2.10.2018 Ajoneuvot Kun itsevarmuus katoaa: uusi BMW 3-sarja saa muistelemaan menneitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden BMW 3-sarjan ilme hämmentää: perusmuoto toimii, mutta kuorrutusta on liikaa. Uuden BMW 3-sarjan ensiesittely on aina iso tapahtuma. Baijerilaisten pienempi urheilusedan on tarjonnut vuosikymmenten aikana 15 miljoonan kappaleen edestä ajamisen iloa arjen keskelle. Ikäännyttyään erityisesti mallisarjan toinen, kolmas ja neljäs sukupolvi, harrastajien kesken E30, E36 ja E46 ovat tarjonneet erinomaisen harrasteauton tai ensiaskeleen ruohonjuuritason moottoriurheiluun. 3-sarjan BMW on yksinkertaisesti luokkansa synonyymi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpävarma valitsee kaikenUutta G20-tunnusta kantavaa sukupolvea katsellessa on vaikea innostua. Ei autoa toki autonäyttelyssä tuijottaen voi arvostella, mutta tietty BMW:n henki on poissa. 3-sarjasta puuttuu itsevarmuus.Uutuus on linjojen ja pokkausten sekamelska. Jo etupuskurissa on enemmän kanttauksia ja muotoja kuin koko E30-sukupolvessa. Taite sinne, kanttaus tänne ja kaupanpäälle pokkaus ajovalojen keskelle. Määrä korvaa laadun. Ja miten BMW:n kulmakiven perään eksyivät Lexuksen ajovalot?Mutta katsotaan uutuutta pintaa syvemmältä avoimin: 3-sarjan seitsemäs sukupolvi on 76 millimetriä aiempaa pidempi, 16 milliä leveämpi ja millimetrin korkeampi. Akseliväli on venynyt 41 millimetriä (2851 mm), kun raideleveydet ovat kasvaneet peräti 43 mm edessä ja 21 milliä takana.Kasvusta huolimatta uutuus on laihtunut parhaimmillaan 55 kiloa. Painonjakauman kerrotaan olevan 50:50 ja ilmanvastuskerroin on puristettu komeaan arvoon 0,23, ainakin kun kyse on 320d:stä.Varustelulla sporttisemmaksiValmistaja kehuu uutuuden tarjoavan luokkansa parhaan yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Kiitos tästä kuuluu uusille säätyville iskunvaimentimille, joiden kerrotaan ympäripyöreästi säätävän vaimennustehoa joustoliikkeen mukaan. Lisävarusteena auton saa toki 10 milliä matalammalla M Sport -alustalla, ja löytyy varustelistalta myös sähkösäätöisin iskunvaimentimin toteutettu Adaptive M Sport -alusta. Ilahduttavasti 330i ja 330d -malleihin tarjotaan myös M Sport -tasauspyörästöä, joka tarkoittaa sähköisesti ohjattua mekaanista luistonrajoitinta.Personointipuolella BMW tarjoaa autoa Advantage, Sport Line, Luxury Line ja M Sport -versioina.Lyhyellä koeistumisella tunnelma ratin takana onkin huomattavasti ulkopintaa lähempänä perinteistä BMW:tä. Istuin on yhä alhaalla, ja ohjauspyörän reilut säätövarat tuovat ratin tarvittaessa lähelle ja alas.Sisäilme on jatkokehitelmää 5-sarjasta. Keskikonsoli on edelleen kevyesti kuljettajaa kohti kallistettu, ja se tarjoaa iDrive-käyttöliittymän näytön lisäksi ilmastoinnin ja radion paneelit.Järjestelmien kätköistä löytyvät kaikki luokalta odotetut aktiiviset turva- ja mukavuusvarusteet. 3-sarjassa BMW ensiesittelee ”Hey BMW” -komennolla toimivan ääniohjauksen, jonka toimivuuteen palaamme myöhemmin. Tutut tehovaihtoehdotEnsiesittelyssä uutuudesta paljastettiin 320i (184 hv), 330i (258 hv), 318d (150hv), 320d (190 hv) ja 330d (265 hv). Alkuvaiheessa nelivetoa tarjotaan vain 320d xDriven muodossa.Eniten uutuudessa tietysti kiinnostaa ajettavuus, ja siitä autonäyttelyssä ei toki saa minkäänlaista kuvaa. Jos uusi iskunvaimennus ryhdistää alustan toimintaa Alfa Romeo Giulian tasolle ja ohjaukseen on saatu edletäjää enemmän eloa, voi 3-sarja edelleen täyttää tehtävänsä. Toivotaan, sillä maailma tarvitsee hauskoja autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pariisin autonäyttely 2018 Moottori seuraa Pariisin autonäyttelyä tiiviisti paikan päältä. Julkaisemme taajaan päivityksiä uutuusautoista Moottori.fi:ssä: voit seurata Pariisin uutuuksia suoraan täältä. Muista seurata myös Moottoria Instagramissa, Instagram Storiesin puolelta pääset näkemään myös näyttelyä uutuuksien ympärillä. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle