20.10.2023 Ajoneuvot Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunta sai ratkottavakseen kuluttajan valituksen, jossa asiakas ei ollut tyytyväinen uuden sähköpyörän akun toimivuuteen pakkasessa. Kuluttaja osti sähköpolkupyörän verkkokaupasta niin sanottuna etämyyntinä syyskuussa 2020. Kysymyksessä oli Canyon Grand Canyon:On AL 8.0 -sähköpyörä, jollaisen kuluttaja oli hankkinut Canyonin verkkokaupasta. Kuluttaja oli maksanut pyörästä 2 599 euroa.Kuluttaja teki pyörästä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, kun pyörän sähköjärjestelmässä oli käynnistysongelmia pakkasessa.Ostaja oli kokenut, että pyörässä oli käynnistysongelmia nimenomaan pakkaskelissä. Muina aikoina, esimerkiksi lämpimässä pyörä oli kuluttajan valituksen mukaan toiminut ongelmitta, mutta heti kun lämpötila laski pakkaselle, pyörän sähköjärjestelmässä ilmeni käynnistysongelmia. Kuluttaja kertoi valituksessaan, että ongelmat alkoivat heti, kun lämpötila laski nollan alapuolelle, ei pelkästään kireämmässä, noin 10 asteen pakkasessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaati ostohinnasta neljännestä takaisinKuluttaja vaati valituksessaan pyörän ostohinnasta 25 prosentin alennusta ostohinnasta, joka on euroissa 650 euroa.Ennen valituksen tekemistä kuluttajariitalautakuntaan pyörän valmistaja Canyon tarjosi kuluttajalle vaihtoehtona, että valmistaja ostaa pyörän takaisin. Tämä ei kuitenkaan kuluttajalle käynyt, koska hän käytti pyörää jokapäiväisiin työmatka-ajoihinsa. Toisena vaihtoehtona pyörän valmistaja tarjosi ostajalle toisenlaista käynnistysnappia pyörään. Tätä käynnistysnappia pystyi pitämään lämpimässä ja käyttämään sitä pyörän käynnistämiseen kylmänä. Valmistajan tarjoama käynnistysvaihtoehto ei ollut samanlainen kuin pyörän alkuperäinen ja tällöin pyörään olisi pitänyt vaihtaa myös näyttö. Käynnistysnapin muuttaminen olisi johtanut siihen, että sähköpyörän käyttö olisi ollut myös riippuvainen ehjästä näytöstä, johon käynnistysnappi oli integroitu.Pyörän valmistaja Canyon tarjosi myös sähköpyörän viimeisimpänä korjausehdotuksena, että pyörän kampia pyöritettäisi taaksepäin työkalun avulla, mutta siihen ei kuitenkaan toimitettu kuluttajalle kirjallisia ohjeita.Pyörän valmistajan edustaja Suomessa, Canyon Finland Oy totesi vastauksessaan kuluttajariitalautakunnalle, että pyörä ei ole tarkoitettu säilytettävän pakkasessa. Vastauksessaan pyörän valmistaja kertoo myös, että valmistaja on yhdessä komponenttitoimittaja Shimanon kanssa tarjonnut myös toistuvasti ratkaisuja ostajan kuvailemaan ongelmatilanteeseen.Komponenttivalmistaja Shimano on myös määritellyt ja ilmoittanut sähköpyöräkomponenttiensa toiminta-alueeksi lämpötilat -10 celsiusasteesta +50 celsiusasteeseen. Pyörän valmistaja Canyon ei ole myöskään omissa tuotetiedoissaan esittänyt poikkeavaa tietoa tai esittänyt väitettä siitä, että tuote toimii kaikissa lämpötiloissa tai sääolosuhteissa. Valmistaja myös toteaa, että pyörän käyttäminen on tarvittaessa mahdollista myös ilman sähköavustusta.Pyörän myyjä ja valmistaja toteaa myös vastauksessaan kuluttajariitalautakunnalle, että kuluttajan ostama tuote on testattu 3e-kategorian testein ja kyseinen kuluttajan ostama tuote on suunniteltu maastopyöräilyharrastuskäyttöön. Pyörän käyttö kaupunki- ja työmatkakäytössä on mahdollista, mutta ostajan kuvaama tilanne ei ole harrastuskäytössä normaali ja tästä syystä valmistaja ei katso sen olevan vika tai virhe, joka velvoittaisi valmistajaa ostajan vaatimaan hinnanalennukseen. Myyjä vetoaa vastauksessa myös toimitusehtoihinsa.Talvikäyttö on tavanomaista sähköpolkupyörälleKuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että sopimuksentekohetkellä voimassaolleen kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:n mukaan sopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä ostajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä. Lautakunta toteaa myös, että saman luvun 12 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tavaran tulee soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Saman 12 §:n 4 momentin mukaan tavarassa on virhe, jos se poikkeaa siitä mitä edellä mainituissa momenteissa säädetään.Lisäksi kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että saman kuluttajasuojalain 5 luvun 19 §:n mukaan jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta kuluttajasuojalain 8 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai purkaa kaupan, mikäli virhe on vähäinen.Kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että valmistaja tai myyjä voi sopimusehdoillaan rajoittaa ostajan kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia, vaikkakin pyörän valmistaja on asiassa vedonnut sopimusehtoihinsa.Lautakunta toteaa myös, että asiassa riidatonta on se, että sähköpolkupyörä ei käynnistynyt luotettavasti pakkaskelillä ja lisäksi, että ostajan mukaan ongelmat pyörässä alkoivat heti, kun lämpötila laski nollan alapuolelle. Valmistajan mukaan pyörän sähkökomponentit toimivat -10 celsiusasteeseen asti.Kuluttajariitalautakunta toteaa myös talvikäytön olevan tavanomaista sähköpolkupyörälle. Lautakunnan mukaan tavanomaisen käytön yhteydessä polkupyörää voi joutua säilyttämään pitkiäkin aikoja ulkona. Lautakunta katsoo päätöksessään myös, että sähköpolkupyörän kaikkien ominaisuuksien tulisi käyttökelpoisia kaikissa niissä lämpötiloissa, joita ostajan maassa tavanomaisesti koetaan. Kuluttajariitalautakunta toteaa, että jos myytävässä pyörässä on valmistajan tiedossa oleva lämpötilaan perustuvia rajoituksia, tulisi näistä rajoituksista kertoa korostetun selvästi ostajalle ennen kaupantekoa ja kuluttajan ostopäätöstä.Lautakunta suositti hyvitystäLautakunta katsoo, ettei pyörän valmistaja Canyon ole tässä tapauksessa osoittanut kertoneensa ostajalle sähköpolkupyörän pakkaskäytön rajoituksista ennen kaupantekoa. Koska kuluttajariitalautakunta on myös todennut, että sähköpolkupyörän tulisi olla käyttökelpoinen myös pakkaskelissä, on polkupyörässä sen käynnistysongelmien vuoksi virhe. Valmistajan toimesta virhettä on yritetty korjata ja valmistaja on myös tarjonnut pyörälle takaisinostoa, mutta ostaja vaatii virheen perusteella hinnanalennusta, johon ostaja on kuluttajariitalautakunnan mukaan myös oikeutettu, koska virheen korjausyritykset eivät ole onnistuneet siten, että pyörä olisi täysin käyttökelpoinen.Koska pyörän myyjä ja valmistaja sekä komponenttitoimittaja ovat myös vastauksessaan todenneet, että pyörän komponentit toimivat ainoastaan -10 celsiusasteen lämpötilaan asti, eikä laite tämän ominaisuuden vuoksi välttämättä sovellu käytettäväksi talviolosuhteissa, pitää lautakunta ostajan vaatimaa 25 prosentin hinnanalennusta määrältään perusteltuna.Kuluttajariitalautakunta suositti päätöksessään yksimielisesti, että ostaja olisi oikeutettu vaatimaansa 25 prosentin hinnanalennukseen. Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksensä maaliskuun alussa 2023.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkisto, kuvituskuvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen