12.4.2021 Liikenne Fossiilittoman liikenteen aikeet etenevät – ministeriryhmä puinut keinoja Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Liikenteen päästöjen vähennyskeinojen suunnittelu etenee kohti valtioneuvostoa ja päätöspöytiä. Ilmasto- ja energiapoliittisen ministerityöryhmä on jo käsitellyt kokonaisuutta, jossa on Autoliiton mukaan heikkouksia. Liikenteen päästöjen vähentäminen vaatii monenlaisia toimia, joista on tehty monenlaisia suunnitelmia. Päästöjen vähentämiskeinojen valikoima on keskeinen ydin liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa valmistellussa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa. Päästöjen vähentämiskeinojen päätösvalmistelu on nyt edennyt ilmasto- ja energiapoliittisen ministerityöryhmän kokouspöydälle. Ministeriryhmä käsitteli asiakokonaisuutta maaliskuun lopun kokouksessaan, muttei linjannut julkisuuteen vielä paljoakaan. Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä kävi läpi Fossiilittoman liikenteen tiekartan lausuntojen yhteenvetoa ja sen perusteella tehtäviä muutoksia tiekarttaan. Moottori on matkan varrella uutisoinut Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelusta useaan otteeseen – uutisoinnissa on tuotu esiin etenkin erilaisten päästötoimien mahdolliset vaikutukset tavallisen suomalaisen autoilijan liikkumisen edellytyksiin. Nyt tämä Fossiilittoman liikenteen tiekartta eli työryhmätyö on etenemässä kuluvan kevään aikana luonnokseksi valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöjen puolitus vuoteen 2030 Fossiilittoman liikenteen tiekartta tarkoittaa keinokokonaisuutta, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Päästötoimet herättävät laajaa kiinnostusta. Eri tahojen lausnnoissa käsiteltiin eniten eri liikkumisvaihtoehtojen tulevaisuuteen ja liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyviä kysymyksiä sekä – yllätys, yllätys – liikkumisen hintaa. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on seurannut tiiviisti liikenteen päästötoimia eli valmisteltavaa luonnosta valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä. Hän kehuu valmistelua siitä, että mukana on erilaisia päästövähennyskeinoja, mutta heikkouksiakin löytyy. Autoliiton näkemyksen mukaan keskeinen heikkous on riittämätön vaikutusten arviointi. Autoliitto: ruuhkamaksuja ei tarvita Valmisteilla oleva päätösluonnos pohjaa Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän työhön, jossa on läpikäyty useita erilaisia hinnoittelukeinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Näitä ovat liikenteen päästökauppa kotimaassa, polttoaineveron korotukset, dieselin alennetun verokannan poistaminen sekä tie- ja ruuhkamaksut. Autoliiton aiemman lausunnon mukaan ”poliittisen ohjauksen perusteella vaikuttaa siltä, että valtiovarainministeriön liikenteen verotyöryhmässä selvitetään myös paikantamiseen perustuvaa tieveromallia.” Nieminen tuo esiin sen, että ruuhkamaksujen tarvetta vähentää myös koronapandemian seurauksena tapahtuva etätyöloikka. Idea tiemaksuista on Niemisen mukaan perustellusti haudattu aina aiemminkin. Hänen mukaansa henkilöautoilun verotukseen ei tarvita kallista ajamisen seurantaan perustuvaa satelliittiperusteista järjestelmää tai ruuhkamaksuja. – Hyöty-kustannussuhde vie näiltä ideoilta toteuttamiskelpoisuuden 5,5 miljoonan ihmisen maassa. Liikenteen ilmastotoimia tarvitaan, muttei hinnalla millä hyvänsä. Bensan litrahinta huolena Autoliitto on tuonut esiin huolensa liikennepolttoaineiden, bensan ja dieselin, litrahintojen mahdollisesta ennakoimattomasta hintojen noususta. Polttoaineiden hinnat ovat olleet monen autoilijan mielestä jo nyt kipurajoilla, kuten Moottori on uutisoinut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Veroratkaisut auki, vaalit tulossa Päästötoimien kokonaisvaikutuksen arviointia hankaloittaa Autoliiton näkemyksen mukaan valmistelun keskeneräisyys. Esimerkiksi liikenteen veropäätöksiä saadaan vielä odotella, onhan valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista pohtivan, syyskuussa 2019 työnsä aloittaneen työryhmän toimikautta jatkettu 19.5.2021 asti. Oman poliittisen vireensä ja jännittyneisyyden päästötoimien valmisteluun tuovat kuntavaalit, jotka pidetään 13. kesäkuuta. – Aidossa vaikutustenarvioinnissa pitäisi olla samaan aikaan arvioitavana kaikki asiaan vaikuttavat suunnitelmat kuten valtiovarainministeriön verotyöryhmän kaavailut, jotta voitaisiin tehdä kattava kokonaisarviointi lopputuloksesta ja sen vaikutuksista, Nieminen linjaa. Autoliitto on ottanut jo aiemmin esiin vaikutustenarvioinnin, sillä se on Niemisen mukaan tärkeää, jotta kansalaisten ja yritysten liikkumisen edellytykset ovat jatkossa kestävällä pohjalla. Autoliiton arvion mukaan liikenteen tiukat päästötavoitteet sekä tavoite kohdistaa toimenpiteet pääsääntöisesti henkilöautoliikenteeseen, eivät voi olla vaikuttamatta suomalaisten kotitalouksien ja yritysten toimeentuloon ja liikkumisedellytyksiin. Biokaasu mukaan jakeluvelvoitteeseen Tuorein päätös päästöjen vähentämissavotassa on hallituksen päätös (8.4.2021) viedä eduskuntaan lakiesitys, jolla säädetään liikennepolttoaineiden kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta biokaasuun ja muuta kuin biologista alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin. Suomessa jakeluvelvoite koskee tätä nykyä bensiinin ja dieselin myyjiä. Jakeluvelvoite perustuu lakiin, ja sen avulla on määrä edistää biopolttoaineiden käyttöä moottoribensiinin ja dieselöljyn korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoiteprosentti liikennepolttoaineiden energiasisällöstä on tänä vuonna 18 prosenttia, josta sitä on vuosittain tarkoitus nostaa siten, että jo vuonna 2025 velvoiteprosentti on 24 ja 30 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen. Velvoitteen tarkoituksena on edistää uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käyttöä. Jakeluvelvoite koskee nestemäisiä liikenteessä käytettäviä polttoaineita, jotka tuotetaan biomassasta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Valtioneuvosto, liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan