2.10.2018 Ajoneuvot Kun itsevarmuus katoaa: uusi BMW 3-sarja saa muistelemaan menneitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden BMW 3-sarjan ilme hämmentää: perusmuoto toimii, mutta kuorrutusta on liikaa. Uuden BMW 3-sarjan ensiesittely on aina iso tapahtuma. Baijerilaisten pienempi urheilusedan on tarjonnut vuosikymmenten aikana 15 miljoonan kappaleen edestä ajamisen iloa arjen keskelle. Ikäännyttyään erityisesti mallisarjan toinen, kolmas ja neljäs sukupolvi, harrastajien kesken E30, E36 ja E46 ovat tarjonneet erinomaisen harrasteauton tai ensiaskeleen ruohonjuuritason moottoriurheiluun. 3-sarjan BMW on yksinkertaisesti luokkansa synonyymi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpävarma valitsee kaikenUutta G20-tunnusta kantavaa sukupolvea katsellessa on vaikea innostua. Ei autoa toki autonäyttelyssä tuijottaen voi arvostella, mutta tietty BMW:n henki on poissa. 3-sarjasta puuttuu itsevarmuus.Uutuus on linjojen ja pokkausten sekamelska. Jo etupuskurissa on enemmän kanttauksia ja muotoja kuin koko E30-sukupolvessa. Taite sinne, kanttaus tänne ja kaupanpäälle pokkaus ajovalojen keskelle. Määrä korvaa laadun. Ja miten BMW:n kulmakiven perään eksyivät Lexuksen ajovalot?Mutta katsotaan uutuutta pintaa syvemmältä avoimin: 3-sarjan seitsemäs sukupolvi on 76 millimetriä aiempaa pidempi, 16 milliä leveämpi ja millimetrin korkeampi. Akseliväli on venynyt 41 millimetriä (2851 mm), kun raideleveydet ovat kasvaneet peräti 43 mm edessä ja 21 milliä takana.Kasvusta huolimatta uutuus on laihtunut parhaimmillaan 55 kiloa. Painonjakauman kerrotaan olevan 50:50 ja ilmanvastuskerroin on puristettu komeaan arvoon 0,23, ainakin kun kyse on 320d:stä.Varustelulla sporttisemmaksiValmistaja kehuu uutuuden tarjoavan luokkansa parhaan yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Kiitos tästä kuuluu uusille säätyville iskunvaimentimille, joiden kerrotaan ympäripyöreästi säätävän vaimennustehoa joustoliikkeen mukaan. Lisävarusteena auton saa toki 10 milliä matalammalla M Sport -alustalla, ja löytyy varustelistalta myös sähkösäätöisin iskunvaimentimin toteutettu Adaptive M Sport -alusta. Ilahduttavasti 330i ja 330d -malleihin tarjotaan myös M Sport -tasauspyörästöä, joka tarkoittaa sähköisesti ohjattua mekaanista luistonrajoitinta.Personointipuolella BMW tarjoaa autoa Advantage, Sport Line, Luxury Line ja M Sport -versioina.Lyhyellä koeistumisella tunnelma ratin takana onkin huomattavasti ulkopintaa lähempänä perinteistä BMW:tä. Istuin on yhä alhaalla, ja ohjauspyörän reilut säätövarat tuovat ratin tarvittaessa lähelle ja alas.Sisäilme on jatkokehitelmää 5-sarjasta. Keskikonsoli on edelleen kevyesti kuljettajaa kohti kallistettu, ja se tarjoaa iDrive-käyttöliittymän näytön lisäksi ilmastoinnin ja radion paneelit.Järjestelmien kätköistä löytyvät kaikki luokalta odotetut aktiiviset turva- ja mukavuusvarusteet. 3-sarjassa BMW ensiesittelee ”Hey BMW” -komennolla toimivan ääniohjauksen, jonka toimivuuteen palaamme myöhemmin. Tutut tehovaihtoehdotEnsiesittelyssä uutuudesta paljastettiin 320i (184 hv), 330i (258 hv), 318d (150hv), 320d (190 hv) ja 330d (265 hv). Alkuvaiheessa nelivetoa tarjotaan vain 320d xDriven muodossa.Eniten uutuudessa tietysti kiinnostaa ajettavuus, ja siitä autonäyttelyssä ei toki saa minkäänlaista kuvaa. Jos uusi iskunvaimennus ryhdistää alustan toimintaa Alfa Romeo Giulian tasolle ja ohjaukseen on saatu edletäjää enemmän eloa, voi 3-sarja edelleen täyttää tehtävänsä. Toivotaan, sillä maailma tarvitsee hauskoja autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pariisin autonäyttely 2018 Moottori seuraa Pariisin autonäyttelyä tiiviisti paikan päältä. Julkaisemme taajaan päivityksiä uutuusautoista Moottori.fi:ssä: voit seurata Pariisin uutuuksia suoraan täältä. Muista seurata myös Moottoria Instagramissa, Instagram Storiesin puolelta pääset näkemään myös näyttelyä uutuuksien ympärillä. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti