmoittanut sähköpyöräkomponenttiensa toiminta-alueeksi lämpötilat -10 celsiusasteesta +50 celsiusasteeseen. Pyörän valmistaja Canyon ei ole myöskään omissa tuotetiedoissaan esittänyt poikkeavaa tietoa tai esittänyt väitettä siitä, että tuote toimii kaikissa lämpötiloissa tai sääolosuhteissa. Valmistaja myös toteaa, että pyörän käyttäminen on tarvittaessa mahdollista myös ilman sähköavustusta.Pyörän myyjä ja valmistaja toteaa myös vastauksessaan kuluttajariitalautakunnalle, että kuluttajan ostama tuote on testattu 3e-kategorian testein ja kyseinen kuluttajan ostama tuote on suunniteltu maastopyöräilyharrastuskäyttöön. Pyörän käyttö kaupunki- ja työmatkakäytössä on mahdollista, mutta ostajan kuvaama tilanne ei ole harrastuskäytössä normaali ja tästä syystä valmistaja ei katso sen olevan vika tai virhe, joka velvoittaisi valmistajaa ostajan vaatimaan hinnanalennukseen. Myyjä vetoaa vastauksessa myös toimitusehtoihinsa.Talvikäyttö on tavanomaista sähköpolkupyörälleKuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että sopimuksentekohetkellä voimassaolleen kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:n mukaan sopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä ostajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä. Lautakunta toteaa myös, että saman luvun 12 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tavaran tulee soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Saman 12 §:n 4 momentin mukaan tavarassa on virhe, jos se poikkeaa siitä mitä edellä mainituissa momenteissa säädetään.Lisäksi kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että saman kuluttajasuojalain 5 luvun 19 §:n mukaan jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta kuluttajasuojalain 8 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai purkaa kaupan, mikäli virhe on vähäinen.Kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että valmistaja tai myyjä voi sopimusehdoillaan rajoittaa ostajan kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia, vaikkakin pyörän valmistaja on asiassa vedonnut sopimusehtoihinsa.Lautakunta toteaa myös, että asiassa riidatonta on se, että sähköpolkupyörä ei käynnistynyt luotettavasti pakkaskelillä ja lisäksi, että ostajan mukaan ongelmat pyörässä alkoivat heti, kun lämpötila laski nollan alapuolelle. Valmistajan mukaan pyörän sähkökomponentit toimivat -10 celsiusasteeseen asti.Kuluttajariitalautakunta toteaa myös talvikäytön olevan tavanomaista sähköpolkupyörälle. Lautakunnan mukaan tavanomaisen käytön yhteydessä polkupyörää voi joutua säilyttämään pitkiäkin aikoja ulkona. Lautakunta katsoo päätöksessään myös, että sähköpolkupyörän kaikkien ominaisuuksien tulisi käyttökelpoisia kaikissa niissä lämpötiloissa, joita ostajan maassa tavanomaisesti koetaan. Kuluttajariitalautakunta toteaa, että jos myytävässä pyörässä on valmistajan tiedossa oleva lämpötilaan perustuvia rajoituksia, tulisi näistä rajoituksista kertoa korostetun selvästi ostajalle ennen kaupantekoa ja kuluttajan ostopäätöstä.Lautakunta suositti hyvitystäLautakunta katsoo, ettei pyörän valmistaja Canyon ole tässä tapauksessa osoittanut kertoneensa ostajalle sähköpolkupyörän pakkaskäytön rajoituksista ennen kaupantekoa. Koska kuluttajariitalautakunta on myös todennut, että sähköpolkupyörän tulisi olla käyttökelpoinen myös pakkaskelissä, on polkupyörässä sen käynnistysongelmien vuoksi virhe. Valmistajan toimesta virhettä on yritetty korjata ja valmistaja on myös tarjonnut pyörälle takaisinostoa, mutta ostaja vaatii virheen perusteella hinnanalennusta, johon ostaja on kuluttajariitalautakunnan mukaan myös oikeutettu, koska virheen korjausyritykset eivät ole onnistuneet siten, että pyörä olisi täysin käyttökelpoinen.Koska pyörän myyjä ja valmistaja sekä komponenttitoimittaja ovat myös vastauksessaan todenneet, että pyörän komponentit toimivat ainoastaan -10 celsiusasteen lämpötilaan asti, eikä laite tämän ominaisuuden vuoksi välttämättä sovellu käytettäväksi talviolosuhteissa, pitää lautakunta ostajan vaatimaa 25 prosentin hinnanalennusta määrältään perusteltuna.Kuluttajariitalautakunta suositti päätöksessään yksimielisesti, että ostaja olisi oikeutettu vaatimaansa 25 prosentin hinnanalennukseen. Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksensä maaliskuun alussa 2023.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkisto, kuvituskuvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle