12.3.2021 Autoilun hinta Bensapumpulla hirvittää, menoveden litrahinta nousee mutta miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttonesteiden hinnat ovat kohonneet monen mielestä jo kipurajoille. Bensiinin ja dieselin litrahinnat ovat nousseet nyt alkuvuodesta, mutta mitkä eri tekijät selittävät hinnannousua? Bensiinin hinta on kohonnut monen autoilijan mielestä jo kipurajoille. Autoilusta on alkuvuodesta tullut kalliimpaa. Autoilijat eivät ole voineet olla havaitsematta, että huoltamoiden valopyloneiden ilmoittamat polttonesteiden litrahinnat ovat olleet alkuvuoden nousussa. Kivunneet litrahinnat ovat näkyneet tietty autoilijoiden kukkarossakin. Liikenteen polttonesteiden eli bensiinin ja dieselin litrahintoja seuraavan riippumattoman polttoaine.net -sivuston mukaan valtakunnalliset keskihinnat 10.3. olivat seuraavat: 95E10 1,642 €/l, 98E5 1,731 €/l ja diesel 1,530 €/l. Edullisinta 95E10-bensiiniä sai eilen Lahdesta 1,508 euron litrahinnalla ja edullisinta 98E5-bensiiniä Kuopiosta 1,589 euron litrahinnalla. Kalleimmillaan nämä menovedet maksoivat 1,699 ja 1,749 euroa litralta. Vielä viime vuonna ja etenkin kesällä litrahinnat olivat selvästi alhaisemmalla tasolla ympäri Suomen. On syytä kysyä asiantuntijoilta miksi näin, mitkä eri tekijät selittävät tätä polttonesteiden hinnannousua? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmanmarkkinahinta ja muut syyt Yksityisiä huoltamo- ja liikennepalvelualojen yrittäjiä ja yrityksiä edustava etujärjestö tuntee liikennepolttonesteiden litrahintojen perusteet. – Bensiinin ja myös dieselin hinnat Suomessa pohjautuvat maailmanmarkkinahintoihin, josta suurin hinnannousu johtuu. Lisäksi hintaan vaikuttaa biovelvoitteen osuuden kasvu, Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry:n toimitusjohtaja Jari Salonen taustoittaa. – Myös öljy-yhtiöiden välinen kilpailu vaikuttaa polttonesteiden hintoihin, suurimmillaan 5–10 senttiä per litra viikkotasolla, Salonen täydentää. Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaavan johtaja Katri Taskinen kertoo litrahinnan muodostuvan monesta eri tekijästä. – Yksittäistä selittävää tekijää polttoaineiden pumppuhintojen muutoksille on mahdotonta antaa. Hintoihin vaikuttavat muun muassa maailmanmarkkinat, valuuttakurssit, paikallinen kilpailu sekä verotus. Taskinen kertoo, että öljyn maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet yli 50 % vuoden 2020 syksystä lähtien, ja nykyinen raakaöljyn hinta vastaa vuoden 2019 tasoa. Öljyn hinnannousua selittävät usko kysynnän kasvuun koronarokotusten myötä, öljyntuottajien kurinalaiset tuotannon rajoitustoimet ja yleinen sijoittajien aktiivisuus hyödykemarkkinoilla. – Raakaöljyn hinta on nyt niin korkealla, että se tukee tuotannon kasvattamista, mutta tämä vaikuttaa lopputuotteiden markkinaan viiveellä, Taskinen selvittää. Toukokuuta muistellessa Viime vuonna litrahinnat tulivat alaspäin tammikuusta alkaen kuukausi kuukaudelta aina toukokuuhun asti, jolloin 95E10-bensiini maksoi litralta 1,28 euroa, 98E5-bensiini 1,36 euroa litralta ja diesel 1,116 euroa litralta. – Ei ihme, että moni autoilija kaiholla muistelee viime kesää, Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kiteyttää. Litrahintojen laskemisen taustalla viime vuonna oli raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen lasku, joka taas pitkälti johtui koronan globaaleista talousvaikutuksista. Jakeluvelvoite tuo hintapaineita Miten Fossiilittoman liikenteen työryhmän kaavailema biojakeluvelvoitteen kasvu vaikuttaisi litrahintaan? – Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta valtioneuvoston kaavailema jakeluvelvoitteen kasvu johtaa toteutuessaan vääjäämättä polttoaineiden hintojen nousuun, Salonen arvioi. Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen otti yrityksen kotisivuilla äskettäin kantaa polttoaineiden hintoihin. Räsäsen mukaan biopolttoaineiden tulevaisuuden hintojen arviointia vaikeuttaa erityisesti uusien teknologioiden kehitys ja uusien raaka-aineiden markkinoille tulo. Lisäksi tilanteeseen vaikuttavat vaihtoehtoisten uusiutuvien polttoaineiden, kuten biokaasun ja niin sanottujen sähköpolttoaineiden, kehittyminen sekä sähköautojen markkinoille tulo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lakiin perustuva jakeluvelvoite Jakeluvelvoite perustuu lakiin, ja sen avulla on määrä edistää biopolttoaineiden käyttöä moottoribensiinin ja dieselöljyn korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoiteprosentti liikennepolttoaineiden energiasisällöstä on tänä vuonna 18 prosenttia, josta sitä on vuosittain tarkoitus nostaa siten, että jo vuonna 2025 velvoiteprosentti on 24 ja 30 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen. Velvoitteen tarkoituksena on siis edistää uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käyttöä. Jakeluvelvoite koskee nestemäisiä liikenteessä käytettäviä polttoaineita, jotka tuotetaan biomassasta. Nesteen Ilkka Räsänen viittaa valtioneuvoston teettämään “Biopolttoaineiden kustannustehokkaat toteutuspolut vuoteen 2030” -raporttiin, jonka mukaan jakeluvelvoitteen suora vaikutus polttoaineiden hintaan on keskiarvoisesti 5 % vuonna 2030 (vaihteluväli -3 ja +14 %:n välillä), mikäli sähköautoja saadaan 250 000 kappaletta ja energiatehokkuus paranee. Raskaasti verotetut litrat Kuluttajahintoihin vaikuttavat monenlaiset polttoaineille sälytetyt verot kuten arvonlisävero (24 %) ja valmistevero. Polttoaineella autoaan juottava kuluttaja ei välttämättä tule ajatelleeksi, että verojen osuus dieselin pumppuhinnasta on noin 55 prosenttia ja bensiinin hinnasta noin 65 prosenttia.Polttoaineverotusta on kiristetty vuosina 2012, 2014, 2015, 2017 ja 2020 sekä kuluvan vuoden alussa eräiden diesellaatujen osalta. Sentitkin tuntuvat kukkarossa – vuodessa Muutaman sentin hinnanmuutos litrahinnassa ei välttämättä tunnu merkittävältä asialta. Mutta jos autoilija laskee, miten esimerkiksi 6,5 sentin korotus litrahintaan vaikuttaa vuodessa, joutuu kuvetta jo kaivamaan. Esimerkiksi 30 000 kilometriä vuodessa 7,0 l/100 km keskikulutuksella ajavan on tämän suuruisen litrahinnan korotuksen vuoksi löydettävä lähes 140 euroa lisää rahaa kattamaan vuotuisia polttoainekuluja. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry, Neste, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 63/2018: Biopolttoaineiden kustannustehokkaat toteutuspolut vuoteen 2030 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan