7.5.2021 Liikenne Kumpaa tavoitellaan: autoilu vähemmäksi vai autot pihimmiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: ”Henkilöautojen päästöt pienenevät kuitenkin kovalla vauhdilla ja autokanta sähköistyy, joten henkilöautoilun vähentämisen sijaan pitäisi tavoitella autokannan nopeampaa uudistamista.” Autoilun päästöjen vähentäminen on osana useissa viranomaisten valmistelemissa ja poliittisiin päätöspöytiin edenneissä suunnitelmissa, jotka liittyvät tulevaisuuden liikenteeseen. Päästöjen vähentäminen on esillä myös Liikenne12-suunnitelmassa, jonka virallinen nimi on Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032. Autoliitto on käynyt lävitse valtioneuvoston selonteon tästä suunnitelmasta, jossa todetaan, että liikenteen päästöjen vähentäminen edellyttää etenkin henkilöautoliikenteen vähentymistä. Autoliiton mukaan päästöjen vähentämistoimissa tulisi ottaa tarkasteluun laajempi näkökulma. – Henkilöautojen päästöt pienenevät kuitenkin kovalla vauhdilla ja autokanta sähköistyy, joten henkilöautoilun vähentämisen sijaan pitäisi tavoitella autokannan nopeampaa uudistamista. Tästä olisi päästöjen lisäksi myös merkittävää liikenneturvallisuushyötyä, Autoliitto esittää. Liikenteen sähköistymiseksi olisi Autoliiton mukana tehtävissä paljon. – Yhtenä keskeisenä keinona on latausinfrastruktuurin rakentamisen nopeuttaminen tukea lisäämällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Tunnin juna” vai tiehankkeet? Erityisen paljon Autoliittoa närästää Turun ”Tunnin juna” -hanke sen yhteiskuntataloudellisesta näkökulmasta. –Turun ”tunnin juna” -hankkeen eri vaihtoehdoista mikään ei Väyläviraston selvityksen mukaan ylitä yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa. Lisäksi raideliikennehankkeet ylipäätänsä päätetään säännönmukaisesti erittäin alimitoitetulla talousarviolla, mikä mahdollistaa kannattamattomien hankkeiden käynnistämisen ja toteuttamisen. Maantieverkolla on puolestaan runsaasti hankkeita, joiden hyöty-kustannussuhde on yli 2. Suomi liikkuu kumipyörin Autoliitto muistuttaa, että tieliikenne kattaa tällä hetkellä yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja liki 90 prosenttia tavaraliikenteen tonneista. – Valtaosa henkilöliikenteestä liikutaan henkilöautoilla. Tämä osuus ei ole juuri vaihdellut eikä sitä pystytä nopeasti ja varsinkaan kestävästi, kustannustehokkaasti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisesti merkittävästi muuttamaan, Autoliitto linjaa. Valtioneuvoston selonteko valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta ulottuu vuoteen 2032 saakka. Autoliitto arvioi, ettei vuoteen 2032 mennessä ole odotettavissa merkittäviä muutoksia liikkumistarpeisiin, rakennettuun ympäristöön tai kulkumuotojakautumiin. Tiestöllä liikkuvat ihmisten lisäksi myös tavarat kuten päivittäistavarakauppojen kuljetukset tai puu- ja paperitavarakuljetukset. Kuljetusten suurimpien sallittujen mittojen ja massojen nostaminen vaatii Autoliiton arvion mukaan panostuksia tieverkolle. Tuore tilanne ei lupaa hyvää: vuonna 2020 määrärahat riittivät päällysteiden uusimisen noin 4 000 kilometrin matkalta ja tänä vuonna vain noin 2 500 kilometrin matkalta. – Tiestön korjausvelka on saatava laskuun ja rahoitustasoa on nostettava merkittävästi selonteossa esitettyä korkeammalle tasolle, mikäli Suomi ja suomalaiset halutaan pitää liikkeessä. Vuonna 2018 julkaistussa Liikenneviraston ”Valtakunnalliset liikenne-ennusteet” -tutkimuksessa rautatieliikenteelle ennustetaan voimakkainta kasvua, mutta silti tieliikenteen osuus henkilöliikenteestä on lähes ennallaan vuonna 2050. Liikenteen tulevaisuus etenee päätöspöytiin – mutta kuinka käy rahoituksen? Liikenteen päästöjen vähennyskeinojen suunnittelu on käynnissä ja etenemässä poliittisen päätöksenteon rattaissa. Päästöjen vähentämiskeinojen valikoima on keskeinen ydin esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa valmistellussa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa. Tiekartassa hahmoteltuja päästöjen vähentämiskeinoja on käsitelty myös ilmasto- ja energiapoliittisessa ministerityöryhmässä. Fossiilittoman liikenteen tiekartta tarkoittaa keinokokonaisuutta, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Valtioneuvosto hyväksyi huhtikuun puolivälissä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vuosille 2021–2032. Tämä Liikenne12-suunnitelma etenee selontekona eduskunnalle ja poliittisen päätöksentekojärjestelmään. Sen pohja-ajatuksena on, että maan väyläverkon rahoituksessa saavutettaisiin perusväylänpidon rahoitustason nostaminen – toivoa sopii. Tienpidon rahoitustaivaalla on kuitenkin tuoreita uhkia, sillä hallitus päätti vastikään kehysriihessään myös säästöistä, joista 110 miljoona euroa on kohdennettu liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle. Jos säästöt kohdentuvat merkittävästi esimerkiksi teiden päällystysrahoihin, jatkaa tiestön korjausvelka kasvua ja suomalaisautoilijat saavat moniaalla eri puolilla Suomea ajaa rokonarpisilla teillä kuoppia väistellen. Ja kuten Autoliitto on huomauttanut, nykytilanne, jossa esimerkiksi maantieverkon perusväylänpidon rahoitustaso vaihtelee voimakkaasti vuosittain, ei ole hyvää omaisuuden hoitoa. Uhkana on, että perusväylänpidon rahoituksen voimakas vaihtelu jatkuu vuosien 2021 ja 2026 välillä. Liikenne12-suunnitelma on kunnianhimoinen ja uria aukova, sillä sen avulla on tarkoitus pyristellä irti lyhytnäköisestä siltarumpupolitikoinnista, jossa poliittisia ulostuloja ja investointipäätöksiä ohjaavat liian väkevästi äänestäjien mielistely. Maan verisuoniston eli liikenneväylien aitoon tarvekartoitukseen perustuva ja yli hallituskausien yli ulottuva rahoitussuunnitelma voisi mahdollistaa irtautumisen lyhytnäköisten poliittisten irtopisteien keruulta eli poliittisesta tuuliviireilystä, jossa tierahapäätöksien painotuksia ja perusteluja heiluttavat aina seuraavat vaalit. Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joukkoliikenne ei ole päästötöntä Liikenne12-suunnitelmana liittyvässä selonteossa mainitaan myös joukkoliikenne kestävänä liikkumismuotona yhdessä kävelyn ja pyöräilyn kanssa. Autoliiton mukaan olisi hyvä huomioida, että joukkoliikenteen päästöt riippuvat ajoneuvokalustosta, käytettävästä energiasta ja sen tuotantomuodosta, ajoneuvojen käyttö- ja täyttöasteesta sekä rakentamisenaikaisista päästöistä. – Nykyisillä joukkoliikenteen täyttöasteilla modernin henkilöauton päästöt alittavat monessa tilanteessa joukkoliikenteen päästöt tieliikenteessä. Joukkoliikenteen palvelutason ylläpitäminen ja kehittäminen on Autoliiton mukaan tärkeää koko liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta ja se edellyttää monilla alueilla taloudellista tukea. – On kuitenkin tärkeää huolehtia siitä, että tukea kohdennetaan oikein eikä sillä ylläpidetä ylikapasiteettia. Joukkoliikenne ei ole itsestäänselvyytenä kestävämpää kuin henkilöautoliikenne. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto a:4:{i:0;s:5:"92878";i:1;s:5:"90033";i:2;s:5:"89595";i:3;s:5:"91093";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle 4.6.2024 Liikenne Pystytkö keskittymään ajamiseen? – Drive-In-laboratorio paljastaa autojen multimedialaitteiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen 31.5.2024 Uutinen 1.6. liikennevakuutus muuttuu – muista 25/25-sääntö! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan