12.4.2021 Liikenne Fossiilittoman liikenteen aikeet etenevät – ministeriryhmä puinut keinoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen päästöjen vähennyskeinojen suunnittelu etenee kohti valtioneuvostoa ja päätöspöytiä. Ilmasto- ja energiapoliittisen ministerityöryhmä on jo käsitellyt kokonaisuutta, jossa on Autoliiton mukaan heikkouksia. Liikenteen päästöjen vähentäminen vaatii monenlaisia toimia, joista on tehty monenlaisia suunnitelmia. Päästöjen vähentämiskeinojen valikoima on keskeinen ydin liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa valmistellussa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa.Päästöjen vähentämiskeinojen päätösvalmistelu on nyt edennyt ilmasto- ja energiapoliittisen ministerityöryhmän kokouspöydälle. Ministeriryhmä käsitteli asiakokonaisuutta maaliskuun lopun kokouksessaan, muttei linjannut julkisuuteen vielä paljoakaan.Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä kävi läpi Fossiilittoman liikenteen tiekartan lausuntojen yhteenvetoa ja sen perusteella tehtäviä muutoksia tiekarttaan. Moottori on matkan varrella uutisoinut Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelusta useaan otteeseen – uutisoinnissa on tuotu esiin etenkin erilaisten päästötoimien mahdolliset vaikutukset tavallisen suomalaisen autoilijan liikkumisen edellytyksiin.Nyt tämä Fossiilittoman liikenteen tiekartta eli työryhmätyö on etenemässä kuluvan kevään aikana luonnokseksi valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjen puolitus vuoteen 2030Fossiilittoman liikenteen tiekartta tarkoittaa keinokokonaisuutta, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen.Päästötoimet herättävät laajaa kiinnostusta. Eri tahojen lausnnoissa käsiteltiin eniten eri liikkumisvaihtoehtojen tulevaisuuteen ja liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyviä kysymyksiä sekä – yllätys, yllätys – liikkumisen hintaa.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on seurannut tiiviisti liikenteen päästötoimia eli valmisteltavaa luonnosta valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä. Hän kehuu valmistelua siitä, että mukana on erilaisia päästövähennyskeinoja, mutta heikkouksiakin löytyy. Autoliiton näkemyksen mukaan keskeinen heikkous on riittämätön vaikutusten arviointi.Autoliitto: ruuhkamaksuja ei tarvitaValmisteilla oleva päätösluonnos pohjaa Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän työhön, jossa on läpikäyty useita erilaisia hinnoittelukeinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Näitä ovat liikenteen päästökauppa kotimaassa, polttoaineveron korotukset, dieselin alennetun verokannan poistaminen sekä tie- ja ruuhkamaksut.Autoliiton aiemman lausunnon mukaan ”poliittisen ohjauksen perusteella vaikuttaa siltä, että valtiovarainministeriön liikenteen verotyöryhmässä selvitetään myös paikantamiseen perustuvaa tieveromallia.”Nieminen tuo esiin sen, että ruuhkamaksujen tarvetta vähentää myös koronapandemian seurauksena tapahtuva etätyöloikka.Idea tiemaksuista on Niemisen mukaan perustellusti haudattu aina aiemminkin. Hänen mukaansa henkilöautoilun verotukseen ei tarvita kallista ajamisen seurantaan perustuvaa satelliittiperusteista järjestelmää tai ruuhkamaksuja.– Hyöty-kustannussuhde vie näiltä ideoilta toteuttamiskelpoisuuden 5,5 miljoonan ihmisen maassa. Liikenteen ilmastotoimia tarvitaan, muttei hinnalla millä hyvänsä.Bensan litrahinta huolenaAutoliitto on tuonut esiin huolensa liikennepolttoaineiden, bensan ja dieselin, litrahintojen mahdollisesta ennakoimattomasta hintojen noususta.Polttoaineiden hinnat ovat olleet monen autoilijan mielestä jo nyt kipurajoilla, kuten Moottori on uutisoinut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeroratkaisut auki, vaalit tulossaPäästötoimien kokonaisvaikutuksen arviointia hankaloittaa Autoliiton näkemyksen mukaan valmistelun keskeneräisyys. Esimerkiksi liikenteen veropäätöksiä saadaan vielä odotella, onhan valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista pohtivan, syyskuussa 2019 työnsä aloittaneen työryhmän toimikautta jatkettu 19.5.2021 asti.Oman poliittisen vireensä ja jännittyneisyyden päästötoimien valmisteluun tuovat kuntavaalit, jotka pidetään 13. kesäkuuta.– Aidossa vaikutustenarvioinnissa pitäisi olla samaan aikaan arvioitavana kaikki asiaan vaikuttavat suunnitelmat kuten valtiovarainministeriön verotyöryhmän kaavailut, jotta voitaisiin tehdä kattava kokonaisarviointi lopputuloksesta ja sen vaikutuksista, Nieminen linjaa.Autoliitto on ottanut jo aiemmin esiin vaikutustenarvioinnin, sillä se on Niemisen mukaan tärkeää, jotta kansalaisten ja yritysten liikkumisen edellytykset ovat jatkossa kestävällä pohjalla.Autoliiton arvion mukaan liikenteen tiukat päästötavoitteet sekä tavoite kohdistaa toimenpiteet pääsääntöisesti henkilöautoliikenteeseen, eivät voi olla vaikuttamatta suomalaisten kotitalouksien ja yritysten toimeentuloon ja liikkumisedellytyksiin. Biokaasu mukaan jakeluvelvoitteeseen Tuorein päätös päästöjen vähentämissavotassa on hallituksen päätös (8.4.2021) viedä eduskuntaan lakiesitys, jolla säädetään liikennepolttoaineiden kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta biokaasuun ja muuta kuin biologista alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin. Suomessa jakeluvelvoite koskee tätä nykyä bensiinin ja dieselin myyjiä. Jakeluvelvoite perustuu lakiin, ja sen avulla on määrä edistää biopolttoaineiden käyttöä moottoribensiinin ja dieselöljyn korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoiteprosentti liikennepolttoaineiden energiasisällöstä on tänä vuonna 18 prosenttia, josta sitä on vuosittain tarkoitus nostaa siten, että jo vuonna 2025 velvoiteprosentti on 24 ja 30 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen. Velvoitteen tarkoituksena on edistää uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käyttöä. Jakeluvelvoite koskee nestemäisiä liikenteessä käytettäviä polttoaineita, jotka tuotetaan biomassasta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Valtioneuvosto, liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriöMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen