5.9.2023 Autoilu Kun katsastus tuo hylsyn – tilastot paljastavat syyt, Jope Ruonansuu tuntemukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilöauton määräaikaiskatsastusten yleisimmät hylkäyssyyt paljastuvat tilastoista, autoilijoiden karvaat tuntemukset kansantaiteilija Jope Ruonansuun laulamana. Oma rakas kulkupeli täytyy säännöllisin välein viedä katsastettavaksi, eikä se aina mene toivotusti, hartaasti odotettu leima jää saamatta. Hylkäys tulee todennäköisesti toki hyvästä syystä kuten esimerkiksi kehnoista jarruista tai muusta ajamisen turvallisuuteen vaikuttavasta teknisestä puutteesta tai rikkoutuneesta osasta. Yhtä kaikki hylkäyskokemus on monella karvasta kalkkia nieltäväksi.Tilastot paljastavat henkilöautojen määräaikaiskatsastusten keskeisimmät hylkäyssyyyt, mutta edesmennyt kansantaiteilija ja automies Jope Ruonansuu puki katsastustuntemukset oivaltavasti sanoiksi.Vuonna 2011 julkaistun Jopetusministeri-levyn Katsastusinssi nauraa -kappale pohjautuu Iskelmäprinssi laulaa -kappaleeseen. Katsastukseen nilkuttaa Mazda 626, jonka ohjaus auraa.”Ja huomenna kukaties,on konttorilla toinen mies,joka autoni alle kömpii niska hies.Ja katsastusinssi nauraa,helmat on kuin kauraa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuakselisto hylkäysten kärjessäJohtava asiantuntija Teemu Toivanen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Liikennekelpoisuus ja valvonta -yksiköstä tuntee valtakunnallisesti kattavat katsastustilastot. Niiden perusteella henkilöautojen määräaikaiskatsastuksien yleisin hylkäyssyy viime vuonna piili etuakselistossa.– Vuonna 2022 hylkäykseen johtava etuakselistovika löytyi 61 589 kertaa. Tämä vastaa noin 5 prosenttia katsastuksista, Toivanen kertoo.Viimeisen viiden vuoden aikana etuakseliston hylkäysvikojen osuus on pysytellyt viime vuoden tapaan viidessä prosentissa.Helppo Katsastus -ketjun koulutuspäällikkö Julius Karki kaivoi pyynnöstämme ketjun neljän aseman (Espoo Kivenlahti, Lohja, Pori ja Kuopio) osalta yleisimmät hylkäyssyyt. Kärjessä on tuttu ongelma.– Etuakseliston viat eli väljät pallonivelet, vaurioituneet puslat…, Karki luettelee.Mitkä ovat neljä seuraavaa yleisintä hylkäyssyytä?Toivasen mukaan neljä seuraavaksi yleisintä hylkäyssyytä olivat käyttöjarru (3 %), seisontajarrun dynamometritesti (3 %), ohjausnivelet- ja tangot (2 %) ja taka-akselisto (2 %).Toivanen ei löydä näiden syiden osalta merkittäviä osuusmuutoksia.– Myöskään näiden hylkäysvikojen osuus ei ole muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.Helppo Katsastuksen Julius Karki luettelee tuttuja hylkäyssyitä.– Seisontajarrun viat dynamometritestissä, jousituksen ja iskunvaimennuksen viat, käyttöjarrun viat komponenteissa ja dynamometritestissä sekä alustan koteloiden ja pohjalevyn viat, jotka ovat lähinnä ruostevaurioita.Etusivuikkunoiden tummennusMoottori kertoi aiemmin, että lainsäädännössä on selkeä linjaus auton ikkunoiden tummennuksesta ja jälkiasenteisten kalvojen laittamisesta. Lain mukaan tuulilasiin tai etusivuikkunoihin ei saa asentaa minkäänlaisia kalvoja, mutta takaikkunoiden tummennus on laillista. Poliisi tai katsastaja eivät kuitenkaan puutu asiaan, jos etusivuikkunat ovat tummennettu valmistajan toimesta esimerkiksi lasia värjäämällä ja ne ovat tyyppihyväksytty kyseiseen autoon.Tehdasasenteinen tummennus tapahtuu yleensä tiukkojen laatu- ja turvallisuusstandardien mukaisesti, joka varmistaa, että lasin värjäys ei heikennä näkyvyyttä tai heijasta valoa vaarallisesti. Sen sijaan jälkiasenteisissa kalvoissa laatu ja asennustarkkuus voivat vaihdella suuresti, mikä saattaa johtaa turvallisuusriskeihin.Aiemassa Moottorin artikkelissa tuotiin esiin, että liiaksi tummennetut etuikkunat voivat heikentää kuljettajan näkyvyyttä ja havainnointikykyä erityisesti yöllä, hämärässä tai huonoissa sääolosuhteissa. Liikennemerkkien, valojen ja muiden tienkäyttäjien havaitseminen vaikeutuu.Kuinka usein hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?– Käytössäni olevista tilastoista ei valitettavasti käy yksiselitteisesti ilmi tummennuskalvoista johtuvat hylkäykset, Toivanen taustoittaa.– Tarkastuskohteessa 'muut ikkunat' löydettiin koko Suomessa viime vuonna 979 hylkäykseen johtavaa vikaa, osuus on siis 0,08 % katsastuksista.Kuinka usein Helppo Katsastuksen katsastusasemilla hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?– Vielä tällä hetkellä ainakin ketjutasolla päivittäin. Sanoisin kuitenkin, että pahin tilastopiikki näissä oli heti määräyksen muuttumisen jälkeen (viime vuoden) loppusyksyn ja talven aikana.Karki arvioi sanan kiirineen autoilijoiden keskuudessa.– Asiakaskunnan, joka tämän tyyppisiä virityksiä harrastaa, keskuudessa on selvästi sana kiirinyt, että kalvot ikkunoissa autoja ei enää hyväksytä. Näistä aiheutuvien hylkäysten määrä tulee varmasti jäämään melko pieneksi sen jälkeen, kun autokanta on yhden kierroksen käynyt määräaikaiskatsastuksessa tuon viime marraskuisen määräysmuutoksen jälkeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Manu Tuppurainen, Moottorin arkisto Lähde ja grafiikka: Liikenne- ja viestintävirasto Traficoma:3:{i:0;s:5:"33291";i:1;s:6:"132109";i:2;s:6:"143572";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle