5.9.2023

Kun katsastus tuo hylsyn – tilastot paljastavat syyt, Jope Ruonansuu tuntemukset

Henkilöauton määräaikaiskatsastusten yleisimmät hylkäyssyyt paljastuvat tilastoista, autoilijoiden karvaat tuntemukset kansantaiteilija Jope Ruonansuun laulamana.

Oma rakas kulkupeli täytyy säännöllisin välein viedä katsastettavaksi, eikä se aina mene toivotusti, hartaasti odotettu leima jää saamatta. Hylkäys tulee todennäköisesti toki hyvästä syystä kuten esimerkiksi kehnoista jarruista tai muusta ajamisen turvallisuuteen vaikuttavasta teknisestä puutteesta tai rikkoutuneesta osasta. Yhtä kaikki hylkäyskokemus on monella karvasta kalkkia nieltäväksi.

Tilastot paljastavat henkilöautojen määräaikaiskatsastusten keskeisimmät hylkäyssyyyt, mutta edesmennyt kansantaiteilija ja automies Jope Ruonansuu puki katsastustuntemukset oivaltavasti sanoiksi.

Jope Ruonansuu

Vuonna 2011 julkaistun Jopetusministeri-levyn Katsastusinssi nauraa -kappale pohjautuu Iskelmäprinssi laulaa -kappaleeseen. Katsastukseen nilkuttaa Mazda 626, jonka ohjaus auraa.

”Ja huomenna kukaties,

on konttorilla toinen mies,

joka autoni alle kömpii niska hies.

Ja katsastusinssi nauraa,

helmat on kuin kauraa.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etuakselisto hylkäysten kärjessä

Johtava asiantuntija Teemu Toivanen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Liikennekelpoisuus ja valvonta -yksiköstä tuntee valtakunnallisesti kattavat katsastustilastot. Niiden perusteella henkilöautojen määräaikaiskatsastuksien yleisin hylkäyssyy viime vuonna piili etuakselistossa.

– Vuonna 2022 hylkäykseen johtava etuakselistovika löytyi 61 589 kertaa. Tämä vastaa noin 5 prosenttia katsastuksista, Toivanen kertoo.

Viimeisen viiden vuoden aikana etuakseliston hylkäysvikojen osuus on pysytellyt viime vuoden tapaan viidessä prosentissa.

Helppo Katsastus -ketjun koulutuspäällikkö Julius Karki kaivoi pyynnöstämme ketjun neljän aseman (Espoo Kivenlahti, Lohja, Pori ja Kuopio) osalta yleisimmät hylkäyssyyt. Kärjessä on tuttu ongelma.

– Etuakseliston viat eli väljät pallonivelet, vaurioituneet puslat…, Karki luettelee.

Mitkä ovat neljä seuraavaa yleisintä hylkäyssyytä?

Toivasen mukaan neljä seuraavaksi yleisintä hylkäyssyytä olivat käyttöjarru (3 %), seisontajarrun dynamometritesti (3 %), ohjausnivelet- ja tangot (2 %) ja taka-akselisto (2 %).

Toivanen ei löydä näiden syiden osalta merkittäviä osuusmuutoksia.

– Myöskään näiden hylkäysvikojen osuus ei ole muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.

Helppo Katsastuksen Julius Karki luettelee tuttuja hylkäyssyitä.

– Seisontajarrun viat dynamometritestissä, jousituksen ja iskunvaimennuksen viat, käyttöjarrun viat komponenteissa ja dynamometritestissä sekä alustan koteloiden ja pohjalevyn viat, jotka ovat lähinnä ruostevaurioita.

Etusivuikkunoiden tummennus

Moottori kertoi aiemmin, että lainsäädännössä on selkeä linjaus auton ikkunoiden tummennuksesta ja jälkiasenteisten kalvojen laittamisesta. Lain mukaan tuulilasiin tai etusivuikkunoihin ei saa asentaa minkäänlaisia kalvoja, mutta takaikkunoiden tummennus on laillista. Poliisi tai katsastaja eivät kuitenkaan puutu asiaan, jos etusivuikkunat ovat tummennettu valmistajan toimesta esimerkiksi lasia värjäämällä ja ne ovat tyyppihyväksytty kyseiseen autoon.

Tehdasasenteinen tummennus tapahtuu yleensä tiukkojen laatu- ja turvallisuusstandardien mukaisesti, joka varmistaa, että lasin värjäys ei heikennä näkyvyyttä tai heijasta valoa vaarallisesti. Sen sijaan jälkiasenteisissa kalvoissa laatu ja asennustarkkuus voivat vaihdella suuresti, mikä saattaa johtaa turvallisuusriskeihin.

Aiemassa Moottorin artikkelissa tuotiin esiin, että liiaksi tummennetut etuikkunat voivat heikentää kuljettajan näkyvyyttä ja havainnointikykyä erityisesti yöllä, hämärässä tai huonoissa sääolosuhteissa. Liikennemerkkien, valojen ja muiden tienkäyttäjien havaitseminen vaikeutuu.

Kuinka usein hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?

– Käytössäni olevista tilastoista ei valitettavasti käy yksiselitteisesti ilmi tummennuskalvoista johtuvat hylkäykset, Toivanen taustoittaa.

– Tarkastuskohteessa 'muut ikkunat' löydettiin koko Suomessa viime vuonna 979 hylkäykseen johtavaa vikaa, osuus on siis 0,08 % katsastuksista.

Kuinka usein Helppo Katsastuksen katsastusasemilla hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?

– Vielä tällä hetkellä ainakin ketjutasolla päivittäin. Sanoisin kuitenkin, että pahin tilastopiikki näissä oli heti määräyksen muuttumisen jälkeen (viime vuoden) loppusyksyn ja talven aikana.

Karki arvioi sanan kiirineen autoilijoiden keskuudessa.

– Asiakaskunnan, joka tämän tyyppisiä virityksiä harrastaa, keskuudessa on selvästi sana kiirinyt, että kalvot ikkunoissa autoja ei enää hyväksytä. Näistä aiheutuvien hylkäysten määrä tulee varmasti jäämään melko pieneksi sen jälkeen, kun autokanta on yhden kierroksen käynyt määräaikaiskatsastuksessa tuon viime marraskuisen määräysmuutoksen jälkeen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Manu Tuppurainen, Moottorin arkisto Lähde ja grafiikka: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

a:3:{i:0;s:5:"33291";i:1;s:6:"132109";i:2;s:6:"143572";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat