12.3.2021 Autoilun hinta Bensapumpulla hirvittää, menoveden litrahinta nousee mutta miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttonesteiden hinnat ovat kohonneet monen mielestä jo kipurajoille. Bensiinin ja dieselin litrahinnat ovat nousseet nyt alkuvuodesta, mutta mitkä eri tekijät selittävät hinnannousua? Bensiinin hinta on kohonnut monen autoilijan mielestä jo kipurajoille. Autoilusta on alkuvuodesta tullut kalliimpaa. Autoilijat eivät ole voineet olla havaitsematta, että huoltamoiden valopyloneiden ilmoittamat polttonesteiden litrahinnat ovat olleet alkuvuoden nousussa. Kivunneet litrahinnat ovat näkyneet tietty autoilijoiden kukkarossakin. Liikenteen polttonesteiden eli bensiinin ja dieselin litrahintoja seuraavan riippumattoman polttoaine.net -sivuston mukaan valtakunnalliset keskihinnat 10.3. olivat seuraavat: 95E10 1,642 €/l, 98E5 1,731 €/l ja diesel 1,530 €/l. Edullisinta 95E10-bensiiniä sai eilen Lahdesta 1,508 euron litrahinnalla ja edullisinta 98E5-bensiiniä Kuopiosta 1,589 euron litrahinnalla. Kalleimmillaan nämä menovedet maksoivat 1,699 ja 1,749 euroa litralta. Vielä viime vuonna ja etenkin kesällä litrahinnat olivat selvästi alhaisemmalla tasolla ympäri Suomen. On syytä kysyä asiantuntijoilta miksi näin, mitkä eri tekijät selittävät tätä polttonesteiden hinnannousua? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmanmarkkinahinta ja muut syyt Yksityisiä huoltamo- ja liikennepalvelualojen yrittäjiä ja yrityksiä edustava etujärjestö tuntee liikennepolttonesteiden litrahintojen perusteet. – Bensiinin ja myös dieselin hinnat Suomessa pohjautuvat maailmanmarkkinahintoihin, josta suurin hinnannousu johtuu. Lisäksi hintaan vaikuttaa biovelvoitteen osuuden kasvu, Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry:n toimitusjohtaja Jari Salonen taustoittaa. – Myös öljy-yhtiöiden välinen kilpailu vaikuttaa polttonesteiden hintoihin, suurimmillaan 5–10 senttiä per litra viikkotasolla, Salonen täydentää. Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaavan johtaja Katri Taskinen kertoo litrahinnan muodostuvan monesta eri tekijästä. – Yksittäistä selittävää tekijää polttoaineiden pumppuhintojen muutoksille on mahdotonta antaa. Hintoihin vaikuttavat muun muassa maailmanmarkkinat, valuuttakurssit, paikallinen kilpailu sekä verotus. Taskinen kertoo, että öljyn maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet yli 50 % vuoden 2020 syksystä lähtien, ja nykyinen raakaöljyn hinta vastaa vuoden 2019 tasoa. Öljyn hinnannousua selittävät usko kysynnän kasvuun koronarokotusten myötä, öljyntuottajien kurinalaiset tuotannon rajoitustoimet ja yleinen sijoittajien aktiivisuus hyödykemarkkinoilla. – Raakaöljyn hinta on nyt niin korkealla, että se tukee tuotannon kasvattamista, mutta tämä vaikuttaa lopputuotteiden markkinaan viiveellä, Taskinen selvittää. Toukokuuta muistellessa Viime vuonna litrahinnat tulivat alaspäin tammikuusta alkaen kuukausi kuukaudelta aina toukokuuhun asti, jolloin 95E10-bensiini maksoi litralta 1,28 euroa, 98E5-bensiini 1,36 euroa litralta ja diesel 1,116 euroa litralta. – Ei ihme, että moni autoilija kaiholla muistelee viime kesää, Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kiteyttää. Litrahintojen laskemisen taustalla viime vuonna oli raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen lasku, joka taas pitkälti johtui koronan globaaleista talousvaikutuksista. Jakeluvelvoite tuo hintapaineita Miten Fossiilittoman liikenteen työryhmän kaavailema biojakeluvelvoitteen kasvu vaikuttaisi litrahintaan? – Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta valtioneuvoston kaavailema jakeluvelvoitteen kasvu johtaa toteutuessaan vääjäämättä polttoaineiden hintojen nousuun, Salonen arvioi. Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen otti yrityksen kotisivuilla äskettäin kantaa polttoaineiden hintoihin. Räsäsen mukaan biopolttoaineiden tulevaisuuden hintojen arviointia vaikeuttaa erityisesti uusien teknologioiden kehitys ja uusien raaka-aineiden markkinoille tulo. Lisäksi tilanteeseen vaikuttavat vaihtoehtoisten uusiutuvien polttoaineiden, kuten biokaasun ja niin sanottujen sähköpolttoaineiden, kehittyminen sekä sähköautojen markkinoille tulo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lakiin perustuva jakeluvelvoite Jakeluvelvoite perustuu lakiin, ja sen avulla on määrä edistää biopolttoaineiden käyttöä moottoribensiinin ja dieselöljyn korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoiteprosentti liikennepolttoaineiden energiasisällöstä on tänä vuonna 18 prosenttia, josta sitä on vuosittain tarkoitus nostaa siten, että jo vuonna 2025 velvoiteprosentti on 24 ja 30 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen. Velvoitteen tarkoituksena on siis edistää uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käyttöä. Jakeluvelvoite koskee nestemäisiä liikenteessä käytettäviä polttoaineita, jotka tuotetaan biomassasta. Nesteen Ilkka Räsänen viittaa valtioneuvoston teettämään “Biopolttoaineiden kustannustehokkaat toteutuspolut vuoteen 2030” -raporttiin, jonka mukaan jakeluvelvoitteen suora vaikutus polttoaineiden hintaan on keskiarvoisesti 5 % vuonna 2030 (vaihteluväli -3 ja +14 %:n välillä), mikäli sähköautoja saadaan 250 000 kappaletta ja energiatehokkuus paranee. Raskaasti verotetut litrat Kuluttajahintoihin vaikuttavat monenlaiset polttoaineille sälytetyt verot kuten arvonlisävero (24 %) ja valmistevero. Polttoaineella autoaan juottava kuluttaja ei välttämättä tule ajatelleeksi, että verojen osuus dieselin pumppuhinnasta on noin 55 prosenttia ja bensiinin hinnasta noin 65 prosenttia.Polttoaineverotusta on kiristetty vuosina 2012, 2014, 2015, 2017 ja 2020 sekä kuluvan vuoden alussa eräiden diesellaatujen osalta. Sentitkin tuntuvat kukkarossa – vuodessa Muutaman sentin hinnanmuutos litrahinnassa ei välttämättä tunnu merkittävältä asialta. Mutta jos autoilija laskee, miten esimerkiksi 6,5 sentin korotus litrahintaan vaikuttaa vuodessa, joutuu kuvetta jo kaivamaan. Esimerkiksi 30 000 kilometriä vuodessa 7,0 l/100 km keskikulutuksella ajavan on tämän suuruisen litrahinnan korotuksen vuoksi löydettävä lähes 140 euroa lisää rahaa kattamaan vuotuisia polttoainekuluja. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry, Neste, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 63/2018: Biopolttoaineiden kustannustehokkaat toteutuspolut vuoteen 2030 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?