5.9.2023 Autoilu Kun katsastus tuo hylsyn – tilastot paljastavat syyt, Jope Ruonansuu tuntemukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilöauton määräaikaiskatsastusten yleisimmät hylkäyssyyt paljastuvat tilastoista, autoilijoiden karvaat tuntemukset kansantaiteilija Jope Ruonansuun laulamana. Oma rakas kulkupeli täytyy säännöllisin välein viedä katsastettavaksi, eikä se aina mene toivotusti, hartaasti odotettu leima jää saamatta. Hylkäys tulee todennäköisesti toki hyvästä syystä kuten esimerkiksi kehnoista jarruista tai muusta ajamisen turvallisuuteen vaikuttavasta teknisestä puutteesta tai rikkoutuneesta osasta. Yhtä kaikki hylkäyskokemus on monella karvasta kalkkia nieltäväksi.Tilastot paljastavat henkilöautojen määräaikaiskatsastusten keskeisimmät hylkäyssyyyt, mutta edesmennyt kansantaiteilija ja automies Jope Ruonansuu puki katsastustuntemukset oivaltavasti sanoiksi.Vuonna 2011 julkaistun Jopetusministeri-levyn Katsastusinssi nauraa -kappale pohjautuu Iskelmäprinssi laulaa -kappaleeseen. Katsastukseen nilkuttaa Mazda 626, jonka ohjaus auraa.”Ja huomenna kukaties,on konttorilla toinen mies,joka autoni alle kömpii niska hies.Ja katsastusinssi nauraa,helmat on kuin kauraa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuakselisto hylkäysten kärjessäJohtava asiantuntija Teemu Toivanen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Liikennekelpoisuus ja valvonta -yksiköstä tuntee valtakunnallisesti kattavat katsastustilastot. Niiden perusteella henkilöautojen määräaikaiskatsastuksien yleisin hylkäyssyy viime vuonna piili etuakselistossa.– Vuonna 2022 hylkäykseen johtava etuakselistovika löytyi 61 589 kertaa. Tämä vastaa noin 5 prosenttia katsastuksista, Toivanen kertoo.Viimeisen viiden vuoden aikana etuakseliston hylkäysvikojen osuus on pysytellyt viime vuoden tapaan viidessä prosentissa.Helppo Katsastus -ketjun koulutuspäällikkö Julius Karki kaivoi pyynnöstämme ketjun neljän aseman (Espoo Kivenlahti, Lohja, Pori ja Kuopio) osalta yleisimmät hylkäyssyyt. Kärjessä on tuttu ongelma.– Etuakseliston viat eli väljät pallonivelet, vaurioituneet puslat…, Karki luettelee.Mitkä ovat neljä seuraavaa yleisintä hylkäyssyytä?Toivasen mukaan neljä seuraavaksi yleisintä hylkäyssyytä olivat käyttöjarru (3 %), seisontajarrun dynamometritesti (3 %), ohjausnivelet- ja tangot (2 %) ja taka-akselisto (2 %).Toivanen ei löydä näiden syiden osalta merkittäviä osuusmuutoksia.– Myöskään näiden hylkäysvikojen osuus ei ole muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.Helppo Katsastuksen Julius Karki luettelee tuttuja hylkäyssyitä.– Seisontajarrun viat dynamometritestissä, jousituksen ja iskunvaimennuksen viat, käyttöjarrun viat komponenteissa ja dynamometritestissä sekä alustan koteloiden ja pohjalevyn viat, jotka ovat lähinnä ruostevaurioita.Etusivuikkunoiden tummennusMoottori kertoi aiemmin, että lainsäädännössä on selkeä linjaus auton ikkunoiden tummennuksesta ja jälkiasenteisten kalvojen laittamisesta. Lain mukaan tuulilasiin tai etusivuikkunoihin ei saa asentaa minkäänlaisia kalvoja, mutta takaikkunoiden tummennus on laillista. Poliisi tai katsastaja eivät kuitenkaan puutu asiaan, jos etusivuikkunat ovat tummennettu valmistajan toimesta esimerkiksi lasia värjäämällä ja ne ovat tyyppihyväksytty kyseiseen autoon.Tehdasasenteinen tummennus tapahtuu yleensä tiukkojen laatu- ja turvallisuusstandardien mukaisesti, joka varmistaa, että lasin värjäys ei heikennä näkyvyyttä tai heijasta valoa vaarallisesti. Sen sijaan jälkiasenteisissa kalvoissa laatu ja asennustarkkuus voivat vaihdella suuresti, mikä saattaa johtaa turvallisuusriskeihin.Aiemassa Moottorin artikkelissa tuotiin esiin, että liiaksi tummennetut etuikkunat voivat heikentää kuljettajan näkyvyyttä ja havainnointikykyä erityisesti yöllä, hämärässä tai huonoissa sääolosuhteissa. Liikennemerkkien, valojen ja muiden tienkäyttäjien havaitseminen vaikeutuu.Kuinka usein hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?– Käytössäni olevista tilastoista ei valitettavasti käy yksiselitteisesti ilmi tummennuskalvoista johtuvat hylkäykset, Toivanen taustoittaa.– Tarkastuskohteessa 'muut ikkunat' löydettiin koko Suomessa viime vuonna 979 hylkäykseen johtavaa vikaa, osuus on siis 0,08 % katsastuksista.Kuinka usein Helppo Katsastuksen katsastusasemilla hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?– Vielä tällä hetkellä ainakin ketjutasolla päivittäin. Sanoisin kuitenkin, että pahin tilastopiikki näissä oli heti määräyksen muuttumisen jälkeen (viime vuoden) loppusyksyn ja talven aikana.Karki arvioi sanan kiirineen autoilijoiden keskuudessa.– Asiakaskunnan, joka tämän tyyppisiä virityksiä harrastaa, keskuudessa on selvästi sana kiirinyt, että kalvot ikkunoissa autoja ei enää hyväksytä. Näistä aiheutuvien hylkäysten määrä tulee varmasti jäämään melko pieneksi sen jälkeen, kun autokanta on yhden kierroksen käynyt määräaikaiskatsastuksessa tuon viime marraskuisen määräysmuutoksen jälkeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Manu Tuppurainen, Moottorin arkisto Lähde ja grafiikka: Liikenne- ja viestintävirasto Traficoma:3:{i:0;s:5:"33291";i:1;s:6:"132109";i:2;s:6:"143572";} Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta