2.10.2018 Ajoneuvot Kun itsevarmuus katoaa: uusi BMW 3-sarja saa muistelemaan menneitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden BMW 3-sarjan ilme hämmentää: perusmuoto toimii, mutta kuorrutusta on liikaa. Uuden BMW 3-sarjan ensiesittely on aina iso tapahtuma. Baijerilaisten pienempi urheilusedan on tarjonnut vuosikymmenten aikana 15 miljoonan kappaleen edestä ajamisen iloa arjen keskelle. Ikäännyttyään erityisesti mallisarjan toinen, kolmas ja neljäs sukupolvi, harrastajien kesken E30, E36 ja E46 ovat tarjonneet erinomaisen harrasteauton tai ensiaskeleen ruohonjuuritason moottoriurheiluun. 3-sarjan BMW on yksinkertaisesti luokkansa synonyymi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpävarma valitsee kaikenUutta G20-tunnusta kantavaa sukupolvea katsellessa on vaikea innostua. Ei autoa toki autonäyttelyssä tuijottaen voi arvostella, mutta tietty BMW:n henki on poissa. 3-sarjasta puuttuu itsevarmuus.Uutuus on linjojen ja pokkausten sekamelska. Jo etupuskurissa on enemmän kanttauksia ja muotoja kuin koko E30-sukupolvessa. Taite sinne, kanttaus tänne ja kaupanpäälle pokkaus ajovalojen keskelle. Määrä korvaa laadun. Ja miten BMW:n kulmakiven perään eksyivät Lexuksen ajovalot?Mutta katsotaan uutuutta pintaa syvemmältä avoimin: 3-sarjan seitsemäs sukupolvi on 76 millimetriä aiempaa pidempi, 16 milliä leveämpi ja millimetrin korkeampi. Akseliväli on venynyt 41 millimetriä (2851 mm), kun raideleveydet ovat kasvaneet peräti 43 mm edessä ja 21 milliä takana.Kasvusta huolimatta uutuus on laihtunut parhaimmillaan 55 kiloa. Painonjakauman kerrotaan olevan 50:50 ja ilmanvastuskerroin on puristettu komeaan arvoon 0,23, ainakin kun kyse on 320d:stä.Varustelulla sporttisemmaksiValmistaja kehuu uutuuden tarjoavan luokkansa parhaan yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Kiitos tästä kuuluu uusille säätyville iskunvaimentimille, joiden kerrotaan ympäripyöreästi säätävän vaimennustehoa joustoliikkeen mukaan. Lisävarusteena auton saa toki 10 milliä matalammalla M Sport -alustalla, ja löytyy varustelistalta myös sähkösäätöisin iskunvaimentimin toteutettu Adaptive M Sport -alusta. Ilahduttavasti 330i ja 330d -malleihin tarjotaan myös M Sport -tasauspyörästöä, joka tarkoittaa sähköisesti ohjattua mekaanista luistonrajoitinta.Personointipuolella BMW tarjoaa autoa Advantage, Sport Line, Luxury Line ja M Sport -versioina.Lyhyellä koeistumisella tunnelma ratin takana onkin huomattavasti ulkopintaa lähempänä perinteistä BMW:tä. Istuin on yhä alhaalla, ja ohjauspyörän reilut säätövarat tuovat ratin tarvittaessa lähelle ja alas.Sisäilme on jatkokehitelmää 5-sarjasta. Keskikonsoli on edelleen kevyesti kuljettajaa kohti kallistettu, ja se tarjoaa iDrive-käyttöliittymän näytön lisäksi ilmastoinnin ja radion paneelit.Järjestelmien kätköistä löytyvät kaikki luokalta odotetut aktiiviset turva- ja mukavuusvarusteet. 3-sarjassa BMW ensiesittelee ”Hey BMW” -komennolla toimivan ääniohjauksen, jonka toimivuuteen palaamme myöhemmin. Tutut tehovaihtoehdotEnsiesittelyssä uutuudesta paljastettiin 320i (184 hv), 330i (258 hv), 318d (150hv), 320d (190 hv) ja 330d (265 hv). Alkuvaiheessa nelivetoa tarjotaan vain 320d xDriven muodossa.Eniten uutuudessa tietysti kiinnostaa ajettavuus, ja siitä autonäyttelyssä ei toki saa minkäänlaista kuvaa. Jos uusi iskunvaimennus ryhdistää alustan toimintaa Alfa Romeo Giulian tasolle ja ohjaukseen on saatu edletäjää enemmän eloa, voi 3-sarja edelleen täyttää tehtävänsä. Toivotaan, sillä maailma tarvitsee hauskoja autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pariisin autonäyttely 2018 Moottori seuraa Pariisin autonäyttelyä tiiviisti paikan päältä. Julkaisemme taajaan päivityksiä uutuusautoista Moottori.fi:ssä: voit seurata Pariisin uutuuksia suoraan täältä. Muista seurata myös Moottoria Instagramissa, Instagram Storiesin puolelta pääset näkemään myös näyttelyä uutuuksien ympärillä. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa